شناسه خبر: ۱۶۱۷۷۸
لینک کوتاه کپی شد

فروش دارو در پلتفرم‌ها و فضای مجازی ممنوع و غیرقانونی است/ فروش داروهای مواد مخدر در عطاری‌ها

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: مشکلات و وضعیت نابسامان داروخانه‌ها و مطالبات آنان از شرکت‌های بیمه کماکان ادامه دارد و نسبت به گذشته هیچ تفاوتی ایجاد نشده است.شرکت‌های بیمه از شهریور 1402 تاکنون هیچ پرداختی به داروخانه‌ها نداشتند و بیمه‌ها به سازمان برنامه و بودجه موکول می‌کنند که آن‌ها نیز پاسخگو نیستند.

فروش دارو در پلتفرم‌ها و فضای مجازی ممنوع و غیرقانونی است/ فروش داروهای مواد مخدر در عطاری‌ها

به گزارش مشهد فوری؛ سید علی جعفری‌نژاد، رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی در گفتگو با اخبار مشهد افزود: یکی از مهمترین مشکلات در صنعت داروسازی، مبحث پلتفرم‌ها و فروش آنلاین دارو است. فروش آنلاین دارو بخاطر اینکه کالای استراتژیکی است و با سلامت مردم در ارتباط است؛ ممنوع است. از طرفی قیمت دارو مصوب و ثابت است و داروخانه‌ها موظفند قیمت مصوب را مدنظر قرار دهند، بنابراین عرضه آن در فضای مجازی و پلتفرم‌ها توجیه پذیر نیست. وی اظهار کرد: قانون و مصوبه‌ای برای عرضه حتی مکمل‌ها در فضای مجازی و آنلاین نداریم و به‌صورت غیر قانونی این کار را انجام می‌دهند.

این مقام مسئول گفت: در خصوص فروش دارو به‌صورت آنلاین نگران سلامتی مردم هستیم و زمانی که به داروخانه مراجعه می‌کنید در آنجا مسئول فنی داروخانه کنترل و نظارت دارد ولی در فروش آنلاین کنترل و نظارت وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: بحث عرضه و فروش دارو بسیار مهم است و در هیچ کجای دنیا فروش دارو به‌صورت آنلاین انجام نمی‌شود. براساس بند ب ماده ۶ قانون تجارت الکترونیکی دارو را نمی‌توان به صورت الکترونیکی عرضه و فروش داشته باشیم.

image_2023-12-14_14-06-39

جعفری نژاد همچنین در خصوص فروش داروهای مواد مخدر در بعضی از عاری ها گفت: متاسفانه در عطاری‌ها داروهای غیرمجاز و مواد مخدر توزیع می‌گردد و مردم بدون هیچ فیلتر و پارامتری این موارد را تهیه می‌کنند.

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی بیان کرد: توزیع داروهای مخدر به این صورت است که از شرکت‌های پخش و توزیع کننده دارو به‌صورت مستقیم به انبار دانشگاه‌ها تحویل می‌شود و سپس از طریق انبار دانشگاه بین کلینیک‌های ترک اعتیاد توزیع و پخش می‌گردد و بعد از آن مشخص نیست که این دارو چطور سر از عطاری‌ها در می‌‌آورد.

image_2023-12-14_14-00-37

بدقولی شرکت‌های بیمه در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی با اشاره به طلب هزار میلیارد تومانی داروخانه‌های مشهد از بیمه‌ها گفت: مشکلات و وضعیت نابسامان داروخانه‌ها و مطالبات آنان از شرکت‌های بیمه کماکان ادامه دارد و نسبت به گذشته هیچ تفاوتی ایجاد نشده است. وی افزود: شرکت‌های بیمه از شهریور 1402 تاکنون هیچ پرداختی به داروخانه‌ها نداشتند و بیمه‌ها به سازمان برنامه و بودجه موکول می‌کنند که آن‌ها نیز پاسخگو نیستند.

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی بیان کرد: بنابراین در آینده نه چندان دور داروخانه‌ها از پذیرش نسخ بیمه خودداری می‌کنند و به این خاطر که دیگر برای آنها توجیه اقتصادی ندارد، لذا داروخانه‌ها فروش دارو را به‌‎صورت آزاد انجام خواهند داد.

جعفری‌نژاد در ادامه عنوان کرد: براساس قانون بیمه‌ها باید مبلغ دارو را یک ماهه به داروخانه‌ها بدهند ولی ملاحظه می‌شود که سه ماهه گذشته است و بیمه‌ها هیچکدام از مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت نکرده‌اند. وی در ادامه گفت: شرکت‌های بیمه خیلی راحت از زیر بار مسئولیت قانونی که دارند، شانه خالی می‌کنند و هیچ نهاد و مرجعی نیز در این خصوص پاسخگو نیست.

 

خبرنگار: سیده مرجان فرحمند

ارسال نظر