شناسه خبر: ۱۶۱۵۳۸
لینک کوتاه کپی شد

لزوم مشارکت شهروندان در برنامه‌ریزی‌های شهری

شهردار مشهد در دهمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین المللی برنامه ریزی و مدیریت شهری گفت: محوریت کنفرانس مسکن و بازآفرینی است که این دوموضوع اهمیت زیادی دارد، شهرها مرکز توسعه هستند اما امروزه دنبال احیا و بازآفرینی در این بافت‌ها هستیم.

لزوم مشارکت شهروندان در برنامه‌ریزی‌های شهری

به گزارش مشهد فوری؛ محمدرضا قلندر شریف در دهمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین المللی برنامه ریزی و مدیریت شهری ضمن تشکر از برگزارکنندگان این کنفرانس اظهار کرد: از شورای شهر مشهد که پای کار این کنفرانس بوده و به شهرداری کمک‌های زیادی کرده تشکر ویژه دارم.

وی با اشاره به این موضوع که هر چه از مظلومیت فلسطین بگوییم کم است، افزود: زنده نگهداشتن یاد شهدای خط مقاومت و کودکان و زنان مظلوم فلسطین از مهم ترین وظایف همه جوامع است و مسلما وعده الهی محقق خواهد شد و فلسطین پیروز این جنگ نابرابر است.

شهردار مشهد گفت: محوریت این کنفرانس مسکن و بازآفرینی است که اهمیت زیادی دارد، شهرها مرکز توسعه هستند امروزه دنبال احیا و بازآفرینی در شهرها هستیم. اگر بخواهم تحلیل موضوعی در این زمینه داشته باشم همه واقف هستیم که چه هزینه‌های هنگفتی را باید انجام دهیم تا این امر محقق شود.

قلندر ادامه داد: حفظ محدوده‌های تاریخی و بافت های فرسوده نیازمند موارد زیادی است، برنامه ریزی نادرست از جمله بزرگترین مواردی است که در این حوزه دخیل بوده وعدم توجه کافی به توسعه و رشد روستاها نیز باعت شده تا در شهرهای کلان به ویژه مشهد، حاشیه نشینی صورت گیرد. این عدم توجه باعث سکونت مهاجرین روستاها در حاشیه شهر شده و اکنون باید این مشکل حل شودکه این امر کار سنگینی است و ازعهده یک دستگاه برنمی‌آید و این کنفرانس در این راستا به ما کمک خواهد کرد.

وی بیان کرد: مشهد بیش از دوهکتار بافت فرسوده و بیش از دو هکتار بافت تاریخی دارد و حدود ٣٠ درصد جمعیت مشهد شامل یک میلیون و دویست هزار نفر ساکن محلات هدف بازآفرینی در حاشیه شهر است و این میزان غیر از جمعیت مهاجرین سایر کشورها است، براساس آمار رسمی بیش از ۵٠٠ هزار مهاجر در مشهد ساکن هستند که این آمار در منبع غیر رسمی بیس از یک میلیون نفر هستند.

وی با اشاره به این موضوع که این افراد در بافت های ناامن، غیربرخوردار و خطرآفرین شهر مستقر هستند، تاکید کرد: باید به دنبال راه حل این معظل باشیم. اعتماد‌سازی و ایجاد حس مشارکت مردم در این حوزه از مهم ترین عوامل دخیل برای پیشرفت اهداف ما است. باید در برنامه ریزی ها از مردم کمک بگیریم.

شهردار مشهد با بیان اینکه مشکلات مشهد فقط مختص حاشیه نشینی نیست، گفت: محوریت شهر مشهد باید مضجع نورانی امام رضا(ع) باشد اما اکنون توسعه شهر به گونه ای بود که این مرکزیت در اختیار حرم مطهر نیست. برنامه مدیریت شهری این است که باید این مکان نورانی، مرکزیت خود را در شهر مشهد پیدا کند. همچنین عدم ایجاد توسعه سکونتگاه های غیررسمی از دیگر برنامه های مدیریت شهری است و از این طریق به سمت شهر پویا و در شان زائرین و مجاوران امام هشتم (ع)حرکت کنیم.

وی گفت: پروژه های مختلفی توسط خود مردم در مناطق شهری تا سقف ١۵ میلیارد تومان در حال تعریف است و در حوزه های مختلف، شاهد توسعه شهری مشهد هستیم. مشکلات مشهد به سایر شهرها متفاوت است زیرا تنها شهری هستیم که محوریت ما باید توسعه فرهنگ رضوی باشد. ما سالانه بیش از ٣٠ میلیون زائر داخلی داریم و مدعی هستیم که مشهد جهانشهر برکت و کرامت است و بنابراین باید با همت جامعه علمی کشور به این شعار جامه عمل بپوشانیم.

قلندر شریف گفت: یکی از پروژه های اقتصادی و زیست بوم شهری پارک ٧٣ هکتاری کرامت بود که هفته گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شد. همچنین بیش از ۴ هزار واحد مسکونی را با کمک دولت کلنگ زنی خواهیم کرد که از بزرگترین پروژه های شهرداری است. برنامه ریزی میان مدت بازآفرینی شهری نیز در حال انجام است و پیش بینی شده شهر به صورت متوازن توسعه پیدا کند.

وی بیان کرد: اگر بدون برنامه ریزی پیش برویم، هیچگاه موفق نخواهیم شد و مجدد به سمت ایجاد بافت های فرسوده و ناکارآمد خواهیم رفت. رصدخانه شهری مشهد نیز به عنوان دومین رصدخانه کشور راه اندازی شد و مدیران به صورت هوشمند در جهت برنامه ریزی دقیق تر و هوشمندانه می توانند از آن استفاده کنند.

شهردار مشهد تاکید کرد: امیدوارم این کنفرانس نتیجه مثبتی برای تمام شهرها به خصوص مشهد و شهرهای بزرگ داشته باشد و از ثمرات مثبت آن به نحو احسن استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: اعتمادسازی و ایجاد حس مشارکت مردم در این حوزه از مهم ترین عوامل دخیل برای پیشرفت اهداف ما است، باید در برنامه‌ریزی‌ها با مشارکت مردم اقدامات لازم را اجرایی کنیم.

 

ارسال نظر