شناسه خبر: ۱۶۱۸۷۸
لینک کوتاه کپی شد

آس‌بادهای سنگان خواف در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

رئیس اداره ثبت وحریم آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: آس بادهای تاریخی شهر سنگان شهرستان خواف واقع در استان خراسان رضوی به شماره 33966 و مورخ 1402/05/11 در فهرست آثار ملی ایران ثبت و به استان خراسان رضوی ابلاغ شد.

آس‌بادهای سنگان خواف در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

به گزارش مشهد فوری به نقل از  روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، محمود طغرایی با اعلام این خبر افزود: این آسبادها که در جنوب شرقی شهرکنونی سنگان قراردارد، شامل ده دستگاه سازه آس باد است که به‌صورت خطی و متصل به هم، از دوره قاجار تاکنون باقی مانده‌اند.

رئیس اداره ثبت وحریم آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: آس‌بادها، سازه‌های نسبتا بلند خشتی هستند که درگذشته در مسیر بادهای موسمی یا محلی ساخته می‌شدند و با استفاده از توان باد و تبدیل آن به نیروی چرخشی و انتصال آن به سنگ آسیاب، گندم و سایر غلات را آرد می‌کردند، آس‌بادها عمدتا در نواحی شرقی ایران و اغلب در مسیر بادهای 120 روزه سیستان ساخته شده‌اند.

طغرایی تصریح کرد: سازه آس‌بادهای سنگان از نمونه آس‌بادهای دو طبقه ‌اند. طبقه بالائی که پره‌های چوبی در آن قرار دارد، پرخانه و طبقه پایین که سنگ آس در آن قرار گرفته است، آس‌خانه نام دارد. او اظهار کرد: آس‌بادها به عنوان نماد معماری پایدار، خلاقانه و منحصر به‌فرد که هماهنگ با اقلیم منطقه ساخته شده و در گذشته نقش حیاتی در زندگی مردم داشته، مورد توجه جهانیان قرار گرفته و به‌عنوان یک عنصر ایرانی معرفی و در شرف ثبت جهانی قرار دارند.

رئیس اداره ثبت وحریم آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: این میراث‌فرهنگی غیرمنقول با ویژگی‌های معماری و فنی- مهندسی بسیار ارزشمندی که در آن‌ها نهفته است، میراث‌دار جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردمان گذشته و به‌عنوان میراثی ارزشمند از دانش نیاکان در بهره‌برداری پایدار و مناسب از اقلیم و شرایط محیطی به نسل‌های آینده محسوب می‌شوند.

طغرایی تاکید کرد: ضروری است پس از ثبت ملی این آثار، اقدامات اساسی در راستای مرمت، حفاظت و باززنده سازی آن‌ها ادامه یافته و به‌عنوان جاذبه‌های گردشگری فرهنگی، در معرض نگاه علاقه‌مندان میراث‌فرهنگی قرار گیرد.

او یادآور شد: در شهرستان خواف چندین مجموعه آس‌باد دیگر از جمله آس‌بادهای نشتیفان، آس‌بادهای شهر خواف، آس‌بادهای خرگرد، آس‌بادهای مهرآباد، آس‌بادهای برآباد و آس‌بادهای تیزاب در شهرستان خواف نیز در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

 

ارسال نظر