شناسه خبر: ۱۶۱۵۵۲
لینک کوتاه کپی شد

رونمایی از قدیمی‌ترین «مصحف مشهد رضوی» در حرم امام رضا(ع)

آیین رونمایی از کامل‌ترین و قدیمی‌ترین نسخه خطی قرآن از سده‌ نخست هجری قمری با عنوان «مصحف مشهد رضوی» در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

رونمایی از قدیمی‌ترین «مصحف مشهد رضوی» در حرم امام رضا(ع)

به گزارش مشهد فوری؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهارداشت: آیین رونمایی از قدیمی‌ترین مصحف قرن اول هجری قمری پایان یک کار نیست بلکه آغاز نهضت بازآفرینی و نشر نفایس خطی آستان قدس رضوی است. 

وی افزود: بخش‌های آموزشی و انتشاراتی آستان قدس رضوی از مهدکودک تا دو دانشگاه رضوی و امام رضا(ع)، انتشارات به نشر، ظرفیتی بیش از 5 میلیون نسخه را داراست. 

آیین رونمایی از کامل‌ترین مجموعه دست‌نویس قرآن به خط حجازی از سده‌ نخست هجری قمری با عنوان «مصحف مشهد رضوی» امروز در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی با حضور تولیت آستان قدس رضوی برگزار شد. 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی گفت:کتابخانه آستان قدس رضوی معتبرترین کتابخانه با داشتن صدهزار نسخه خطی، 2میلیون نشریه و 13 میلیون برگ سند است که یکی از ارکان اساسی پیشران علمی است.

وی عنوان کرد: در سال‌های اخیر بیش از 80هزار اثر و منابع فرهنگی وقف آستان قدس رضوی شد و در بخش اهدا و وقف نسخه‌های خطی حدود 6هزار نسخه خطی گردآوری شده است. 

image_2023-11-16_14-36-26

رئیس کتابخانه آستان قدس رضوی ادامه داد: در بحث صیانت از آثار، مخازن جدید کتابخانه آستان قدس رضوی با مساحت 9هزارمترمربع افتتاح شد و تا 50سال آینده نیز امکان نگهداری هر نسخه خطی را دارد.

وی ادامه داد: سامانه‌هایی طراحی کردیم تا این نسخه‌ها در اختیار محققان و پژوهشگران قرار گیرند و فهرست‌نویسی کامل آن‌ها انجام شده و تا 20هزار نسخه خطی روی کتابخانه آستان قدس و با قابلیت دانلود بارگذاری شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی خاطرنشان کرد: امروز نیز 2هزار نسخه خطی دیگر روی سایت آستان قدس قرار خواهد گرفت و این مسیر تا بارگذاری 50هزار نسخه ادامه خواهد داشت. 

 رئیس کتابخانه آستان قدس رضوی با بیان این مطلب که کتابخانه آستان قدس رضوی بیش از 30عنوان کتاب منتشر کرده است افزود:  قرآن‌های متفاوت در گروه پژوهش شناسایی و معرفی شده است که هر کدام منسوب به امامان شیعه است و امروز "مصحف مشهد رضوی" کامل‌ترین قرآن کهن از قرن اول هجری قمری رونمایی شد البته امروز پایان کار نیست بلکه آغاز نهضت بازآفرینی و نشر نفایس خطی آستان قدس رضوی است.

گفتنی است؛ این مصحف شریف و نفیس با عنوان «مصحف مشهد رضوی» همراه با تحقیقات کامل و مقدمه ای مبسوط به صورت نسخه چاپ عکسی از کتابهای خطی (فاکسیمیله) به 2 زبان عربی و انگلیسی (نسخه برگردان و یا چاپ عکسی از کتب خطی به روش رنگی یا سیاه و سفید) به چاپ رسیده است.

قدمت این مصحف براساس سال یابی های دقیق در آزمایشگاه های معتبر جهانی به نیمه دوم سده نخست هجری باز می گردد. نسخه اصلی این مصحف شریف در مرکز نسخ خطی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

ارسال نظر