شناسه خبر: ۱۶۱۶۹۹
لینک کوتاه کپی شد

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی خبر داد

پذیرش ۱۲۰۰ معتکف حرم رضوی در سال جاری/ آغاز ثبت‌نام از ۱۴ آذرماه

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی گفت: امسال ۱۲۰۰ نفر در مراسم اعتکاف ماه رجب حرم مطهر رضوی پذیرش خواهند شد.

پذیرش ۱۲۰۰ معتکف حرم رضوی در سال جاری/ آغاز ثبت‌نام از ۱۴ آذرماه

به گزارش مشهد فوری؛ در تشریح برنامه‌های معنوی اعتکاف در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: یکی از سنت‌هایی که از دیرباز اسلام به‌ آن اشاره و تاکید کرده است، اعتکاف بود.

وی افزود: مقام معظم رهبری در سخنی فرمودند «اعتکاف جای عبادت است البته عبادت تنها نماز خواندن نیست، تماس خوب با معتکفین، ارتباط دوستانه و برادرانه، فراگیری از آن‌ها و تعلیم‌دهی به آن‌ها، معاشرت اسلامی را تجربه کردن و آموختن فرصت‌هایی است که در اعتکاف ممکن است به وجود آید و برای این موضوع باید برنامه‌ریزی صورت گیرد».

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی اضافه کرد: به همین جهت در حرم مطهر رضوی برنامه‌ریزی‌هایی در این راستا انجام شده است. سال ۱۳۳۷ اولین اعتکاف حرم مطهر رضوی توسط آقای عابدزاده در شبستان تبریزی مسجد جامع گوهرشاد برگزار شد و پس از انقلاب نیز در سال ۱۳۷۲ توسط آستان قدس رضوی کار آغاز شد و از سال ۱۳۸۷ روند ثبت‌نام به صورت سیستمی و اینترنتی انجام می‌گیرد. ثبت‌نام در سال جاری نیز از طریق سایت etekaf.razavi.ir  و پیش شماره ارسال عدد ۸ به ۵۰۰۰۴۸۰۳۰  صورت می‌گیرد که از ۱۴ آذرماه آغاز و به مدت ۱۰ روز ادامه دارد.

وی عنوان کرد: قرعه‌کشی نیز در روز اول دی ماه صورت خواهد گرفت و در قرعه‌کشی تنها یک فیلتر رده سنی داریم که ممکن است برخی از ثبت‌نام کنندگان سنی زیر ۱۴ سال داشته باشند که از فضای قرعه‌کشی خارج می‌شوند و قرعه‌کشی نهایی انجام می‌گیرد.

بهنام تصریح کرد: برنامه پذیرش معتکفان این است که ۱۰ درصد از ظرفیت به زائران و معتکفان غیرایرانی که ثبت‌نام می‌کنند، اختصاص می‌یابد. ۱۰ درصد از ظرفیت به زائرانی اختصاص دارد که خارج از استان هستند. همچنین ۱۰ درصد دیگر از ظرفیت به افرادی اختصاص دارد که در ۳ سال گذشته جزو معتکفین حرم رضوی بوده‌اند. ۷۰ درصد باقی نیز در اختیار افرادی است که خارج از لیست موارد گفته شده هستند و ثبت‌نام آن‌ها انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ما سعی می‌کنیم با توجه به تاکید مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به قشر جوان داشته باشیم. اسامی پذیرفته‌شدگان را ۵ دی ماه از طریق پیامک اعلام خواهیم کرد. همچنبن جلسه توجیهی را اول بهمن ماه داریم که البته برای مشهدی‌ها به صورت حضوری و برای غیرمشهدی‌ها به صورت غیر حضوری و آنلاین برگزار خواهد شد. معتکفین نیز از ۴ بهمن‌ماه به مدت ۳ روز در مسجد گوهرشاد پذیرش خواهند شد.

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی بیان کرد: ما دو نقطه را برای آقایان و بانوان مشخص می‌کنیم تا حضور پیدا کنند و مراحل پذیرش طی شود و با اتوبوس وارد حرم می‌شوند تا در بازرسی و ابتدای امر اذیت نشوند.

وی ادامه داد: تعداد افرادی که پذیرش می‌شوند ۱۲۰۰ نفر است. سال‌های گذشته این تعداد بیشتر بود و علت این بود که صحن مسجد گوهرشاد را نیز در اختیار داشتیم، اما امسال نمی‌توانیم ایوان را با توجه به هوای سرد در اختیار معتکفین قرار دهیم. دو شبستان «نهاوندی» و «میلانی» برای آقایان و شبستان «تبریزی» و «سبزواری» را در اختیار بانوان قرار خواهیم داد.

بهنام گفت: ما رده‌های سنی که در سال‌های گذشته داشتیم به این صورت است که ۱۶ درصد بین ۱۱ تا ۲۰ سال، ۱۹ درصد بین ۲۱ تا ۳۰ سال، ۲۳ درصد بین ۳۱ تا ۴۰ سال، ۱۸ درصد بین ۴۱ تا ۵۰ سال، ۱۵ درصد بین ۵۱ تا ۶۰ سال، ۸ درصد بین ۶۱ تا ۷۰ سال و یک درصد نیز بین ۷۱ تا ۸۰ سال بودند و حدود ۸۹ نفر غیر ایرانی داشتیم. سال گذشته ۵۰ نفر خارج از مشهد و حدود ۱۱۰۰ نفر نیز مشهدی بودند که در مراسم اعتکاف شرکت کردند.

 

ارسال نظر