شناسه خبر: ۱۶۱۷۵۱
لینک کوتاه کپی شد

ملک مشاع چیست؟ چگونگی خرید و فروش آن

ملک مشاع، اصطلاحی است که ممکن است تا به حال به گوشتان خورده باشد. در این رابطه نیز حتما با سوالاتی مانند اینکه زمین مشاع بخریم یا نه؟ قانون ملک مشاع چیست و اینکه ساخت و ساز در زمین مشاع چه حکمی دارد، مواجه شده اید. این نوع ملک ممکن است در زمان خرید، فروش و یا تقسیم سهم شما را با مشکل روبرو کند. برای زمین های مشاع اغلب چندین مالک وجود دارد و هر شخص تنها می تواند ملک خود را تحت مالکیت داشته باشد.

ملک مشاع چیست؟ چگونگی خرید و فروش آن

ما در سایت حقوقی وکیل از ما اطلاعات جامع و کاملی را در مورد ملک مشاع از طریق ارائه مشاوره در اختیار شما قرار خواهیم داد. در شهرهای مختلف نیز، امکان ارائه خدمات مشاوره ای از طریق وکیل پایه یک وجود دارد. در ادامه به بررسی بیشتر ملک مشاع و چگونگی خرید و فروش آن خواهیم پرداخت تا با تمام نکات و اطلاعات مربوط به این موضوع آشنا شوید.

ملک مشاع چیست؟ همراه با مثال

ملک مشاع به ملکی گفته می شود که دارای چندین مالک باشد و ملک هر شخص به صورت حدودی، مشخص نباشد. بدین معنی که چندین نفر، مالک یک ملک باشند اما به صورت اشتراکی! در واقع مالکیت عرصه و اعیان به گونه ای است که بین چندین نفر مشترک است. هر کدام از بخش های این ملک، در مالکیتِ افراد شریک می باشد. در اصطلاحات قانونی به این نوع ملک، اشاعه نیز گفته می شود. برای اینکه بهتر تعریف ملک مشاع را درک کنید، یک مثال را ذکر خواهیم کرد:

 

001

تصور کنید که یک ملک متعلق به دو مالک است؛ اما تنها یک پارکینگ دارد. در این صورت هر کدام از مالکین تنها 3 دانگ از ملک دارند و نمی توان گفت که پارکینگ متعلق به کدام است؛ زیرا هر کدام به طور مساوی از پارکینگ سهم دارند. به این وضعیت اشاعه گفته می شود و در واقع این ملک مشاع است.

قوانین فروش ملک مشاع کدامند؟

هنگامی که یک ملک مشاع است و میان چندین مالک مشترک باشد، طبق قانون برای فروش، رضایت شرکای دیگر مورد نیاز است. بدین منظور باید از سهم هر کس، به دیگران نقل و انتقال صورت بگیرد. به دلیل پیچیدگی فروش ملک مشاع، مسلما باید به صورت حقوقی بررسی شود؛ زیرا تعداد مالکان بیش از حالت معمولی است و در نتیجه اختلاف بر سر فروش، رهن، خرید و اجاره آن بیشتر است. بر اساس ماده 581 قانون تنها راه فروش ملک مشاع، توافق با طرفین است و در این مورد می توان با وکیل مشورت کرد. گاهی ممکن است اجازه فروش ملک مشاع توسط سایر مالکان صادر نشود.

روش فروش ملک مشاع در صورت عدم اجازه شرکا

به منظور فروش ملک مشاع، باید از سایر شرکا اجازه کسب شود. اگر شرکای دیگر راضی به فروش ملک نباشند، شخص می تواند تنها نسبت به فروش سهم خود اقدام کند و نباید اقدامی روی سهم دیگر شرکا داشته باشد. در این صورت، معامله فضولی است و در صورت قبول شرکای دیگر، معامله صحیح خواهد بود. اگر سایر مالکان فروش را رد کنند، تنها شخصی که درخواست فروش را دارد، می تواند سهم خود را بفروشد. خریدار نیز در صورتی که قصد دخل و تصرف در ملک را داشته باشد، باید بتواند رضایت شرکا را جلب کند.

اگر خریدار از اینکه سایر شرکا ناراضی هستند یا معامله فضولی است مطلع باشد، حق اعتراض ندارد. در صورت بی اطلاعی وی، معامله صحیح است و خریدار می تواند حتی درخواست فسخ معامله را داشته باشد.

حکم فروش ملک مشاع با چندین وارث

شاید این سوال پیش آید که آیا امکان فروش ملک مشاع با وارث های متعدد نیز وجود دارد یا نه؟ سند ملک مشاع اگر ارثیه باشد، وارثان نیز می توانند بر اساس قانون، سهم خود را بفروشند و در واقع حق فروش به این افراد داده شده است. در این حالت باید بدانید که ملک مشاع دارای دو نوع سند رسمی و عادی است.

اسناد رسمی ملک مشاع در دفتر اسناد رسمی تنظیم و ارائه می شوند. به همین دلیل قوانین برای این نوع اسناد به گونه دیگری است. اگر اسناد به صورت عادی باشند و در دفتر نیز تنظیم نشده باشند، امکان تنظیم آن بین طرفین با امضای شاهدین وجود دارد. مالکیت ملک مشاع در اداره ثبت اسناد تنظیم می شود و به همین دلیل در دسته بندی اسناد رسمی قرار می گیرد. در صورتی که ملک مشاع دارای سند تنظیم شده به صورت رسمی نباشد، دارای اعتبار سند رسمی نیست.

اگر در رابطه با این موضوع درگیر مشکل و چالش شدید، حتما از خدمات یک وکیل استفاده کنید. یک وکیل متخصص با دانش و اطلاعاتی که دارد می تواند پرونده فروش ملک مشاع به چند وارث را پیگیری کند و افراد را به حق و حقوقی که دارند برساند.

 

002

نحوه دریافت سند رسمی ملک مشاع

همانطور که ذکر شد ملک مشاع باید دارای سند رسمی باشد. مالکان می توانند هر کدام با پرداخت سهم خود، سندسازی را دنبال کنند. در این صورت باید مراحل زیر طی شوند. 

  • ارائه درخواست به اداره ثبت اسناد برای تفکیک سند
  • مشخص کردن سهم شرکاء
  • انجام و تنظیم تقسیم نامه
  • انجام صورت مجلس به صورت تفکیکی
  • تحویل مدارک ملک مشاع به همراه تقسیم نامه به اداره ثبت اسناد
  • باطل کردن سند ملک مشاع و صدور سند مجزا و جدید برای مالکان با توجه به سهم هر یک

با باطل شدن سند ملک مشاع و ارائه سند به صورت جداگانه، ملک به صورت تفکیکی دارای سند می شود و در نتیجه امکان فروش آن وجود دارد.

کلام آخر

با توجه به مقاله پیش رو، ملک مشاع بین چندین شریک مشترک است. به منظور جدایی از شرکا و خرید و فروش آن، هر یک باید به دادگاه مراجعه کنند. در این حالت باید درخواست دستور فروش ملک مشاع را بدهند. سهم هر کدام از شرکا در این ملک معلوم است اما نمی توان حدودی برای آن تعیین کرد و در واقع این حدود در سند درج نشده است.

مالکان در کل اجزای ملک، سهم دارند و می توانند هر کدام روند فروش را به تنهایی با ارائه درخواست به دادگاه طی کنند. در مراحل رسمی کردن سند ملک مشاع نیز باید یک درخواست به اداره ثبت اسناد، ارائه شود. بر اساس آن، سهم هر یک از شرکا تعیین می شود و در نتیجه با ارائه تقسیم نامه، مدارک باید به اداره ثبت اسناد ارائه شوند.

منبع: vakilazma.com

 

ارسال نظر