شناسه خبر: ۱۶۱۶۹۱
لینک کوتاه کپی شد

اختصاص ۲۰ میلیون دلار‌ به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور‌

سرپرست معاونت توسعه، سازمان غذا و دارو گفت: برای آزمایشگاه‌ها، انبارها و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی مورد نیاز براساس نیازهای دانشگاه‌ها حمایت لازم را داریم و طبق اعتبارات پیش‌بینی شده منابع ۲۰ میلیون دلاری از محل بانک جهانی تخصیص می‌یابد.

اختصاص ۲۰ میلیون دلار‌ به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور‌

به گزارش مشهد فوری؛ فرشته میرزازاده در اجلاس شورای کلان منطقه 9 کشور که به‌میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مجتمع شهدای سلامت برگزار شد، اظهارداشت: معاونت توسعه، مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی سازمان غذاودارو پشتیبان و حامی کلیه دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها از جمله قطب 9 و شهر مشهد بوده و تمامی قطب‌ها، دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها را هم از لحاظ مالی و هم در حوزه نیروی انسانی مورد پشتیبانی قرار می‌دهد.

وی افزود: برای آزمایشگاه‌ها، انبار‌ها و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی مورد نیاز براساس نیاز‌های دانشگاه‌ها حمایت لازم را داریم و طبق اعتبارات پیش‌بینی شده منابع 20 میلیون دلاری از محل بانک جهانی تخصیص می‌یابد که بخشی از آن به قطب 9 و دانشگاه علوم پزشکی مشهد که سالانه میزبان میلیون‌ها زائر ایرانی و غیرایرانی بوده اختصاص می‌یابد.

سرپرست معاونت توسعه، مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی سازمان غذاو دارو با اشاره به اینکه بابت فعالیت‌های حوزه بازرسی، نظارت بر موضوعات دارو، مواد آرایشی و بهداشتی و شیرخشک اعتبار ویژه نظارتی پیش‌بینی شده است، بیان کرد: این اعتبار در تمامی حوزه‌ها به‌خصوص در بحث تولید شیرخشک که در خراسان رضوی و مشهد که یکی از تولیدکنندگان برتر کشور بوده خواهیم داشت.

میرزازاده تأکیدکرد: همچنین نظارت ویژه‌ای بابت اینکه شیرخشک تولیدی به دست مصرف‌کننده حقیقی برسد داریم و طبق قانون با کسانی که هرنوع تخلف و سوءاستفاده‌ای در این حوزه داشته باشند به‌طور قاطع برخورد خواهد شد و به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد که امنیت غذایی شیرخوارانمان به خطر بیفتد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد و رئیس شورای کلان منطقه 9 آمایشی کشور نیز گفت: ما برای اینکه بتوانیم در حوزه غذا و دارو به‌خوبی پاسخگو باشیم خواستار تخصیص دارو و شیرخشک متناسب با جمعیت زائران و مجاوران شهر امام هشتم(ع) هستیم.

محمود شبستری با بیان اینکه علاوه بر جمعیت 3 میلیون و 800 هزار مشهدی و یک میلیون و 500 هزار اتباع در مشهد، سالانه بیش از 30 میلیون زائر به این شهر وارد می‌شوند اظهار کرد: دریافت‌کنندگان خدمات حوزه سلامت در مشهد صرفاً مشهدی‌ها و خراسانی‌ها نیستند و ما به تمامی اتباع و زائران ایرانی و غیرایرانی هم خدمات‌رسانی می‌کنیم.

رئیس شورای کلان منطقه 9 آمایشی کشور با ذکر این نکته که ما هنوز در فصل پائیز هستیم و فصل زمستان و روز‌های سرد سال را در پیش داریم، تأکید کرد: در این ایام بیماری‌های ویروسی بیشتر می‌شود و به همان نسبت نیاز به دارو‌های مرتبط با این حوزه هم افزایش می‌یابد و از مسئولان سازمان غذاودارو می‌خواهیم که نگاهی ویژه به مشهد در بحث توزیع و تخصیص دارو و شیرخشک داشته باشند.

علی روحبخش، سرپرست معاونت غذاودارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اظهارداشت: جمعیت تحت پوشش منطقه 9، 8 میلیون و 900 هزار هستند که 5 میلیون و 300 هزار نفر از آن‌ها در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند.

وی با اشاره به اینکه دانشکده داروسازی مشهد جزء برترین دانشکده‌های کشور در این حوزه بوده، دانشکده‌ای که بیشترین نخبه یک درصدی شرق کشور را دارد، تصریح کرد: همچنین باید به شرکت‌های برتر فعال در حوزه‌های سرم‌، دارو و شیرخشک اشاره کنیم و نمونه بارز آن تولید انواع شیرخشک‌ها، سرم‌ها و دارو‌ها از جمله داروی فاکتور 8 بوده است.

روحبخش با بیان اینکه بیشترین میزان خدمات دارویی در خراسان بزرگ در مشهد ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد 49 بیمارستان، 7702 تخت بیمارستانی، 940 داروخانه خصوصی، 61 داروخانه دولتی، 650 مرکز درمان سوء مصرف مواد، 1359 کارخانه مواد غذایی و آشامیدنی، 1113 کارخانه آرایشی و بهداشتی، 63 کارخانه تجهیزات پزشکی و 12 کارخانه فرآورده طبیعی، مکمل و شیرخشک، 167 پست مصوب و 143 شاغل در حوزه غذاودارو دارد.

وی اضافه کرد: 461 هزار و 178 کد ملی ثبت شده در حوزه خدمات دارویی ارائه شده در داروخانه‌ها مربوط به افراد غیربومی بوده که 37. 69 درصد مجموع دریافت‌کنندگان این خدمات را شامل می‌شود، عددی که با جمعیت اتباع و زائران غیرایرانی بیشتر است.

 

ارسال نظر