شناسه خبر: ۱۶۱۶۲۵
لینک کوتاه کپی شد

آب‌انبار روستای «سنو»ی گناباد در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان گناباد گفت: آب انبار در قلعه سنو گناباد در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

آب‌انبار روستای «سنو»ی گناباد در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت

به گزارش مشهد فوری؛ حمیدرضا محمودی‌قوژدی داشت: اثر فرهنگی تاریخی موسوم به «آب‌انبار سنو» به دلیل دارابودن شأن ملی و ارزش معماری و تاریخی به شماره 33697 مورخ 1402/5/11 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان گناباد ادامه داد: آب‌انبار در قلعه طبق اطلاعات موجود قدیمی‌ترین آب‌انبار موجود است. این آب انبار در مجاورت مسجد و حسینیه روستا واقع شده است و در مرکز محله وجود دارد.

محمودی تصریح کرد: این آب‌انبار با مصالح آجری و ملات سیمان و گچ بنایی شده است. محیط پیرامون مخزن حدود 20 متر می‌باشد. نمای ورودی آب انبار به صورت خفته راسته آجر چینی شده است و طاق استفاده شده از نوع جناقی می‌باشد.

وی افزود: در قسمت بالایی محدوده‌ای وجود دارد که احتمالا به منظور قرارگیری کتیبه است. در کناره‌های ورودی سکوهای پیرنشین قرار دارند که احتمالاً بیشتر نقش ایستایی را ایفا می‌کنند.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گناباد تأکید کرد: در بازنگری طرح هادی روستای سنو آب‌انبار فوق در داخل بافت با ارزش تاریخی قرار گرفته است و ضوابط میراث فرهنگی در طرح هادی پس از ابلاغ لحاظ خواهد شد.

 

ارسال نظر