شناسه خبر: ۱۶۲۷۶۸
لینک کوتاه کپی شد

محکومیت فرزندان معاون اول پیشین قوه قضاییه

همه ابعاد پرونده قتل داریوش مهرجویی روشن است

سخنگوی قوه قضائیه با تأکید بر حق حاکمیت ایران به جزایر سه گانه گفت: با توجه ادعاهای واهی برخی از کشورها در این خصوص، لازم است یادآور شویم طرح این موضوعات در شرایطی که لازم است دنیا به شناسایی جنایات رژیم صهیونیستی هم قدم شود، برای منحرف کردن افکار عمومی است و نتیجه دیگری نخواهد داشت.

همه ابعاد پرونده قتل داریوش مهرجویی روشن است

به گزارش مشهد فوری؛ اصغر جهانگیر در نشست خبری امروز گفت: مهمترین موضوع این روزها، حوادثی است که در فلسطین و لبنان و یمن شاهدش هستیم.

وی ضمن تسلیت شهادت یحیی سنوار، گفت: مقاومت جانانه ایشان و مردم فلسطین و لبنان نشان داد که مردان حق در حق طلبی و حق گویی لحظه و زمان نمی شناسند. این موضوع نشان می دهد که خط سرخ شهادت هر روز پررنگ تر و عاشقان این مسیر افزون تر و دشمنان رسواتر و خارتر خواهند شد.

جهانگیر گفت: کسانی که در فلسطین هستند حتی آحاد جامعه غیرمسلمان نیز در دست صهیونیست‌ها گرفتارند.

وی افزود: امروز کشور ایران اسلامی  در شرایط خاصی قرار دارد. از یک طرف در اوج وحدت ملی قرار داریم که اوج این اقتدار را رزمندگان سپاه و ارتش درعملیات غرورآفرین وعده صادق یک و دو نشان دادند.

جهانگیر تصریح کرد: دشمن در جبهه‌های نبرد، ذلیلانه و رذیلانه تلاش می کند که با کودک کشی و انتقام کور، جریان مقاومت را به نفع خود تغییر دهد و تلاش می کند با جنگ رسانه‌ای نسبت به ناامید کردن مردم از ادامه مبارزه آنها سوء استفاده کند؛ لذا باید مراقبت کنیم که با قلم وقدم و نقطه نظراتمان آب به آسیاب دشمن نریزیم. هوشیاری اصحاب رسانه در شناسایی نقشه‌های دشمن در ناامید کردن دشمن مهم است.‌

سخنگوی قوه قضائیه با تأکید بر حق حاکمیت ایران به جزایر سه گانه گفت: با توجه ادعاهای واهی برخی از کشورها در این خصوص، لازم است یادآور شویم طرح این موضوعات در شرایطی که لازم است دنیا به شناسایی جنایات رژیم صهیونیستی هم قدم شود، برای منحرف کردن افکار عمومی است و نتیجه دیگری نخواهد داشت.

جهانگیر گفت: از همین رو به کشورهای همسایه توصیه می‌کنیم همانطور که جمهوری اسلامی ایران نشان داد، اجازه نداده دشمن طی ۸ سال جنگ تحمیلی  به وجبی از خاکش دست پیدا کند؛ به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد به وجبی از خاک این سرزمین دست پیدا کند.

وی گفت: هیچ کشوری حاضر نیست از حق حاکمیت سرزمینی خودش کوتاه بیاید و ایران با ادعاهای واهی برخورد لازم را خواهد داشت.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال ایسنا درباره جزئیات «عدم ارجاع پرونده‌های مربوط به حوادث رانندگی از آذرماه» که از سوی علی فرهادی معاون وزیر دادگستری اعلام شده است، گفت: در خصوص پرونده های تصادفات رانندگی، در اجرای برنامه هفتم مقرر شد آیین نامه‌ای توسط وزارت دادگستری ظرف سه ماه نوشته شود.  در این خصوص آیین نامه‌ای تهیه شد و به معاونت حقوقی قوه قضاییه ارجاع و بررسی لازم شد و به محض نهایی شدن تقدیم ریاست قوه قضاییه می شود و  پس از تایید ایشان به هیات دولت ارسال می‌شود.

وی افزود: پس از تصویب این آیین نامه، در رابطه با  مواد ۷۱۶ و ۷۱۷ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی که درباره باصدمات بدنی است، پرونده مستقیما به شرکت بیمه یا صندوق خسارت‌های بدنی ارسال و دیه فوری پرداخت می شود و این امر ازاطاله دادرسی جلوگیری می‌کند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: طبق مواد ۷۱۴ و ۷۱۵ که بحث قتل غیرعمدی یا مرضی غیرقابل علاج است، اگر  پرونده‌هایی در این زمینه در مرجع قضایی مطرح شود، پس از طرح در مرجع قضایی اگر اعتراضی وجود نداشته باشد، پرونده برای پرداخت دیه بلافاصله به مرجع مربوطه ارسال می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده آذین خودرو آرامیس مهرشهر کرج گفت: این پرونده در تیرماه سال گذشته در شعبه ۱۹ بازپرسی کرج تشکیل شد. پرونده ۲۲۰۰ شاکی و ۸۸ متهم دارد.  برآورد ریالی پرونده بیش از هزار میلیارد تومان بود. پرونده پس از ارسال به دادگاه کیفری به شعبه بازپرسی عودت داده شد و پس از رفع ایرادات مجددا به دادگاه اعاده شد.  اولین جلسه دادگاه صبح امروز در شعبه مذکور برگزار شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره شبهات مطرح شده درباره پرونده قتل داریوش مهرجویی و ادعای وکیلش مبنی بر اینکه پای شخص دیگری در پرونده مطرح است، گفت: مطلبی که گفتید ادعایی است که توسط وکیل پرونده مطرح شده و تاکنون مدارک محکمه پسندی که پای شخص دیگری در میان است محرز نشده است. در این پرونده تحقیقات مفصلی در پلیس و دادسرا صورت گرفته و در سایه تحقیقات و اقاریر متهمان، همه ابعاد پرونده روشن است.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده  فرزندان معاول اول سابق قوه قضاییه گفت: قبلا اعلام کرده‌ایم که برای رسیدگی به پرونده اشخاص منتسب به قوه قضاییه، خط قرمزی نداریم و نخواهیم داشت و خود دستگاه قضایی در این زمینه پیش قدم شده است.

وی افزود: اززمان تشکیل پرونده و پیگیری‌هایی که صورت گرفته در دادسرا برای ۲۸ نفر کیفرخواست صادر شد. پرونده تعدادی از متهمان همچنان در دادسرا مفتوح است.  پس از ارسال بخشی از پرونده از دادسرا به دادگاه و پس از برگزاری جلسات دادگاه و ارجاع به کارشناسی و  اعلام نظر کارشناسی در نهایت تعدادی متهمین مجرم شدند و محکوم شدند.

وی افزود: از تعداد ۲۸ متهم، ۲۴ متهم محکوم شدند از جمله افرادی که نام بردید جزو محکومین هستند که مجازات حبس تعریزی و مصادره اموال وعواید حاصل ازجرم و رد مال و پرداخت جزای نقدی و شلاق برای آنها صادر شد.  ۴ نفر از متهمان حکم برائت گرفتند اما به دلیل اینکه رای غیرقطعی و بدوی است از ذکرجزئیات خودداری می کنیم.  پس از قطعی شدن اطلاع رسانی دقیق می‌شود.

ارسال نظر