شناسه خبر: ۱۶۱۸۴۰
لینک کوتاه کپی شد

شناسایی شکارچیان غیرمجاز در کلات ۸۰ درصد رشد یافته است

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کلات گفت: کشف و شناسایی شکارچیان غیرمجاز در شهرستان طی یک ماه گذشته در مقایسه با ماههای قبل از آن در سال جاری ۸۰ درصد رشد یافته است.

شناسایی شکارچیان غیرمجاز در کلات ۸۰ درصد رشد یافته است

به گزارش مشهد فوری؛ مسعود معصوم شاهی افزود: از ابتدای ماه کنونی ۱۰ شکارچی غیرمجاز در این شهرستان شناسایی و دستگیر شدند.

وی اضافه کرد : از این متخلفان ۲ راس لاشه کَل و قوچ وحشی، تعدادی لاشه ماهی و کبک و پنج قبضه اسلحه به همراه مهمات کشف و ضبط شد.

رییس محیط زیست شهرستان کلات گفت: بیش از ۵۰۰ میلیون ریال به محیط زیست از بابت شکار غیر مجاز ضرر و زیان وارد شده است.

معصوم شاهی افزود: همچنین در این مدت یک مورد تخریب اراضی در منطقه حفاظت شده ارس سیستان مشاهده شد که این موضوع از طریق دادسرا در حال پیگیری برای برخورد با متخلف است ضمن این که یک نفر در این زمینه به دستگاه قضایی معرفی شده است.

وی با بیان این که تغییر کاربری از مهمترین تخلفاتی است که با آن برخورد می‌شود افزود: در بحث حفاظت از حیات وحش، حفاظت از زیستگاه حیات وحش از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در صورت تخریب زیستگاه و از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه علاوه بر تاثیر تغییراتی اقلیمی شاهد فرسایش خاک، ایجاد روانابها، سیل و به تبع آن نابودی منطقه و در نتیجه از بین رفتن وحوش خواهیم بود.

وی تاکید کرد: به هیچ وجه به کسی اجازه تخریب و تصرف در اراضی ملی در مناطق چهار گانه و شکار غیر مجاز حیات وحش را نمی‌دهیم و در صورت مشاهده تخلف در این زمینه بدون اغماض طبق قانون برخورد خواهیم کرد.

رییس محیط زیست شهرستان کلات با قدردانی از تمام کسانی که در راستای حفاظت و صیانت از این مواهب الهی و ارزش‌های واقعی همراه و همیار محیط زیست هستند گفت: طبق اصل ۵۰ قانون اساسی، در جمهوری اسلامی‌، حفاظت محیط زیست که نسل ‌امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته ‌باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌ شود و از این رو فعالیت های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن‌ ملازمه پیدا کند ممنوع است‌.

شهرستان مرزی کلات با وسعت سه هزار و ۵۰۳ کیلومتر مربع در فاصله ۱۵۱ کیلومتری از مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

این شهرستان با ۱۴۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارای سه منطقه حفاظت شده به نام های «ارس سیستان، کوه بزنگان و جنگل خواجه » است.

 

ارسال نظر