شناسه خبر: ۱۶۱۰۹۵
لینک کوتاه کپی شد

۷۱ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌های خراسان رضوی رفع تصرف شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: سه هزار و ۷۷۰ هکتار از حریم و بستر رودخانه های استان طی ۱۰ سال گذشته رفع تصرف شده که ۷۱ هکتار آن مربوط به ابتدای امسال تا کنون است.

۷۱ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌های خراسان رضوی رفع تصرف شد

به گزارش مشهد فوری؛ علیرضا طاهری گفت: رودخانه ها نقش مهمی در تغدیه آبخوان ها و دشت های آبی دارند و تا کنون حریم و بستر آنها به خوبی صیانت شده است.

وی اضافه کرد: همچنین از ابتدای امسال تا کنون ۶۱۳ حلقه چاه غیرمجاز در خراسان رضوی بسته شد و بدین ترتیب آمار مسدودی چاه های غیر مجاز در ۱۰ سال گذشته به ۱۷ هزار حلقه چاه رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت:سال آبی گذشته به سخت ترین شکل ممکن تمام شد و در مرداد ماه امسال در کلانشهر مشهد به اوج مصرف به میزان ۱۲ هزار و ۸۹۶ لیتر آب در ثانیه رسیدیم اما با برنامه ریزی صورت گرفته کوچکترین تنش آبی در بخش شرب مشهد نداشتیم.

طاهری افزود: میزان بارندگی در سال آبی گذشته از مهر ماه سال ۱۴۰۱ تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۲ در مشهد نسبت به میانگین دراز مدت ۶۴ درصد کاهش داشته است و اگر امسال نیز وضعیت این گونه باشد شرایط خیلی سختی خواهیم داشت.

طول رودخانه‌های اصلی داخل شهرهای خراسان رضوی ۳۳۴ کیلومتر و در خارج از شهرهای این استان ۲۸ هزار و ۲۶۹ کیلومتر برآورد شده است.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده است.

 

ارسال نظر