شناسه خبر: ۱۶۲۲۷۲
لینک کوتاه کپی شد

«خانه هنر دستان» نخستین خانه صنایع‌دستی بخش خصوصی استان خراسان‌رضوی در مشهد افتتاح شد.

«خانه هنر دستان» نخستین خانه صنایع‌دستی بخش خصوصی استان خراسان‌رضوی در مشهد افتتاح شد.

«خانه هنر دستان» نخستین خانه صنایع‌دستی بخش خصوصی استان خراسان‌رضوی در مشهد افتتاح شد.

به گزارش مشهد فوری «خانه هنر دستان» اولین خانه صنایع‌دستی بخش خصوصی خراسان‌رضوی، با حضور سید جواد موسوی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی، بهزاد چوپانکاره مدیر بافت‌های تاریخی سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد، و جمعی از هنرمندان حوزه صنایع دستی در مشهد افتتاح شد.

خانه‌ای برای هنرمندان

مدیریت بافت‌های تاریخی سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد در مراسم افتتاح «خانه هنر دستان» گفت: اینجا نه‌تنها «خانه هنر دستان» بلکه خانه همه هنرمندان است، یکی از آرزوهای تمام هنرمندان این است که خانه‌ای برای خودشان داشته باشند.

بهزاد چوپانکاره افزود: تاکنون ۱۳ خانه تاریخی در مشهد مجوزهای قانونی خود را از نهادهایی همچون اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اخذ کرده‌اند و برخی از آن‌ها نیز در حال طی کردن مراحل دریافت مجوز هستند.

چوپانکاره با بیان اینکه «خانه هنر دستان» یکی از خانه‌های تاریخی دوران معاصر است، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم به همه کسانی که علاقه‌مند این حوزه هستند، یا توانایی راه‌اندازی این مجموعه‌ها را دارند کمک کنیم. بسته‌های تشویقی شهرداری نیز در این راستا افزایش یافته و به نوعی در حال کمک کردن هستیم تا اتفاقات خوبی برای خانه‌های تاریخی رخ دهد.

اشتغال‌زایی در بخش صنایع‌دستی

جانشین معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: مجموعه خانه هنر دستان اولین مجموعه صنایع دستی استان در بخش خصوصی است که با هدف اجرای سیاست‌ها در بخش حمایت از هنرمندان ایجاد شده است.

مهدی اکاتی افزود: موضوع فروش، ارتباط بیشتر بین هنرمندان، ایجاد فضای کارگاهی برای دانشجویان این حوزه و ترویج هنرهای صنایع دستی، از جمله دیگر اهداف ایجاد این مکان است. وی یادآور شد: حدود ۱۰ رشته هنری با تعداد 13 هنرمند در حال تولید و فروش صنایع دستی هستند البته در آینده تعداد آن ها افزایش خواهد یافت و مجموعه‌های دیگری نیز به آن اضافه خواهد شد، این مجموعه باعث ایجاد ۱۰ فرصت شغلی برای هنرآموختگان این بخش شده است.

جانشین معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: حمایت‌های دولتی از این بخش وجود دارد و هنرمندان این عرصه می‌توانند از تسهیلات بانکی و بیمه‌ای که در اختیارشان قرار می‌گیرد استفاده کنند.

image_2024-03-10_16-56-25

 

معرفی فرهنگ غنی ایرانی به جوانان و نوجوانان

در ادامه این مراسم مدیر مجموعه «خانه هنر دستان» گفت: من معلم بوده‌ام و قشر کودک و نوجوان همیشه به طور ویژه در ذهن من هستند، امیدواریم بتوانیم با راه‌اندازی این مجموعه، فرهنگ غنی و هنر ایران را به بچه‌ها معرفی کنیم و آن‌ها هم لذت ببرند.

طوبی طهرانیان ادامه داد: ایرانی یعنی این خانه و بنای زیبا، حوض آب، فواره، دار قالی و کوزه سفالی. ما به داشتن تمام این‌ها افتخار می‌کنیم و امیدواریم که امانت‌دار خوبی برای این میراث باشیم.

طهرانیان با بیان اینکه، اگر گروه پنج نفره من و تلاش‌های شبانه‌روزی آن‌ها نبود، امروز ما اینجا نبودیم، افزود: هنرمندان مجموعه خالصانه ما را یاری کردند تا بتوانیم خانه هنر دستان را سرپا نگه داریم، هم‌چنین از مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد و استان و شهرداری صمیمانه سپاسگزارم که در این راه ما را یاری کردند.

ارسال نظر