شناسه خبر: ۱۶۱۵۵۱
لینک کوتاه کپی شد

بهره‌گیری از علوم نوین برای تولید صنایع دستی اصیل ایرانی

آلیاژی از جنس علم و هنر

هنر مسگری یکی از صنایع دستی کهن ایران است. استفاده از اشیا و ظروف مسی دست‌ساز از زمان‌های دور در بین ایرانیان رواج داشته است. پیشینه مسگری در ایران حداقل به پنج هزار سال پیش برمی‌گردد، امروز نزد جوان کم سن و سال اما باتجربه‌ای رفته‌ایم که با تکیه بر دانش و تجربه، با پشتکاری ستودنی، پیشه دو نسل قبل خود را ادامه میدهد.

آلیاژی از جنس علم و هنر

به گزارش مشهد فوری؛ فرشاد مهرپویاجوان ۲۲ ساله مشهدی که پیشه مسگری را از نیاکان خود به ارث برده ، اکنون با استفاده از علوم نوین و هنر کهن مسگری، در تلاش است، ادامه دهنده راه پدر و بزرگش باشد. 

فرشاد مهرپویا در گفتگو گفت: بنده از سن ۱۲ سالگی، نزد پدر بزرگم، فراگیری هنر قلم زنی و پیشه مسگری را شروع کردم. پس از گذشت مدتی کوتاه، به این حرفه علاقه مند شدم. پس از فراگیری اصول مسگری، توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر این پیشه در کشور و استفاده از نیروی جوان در این عرصه به دغدغه اصلی من تبدیل شد.

وی افزود: در همان سال های ابتدایی پس از اشنایی و یادگیری این حرفه، برحسب احساس نیاز به کسب دانش و تجربه بیشتر، به زنجان مهاجرت کردم تا به صورت پیشرفته تر، نزد اساتید خبره ایرانی، به مهارت آموزی در این حوزه بپردازم.

این هنرمند جوان با اشاره به هدف خود در مسگری بیان کرد:  یکی از اهداف اصلی من در مسگری، آشنایی جوانان با این هنر ارزشمند می باشد، بنده در صدد هستم تا بتوانم حرفه مسگری را در بین جوانان رواج دهم و در راستای اجرایی کردن این هدف، هم اکنون ۱۵ استاد کار جوان در مجموعه ما مشغول به کار هستند و سعی کردیم، جهت تحقق این هدف، از مجموعه کوچک خودمان شروع کنیم.

وی ادامه داد: در راستای ترویج هنر مسگری، امیدوارم روزی برسد که این حرفه در همه شهرهای ایران، مخاطب و علاقه‌مندان زیادی داشته باشد، تا شاهد حضور ظروف و اشیا مسی در نقاط مختلف کشور باشیم و این هنر باستانی، به نسل های آینده منتقل شود.

image_2023-11-16_14-15-11

مهر پویا عنوان کرد: خوشبختانه حرفه مسگری در یک دهه گذشته، از اقبال نسبتا خوبی برخوردار بوده است و به کاربردهای گوناگون مس در تولیدات مختلف نظیر ظروف مسی، اشیا تزیینی، لوازم آشپزخانه و... توجه به سزایی شده و می‌توان با ارائه آموزش های کاربردی و معرفی فرصت های اقتصادی به علاقه‌مندان در این حوزه، به گسترش صنعت مسگری کمک شایانی کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به پیشرفت های علمی کشور در عرصه های گوناگون، در صنعت مسگری نیز شاهد تحول در فرایند تولید و خلق محصولات با کیفیت هستیم، به عنوان مثال، ما با بهره‌گیری از تکنولوژی نوین، از سیاه شدن ظروف مسی جلوگیری کردیم و با استفاده از مواد نانو، مانع از تیرگی رنگ این محصولات شدیم که همین امر، سبب رفع یکی از دغدغه های خریداران و مصرف کنندگان این تولیدات شد.ترکیب تکنولوژی های نوین با هنر باستانی مسگری، یکی از مهمترین آثار ورود نیروی جوان به این عرصه بود.

مهرپویا با اشاره به ظرفیت صادراتی در این حوزه گفت: ارتقا بستر صادرات محصولات مس به کشور های خارجی، می‌تواند کمک زیادی به توسعه این صنعت در کشور داشته باشد و گسترش صادرات، با نگاه به افزایش تولید داخلی، مشوق خوبی برای فعالان و سرمایه‌گذاران در این عرصه است.ترویج فرهنگ استفاده از تولیدات مسی در داخل و خارج کشور، نیازمند توجه و حمایت بیشتر بخش خصوصی و دولتی به حوزه صنایع دستی می‌باشد،که امیدواریم در آینده شاهد تحقق این امر باشیم و هنر مسگری که یکی از پیشه های باستانی و هویتی کشور می باشد، به نسل های بعدی منتقل شود تا در آینده نیز، جوانان ایرانی، ادامه دهنده و توسعه دهنده این صنعت در کشور باشند.

 

خبرنگار :سیده مرجان فرحمند

ارسال نظر