شناسه خبر: ۱۶۲۷۱۴
لینک کوتاه کپی شد

مدیر امور آب و فاضلاب تربت جام اعلام کرد:

92 درصد منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی مصرف می گردد

مدیر امور آب و فاضلاب تربت جام گفت: مهمترین مشکلات آب رسانی در این شهرستان فرسودگی شبکه و مخازن آب است و 50 درصد هدر رفتن آب بر اثر فرسودگی خطوط انتقال آب است.

 92 درصد منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی مصرف می گردد

به گزارش مشهد فوری؛ مرتضی اشراقی در خصوص مشترکین شهرستان گفت: شهرستان تربت جام دارای 42,380 مشترک شهری و 31,079 مشترک روستایی است که مجموع مشترکین به 73,459 نفر می‌رسد.از این تعداد مشترک حدود 81 درصد در کاربری خانگی و مابقی در کاربری‌های تجاری و صنعتی قرار دارند. وی افزود: خودگردان روستاهایی هستند که برای تأمین آب از منابعی مانند چشمه و قنات استفاده می‌کنند و تحت پوشش شبکه آبرسانی نیستند.

مدیر امور آب و فاضلاب تربت جام  بیان کرد: طول شبکه توزیع آب در منطقه شهری 346 کیلومتر و در منطقه روستایی 601 کیلومتر است که مجموعا به 947 کیلومتر می‌رسد. همچنین، طول خط انتقال آب از چاه تا مخازن در حوزه شهری 89 کیلومتر و در حوزه روستایی 452 کیلومتر بوده که در مجموع 541 کیلومتر خط انتقال دارد.

اشراقی تصریح کرد: این شهرستان دارای 62 حلقه چاه فعال است که در مناطق روستایی 7 چشمه و 6 قنات وجود دارد. حجم مخازن ذخیره آب در حوزه شهری 44 هزار مترمکعب و در حوزه روستایی 14 هزار مترمکعب است. وی گفت: ظرفیت تولید آب در شهرها 420 لیتر بر ثانیه و در روستاها 300 لیتر بر ثانیه است. با این حال، در فصل گرم، نیاز به آب در شهر 500 لیتر بر ثانیه و در روستاها 330 لیتر بر ثانیه است که کمبود آب معادل 80 لیتر بر ثانیه در شهر و 30 لیتر بر ثانیه در روستاها را نشان می‌دهد.

image_2024-10-10_13-51-46

مدیر امور آبفای تربت جام مهم‌ترین مشکلات آب‌رسانی در تربت جام را فرسودگی شبکه و مخازن دانست و افزود: 50 درصد هدر رفتن آب براثر فرسودگی خطوط انتقال و شبکه توزیع آب در این شهرستان است و از مجموع 89 مخزن روستایی حدود 10 مخزن فرسوده و غیر قابل استفاده هستند.

اشراقی با اشاره به اقدامات خوبی که از سال ۱۴۰۰ در راستای اصلاح و بهسازی شبکه و خط انتقال آب در این شهرستان انجام شده گفت: حضور خیرین در پروژه‌های آبرسانی اقدام ارزشمندی بود که از اینجا شروع شد و به سایر مناطق کشور گسترش یافت که به عنوان نمونه یکی از خیرین حدود ۱۱۰ میلیارد ریال برای یکی از مجتمع‌های آبرسانی این شهرستان هزینه کرد.

مدیر امور آب و فاضلاب تربت جام با اشاره به مصرف آب در بخش‌های مختلف شهرستان تربت جام؛ بیان کرد: در تربت جام، حدود 92 درصد از منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود؛ شش درصد به مصرف شرب و دو درصد به صنعت اختصاص دارد. البته برای جزئیات بیشتر در خصوص مصرف آب کشاورزی باید به حوزه جهاد کشاورزی مراجعه کرد، چرا که حوزه ما تنها در بخش آب شرب فعالیت دارد.

وی با اشاره به تعداد حلقه‌های چاه آب کشاورزی در منطقه گفت: در حال حاضر، حدود صد حلقه چاه آب کشاورزی وجود دارد که برخی از آن‌ها غیرمجاز هستند. این آمار دقیق‌تر را می‌توان از همکاران حوزه کشاورزی دریافت کرد. در کنار این چاه‌ها، 62 چاه آب شرب نیز وجود دارد که نشان‌دهنده اختلاف زیاد مصرف در بخش‌های مختلف است.

اشراقی با اشاره به افزایش ظرفیت تأمین آب شهرستان طی سه سال گذشته گفت: از سال 1400 تا کنون، توان تأمین آب شهرستان حدود 220 لیتر بر ثانیه افزایش یافته و سه هزار و 600 مترمکعب به ظرفیت ذخیره آب افزوده شده است. همچنین طی این مدت، 52 کیلومتر خط انتقال و پنج ایستگاه پمپاژ جدید احداث شده است.

ارسال نظر