شناسه خبر: ۱۶۱۴۹۹
لینک کوتاه کپی شد

آغاز عملیات مرمت اثر تاریخی گنبد آجری مهرآباد نیشابور

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور از آغاز عملیات مرمتی اثر تاریخی گنبد آجری مهرآباد نیشابور خبر داد.

آغاز عملیات مرمت اثر تاریخی گنبد آجری مهرآباد نیشابور

به گزارش مشهد فوری به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی کمال خانی با اعلام این خبر افزود: گنبدآجری «مهرآباد» یا «شهمیر» بنایی با کالبد هشت ضلعی در محدوده جنوب غربی شهرستان است که در چهار ضلع آن مدخل ورودی تعبیه شده و فضای درون آن به‌صورت چلیپایی است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور افزود: پوشش سقف بنا دارای گنبدی رفیع است که با آجر چینی رگچین با چیدمانی منظم که حول مرکز گنبد تنیده و یک پوسته منسجم را شکل داده است.

وی ادامه داد: ارتباط بین گنبد بنا و دیوارهای آن به واسطه گوشه سازی‌های زیبا و بی‌نظیر از جمله طاس ونیم طاس، فیلپوش و اسکنج احاطه شده است، این گوشه سازی‌ها که شروع حیات آن از دوره اشکانیان یا همان پارت‌ها است در دوره اسلامی و از قرن پنجم به اوج ظرافت خود رسیده است که بنای شهمیر نیز از این هنر بی نصیب نمانده است.

خانی گفت: این بنای تاریخی و باشکوه در شهری که در اعصار مختلف فرمانروایان متعددی را بر خود دیده و بارها بلایای طبیعی را پشت سر گذاشته و شکاف‌هایی بر بدنه اش وارد شده، همچنان استوار و پابرجاست و در محدوده جنوب غربی این شهر کهن چشم به راه نگرش محققان، پژوهشگران، گردشگران و دوستداران هنر و فرهنگ این ابرشهر پرآوازه است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور تصریح کرد: بخش دیگر این اثر را سردابه‌ای شکل داده که در قسمت زیرین بنا قرارگرفته که همانند دیگر سردابه‌های آن دوران به شکل فضایی با پوشش طاق مانند که دسترسی به آن از طریق پلکان‌هایی که در مجاورت درب ورودی ضلع شمال داخل بنا، میسر می‌شود. این اثر تاریخی به شماره ۱۵۴۹ مورخ 1356/10/5 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

image_2023-11-12_12-09-49

image_2023-11-12_12-10-13

ارسال نظر