شناسه خبر: ۱۶۲۰۱۰
لینک کوتاه کپی شد

رییس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی:

باید نقاط مشترک ادیان و مذاهب مورد توجه قرار گیرد

رییس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه یکی از ابعاد زندگی امام رضا (ع) گفتگوی ادیان است، گفت: در گفتگوی ادیان باید نقاط مشترک مورد توجه قرار گیرد.

باید نقاط مشترک ادیان و مذاهب مورد توجه قرار گیرد

به گزارش مشهد فوری؛ احد فرامرز قراملکی ظهر دوشنبه در نشست خبری دومین همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان که در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد با بیان اینکه یکی از ابعاد زندگی امام رضا (ع) گفتگوی ادیان است، اظهار کرد: همایش بین‌المللی امام رضا (ع) با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و دانشگاه امام صادق (ع) و مشارکت مراکز مختلف دانشگاهی و حوزوی داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

همزیستی مسالمت آمیز پیروان و مذاهب

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه نخستین دوره از این همایش در سال ۱۳۹۷ برگزار شده است، افزود: این همایش در راستای گفت‌وگو و همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان و مذاهب در کنار یکدیگر، تقویت تعامل علمی بین دانشمندان ادیان و مذاهب گوناگون برگزار می‌شود.

وی تقویت تعامل علمی میان مؤسسات دینی ایران و سایر کشورهای جهان، همفکری ادیان و مذاهب در چالش‌های اجتماعی دوره معاصر، تاکید بر نقش خانواده به عنوان نهادی مقدس از منظر ادیان و مذاهب را از جمله دیگر اهداف این نشست عنوان کرد.

قراملکی اظهار کرد: همچنین به منظور زمینه‌سازی علمی جهت مشارکت هرچه بیشتر پژوهشگران در این همایش، پیش نشست‌های متعددی به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی در سطح ملی و بین المللی در مراکز دینی مختلف برگزار شده است.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: ۳۲ نهاد حمایت کننده و ۸۱ مرکز تحقیقاتی از کشورهای اروپایی، آمریکایی و خاورمیانه در این همایش با ما مشارکت و همکاری داشتند و کمیته علمی داخلی متشکل از ۳۴ نفر از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و ۱۸ دین پژوه جهانی تشکیل شده است.

وی گفت: تاکنون ۱۴۰ مقاله به زبان فارسی و ۳۰ مقاله به زبان انگلیسی به دبیرخانه دومین همایش بین المللی امام رضا (ع) گفتگوی ادیان ارسال شده است.

برگزاری ۸ پیش نشست در کشورهای مختلف

قراملکی در ادامه با بیان اینکه، تا کنون ۱۸ پیش نشست در شهرهای مختلف و ۸ پیش نشست در کشورهای عراق و ایتالیا برگزار شده است، افزود: ۱۰ مجموعه سخنرانی با تاکید بر خانواده و اهمیت تحکیم آن یکی از امتیازات این پیش نشست‌هاست.

برگزاری پیش نشست در معابد و کلیساها

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزاری پیش نشست در معابد و با حضور ادیان مختلف و کلیساها و آتشکده‌های زرتشتی در مناطق مختلف کشور و ارتباط با مراکز ادیان را از جمله امتیازات این دوره دانست و گفت: در این همایش دانشمندان تراز اول با مشارکت ادیان مختلف مسیحی، زرتشتی، کلیمی و …مشارکت دارند.

تمرکز بر حوزه نخبگانی با تکیه بر مناظرات امام رضا

وی اظهار کرد: خوشبختانه همایش نخست طبق سیاست گذاری آگاهانه جنبه عمومی بالایی داشت و بر جنبه فرهنگی تاکید شده بود از همین رو بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای داشت اما جهت گیری دومین دوره از این همایش نخبگانی است و با تاکید بر مناظرات امام رضا (ع) در فلسفه دین و الهیات تطبیقی برنامه ریزی شده است.

قراملکی تصریح کرد: مقرر شده است آورده‌های همایش توسط گروه ادیان بنیاد پژوهش‌های اسلامی عمومی‌سازی شود و در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ابراز کرد: ۶۰ کتاب در سطح جهانی در حوزه روش‌شناسی ادیان و خانواده شناسایی شده که هر کتاب به شکل مقاله معرفی شده است و تلاش داریم آورده‌های این همایش عمومی‌سازی شود، مبنای ما در این همایش میراث رضوی در گفتگوی ادیان است و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آثاری را در این حوزه در دست چاپ دارد.

تاکید بر نقاط مشترک ادیان و مذاهب مختلف در گفت‌وگوی ادیان

وی بیان کرد: الگوی ما از گفتگوی ادیان به مثابه رفع اختلاف است، از همین رو بر نقاط مشترک ادیان و مذاهب مختلف و رفع اختلاف تاکید داریم.

قراملکی ادامه داد: در دومین دوره از این همایش بنا داریم از ظرفیت گفتگوی ادیان در حمایت از مردم غزه استفاده کنیم در واقع گفتگوی ادیان صرفاً یک نظریه نیست و باید به ظرفیتی در حمایت از مردم مظلوم غزه تبدیل شود.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در خصوص برنامه‌های این همایش گفت: آئین افتتاحیه این همایش در تاریخ چهارشنبه ۲۷ دیماه با حضور تولیت آستان قدس رضوی و سخنرانی دکتر اعوانی همراه با برگزاری نشست‌هایی به زبان انگلیسی، فارسی و عربی با سخنرانی ۱۱ استاد از کشورهای ترکیه، اندونزی، چین، عراق و کویت، ۶۵ استاد از مراکز حوزوی و در مجموع ۲۴ سخنرانی داخلی و ۱۱ سخنرانی بین‌المللی همراه با رونمایی از ۲۶ پوستر تدارک دیده شده است.

 

ارسال نظر