شناسه خبر: ۱۶۱۶۸۵
لینک کوتاه کپی شد

۴۰ هزار نفر از معلولان خراسان رضوی تحت پوشش طرح توان‌بخشی مبتنی بر جامعه قرار دارند

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۴۰ هزار فرد دارای معلولیت در استان تحت پوشش طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه قرار گرفتند که ۳۵ هزار نفر در روستاها و ۵۰۰۰ نفر در شهرها هستند.

۴۰ هزار نفر از معلولان خراسان رضوی تحت پوشش طرح توان‌بخشی مبتنی بر جامعه قرار دارند

به گزارش مشهد فوری؛ مسعود فیروزی درمورد برنامه توان‌بخشی مبتنی بر جامعه اظهار کرد: برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه یا CBR فلسفه‌ای است که قدمت آن به بیش از ۳۰ سال می‌رسد. این برنامه با این نگاه و رویکرد که خدمات توانبخشی به دورترین نقاط کشور هم برسد، در سطح روستاها انجام شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: تیم راهبری سازمان بهزیستی و تسهیلگران میانی که در ادارات بهزیستی شهرستان‌ها مستقر بودند، با فرماندهی میدانی تسهیلگران محلی شبکه توانبخشی مویرگی را در تمام روستاهای کشور تشکیل دادند و با همراهی خود فرد دارای معلولیت، خانواده وی، دهیاران، بخشداران، ائمه جمعه و به طور کل بزرگان محلی منطقه خدمات بهزیستی را براساس پروتکل تعریف شده برای توانمندساری به افراد دارای معلولیت ارائه می‌کردند.

وی با بیان اینکه CBR چهار محور اساسی شامل آموزش، سلامت، معیشت و اشتغال دارد، عنوان کرد: توانبخشی مبتنی بر جامعه نتایج بسیار خوبی داشته است. یکی از دلایلی که شناسایی افراد دارای معلولیت به ۱۰۰ درصد رسیده انجام اقدامات توان‌بخشی توسط خود مردم و تسهیلگران بوده، وگرنه در بسیاری از روستاهای دورافتاده مانند امروز نبود که در همه مناطق افراد دارای معلولیت شناسایی و تشکیل پرونده آن‌ها انجام شده باشد.

فیروزی بیان کرد: یکی از کارهایی که در جریان برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه اتفاق افتاده، صندوق‌های مالی خرد است. در این صندوق‌ها بهزیستی به ازای هر کدام از افرادی که دور هم جمع می‌شوند و صندوق مالی را برای اشتغال شکل می‌دهند، ۲ میلیون تومان به عنوان مشوق در نظر می‌گیرد. وامی نیز توسط بانک داده می‌شود و افراد در قالب آن صندوق می‌توانند کسب و کاری را راه‌اندازی کنند. در حال حاضر ما در استان ۹۰ صندوق مالی خرد داریم. 

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه دیدگاه بهزیستی این است که هر شبکه‌سازی بتواند خدمات بهزیستی را از سطح به عمق ببرد و شناسایی افراد دارای معلولیت را با اثربخشی بالاتری انجام دهد، تصریح کرد: یکی از موارد اثربخش در این زمینه طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۴۰ هزار فرد دارای معلولیت در استان تحت پوشش طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه هستند که ۳۵ هزار نفر در روستاها قرار دارند و به دلیل موفقیت‌هایی که این طرح به همراه داشت، ۵۰۰۰ نفر در شهرها تحت پوشش توانبخشی مبتنی بر جامعه شهری قرار گرفتند.

 

ارسال نظر