شناسه خبر: ۱۶۲۱۳۵
لینک کوتاه کپی شد

اژه‌ای:

قوه قضاییه متمرکز بر خشکاندن ریشه‌های فساد است

رییس قوه قضاییه گفت: این قوه متمرکز و معطوف بر انسداد گلوگاه‌های فساد و خشکاندن ریشه‌های فسادزا است.

قوه قضاییه متمرکز بر خشکاندن ریشه‌های فساد است

به گزارش مشهد فوری و به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای روز جمعه در دومین گردهمایی ملی هیات مدیره‌های وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در مشهد اظهار کرد: دشمن بر روی برخی نهادها در نظام جمهوری اسلامی، متمرکزتر است که قوه قضاییه از جمله این نهادها است.

رییس قوه قضاییه اضافه کرد: باید به شدت مراقب دشمن و توطئه‌ها و شرارت‌های او باشیم، دشمن می‌داند که برخی نهادهای نظام عملکرد مؤثرتری دارند و با جدیت مانع از تحقق توطئه‌هایش می‌شوند، لذا بیشتر بر تخریب آن‌ها متمرکز است.

وی ادامه داد: باید در امر صیانت از خود و مجموعه خودمان متمرکز و ساعی باشیم و دچار کوچکترین لغزش و «اعوجاجی» در امور مختلف مادی و معنوی نشویم.

اژه ای اضافه کرد: مسوولیتی که امروز بر عهده داریم، حاصل مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های شهدا و رزمندگان در طول تاریخ سرافراز اسلام و انقلاب اسلامی است؛ لذا ما باید با جدیت و اهتمام در عمل به وظایف‌مان، پاسدار راه شهدا و ایثارگران باشیم و برخلاف رضایت خداوند و مردم، کاری را انجام ندهیم.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: اهمیت انضباط و شفافیت در همه امور بویژه امور مالی ضروری است و همه بخش‌ها و زیرمجموعه‌های قوه قضاییه باید در تمامی امور خود بویژه امور مالی از انضباط و شفافیت برخوردار باشند و با جدیت و اهتمام از بیت‌المال حفاظت و صیانت کنند.

وی گفت: در کشور مجموعه‌ای وجود ندارد که هر سه امر وکالت، کارشناسی و مشاوره، در آن تجمیع شده باشد، لذا مرکز وکلا از این حیث، خاص و منحصربه‌فرد است.

اژه ای ادامه داد: یکی دیگر از خصایص و ویژگی‌های «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه» ارتباط گسترده این مجموعه با اقشار و طیف‌های مختلف مردم است.

رییس قوه قضاییه اضافه کرد: شاید هیچ‌کدام از بخش‌ها و زیرمجموعه‌های قوه قضاییه به اندازه مجموعه مرکز وکلا با عموم مردم در ارتباط نباشند، این مجموعه از این حیث می‌تواند وجهه عمومی و مردمی دستگاه قضا را بیشتر و بهتر به منصه ظهور برساند و در امر خطیر و مهم تحقق عدالت است، نقش‌آفرینیِ برجسته داشته باشد.

قوه قضاییه فقط محکمه دار نیست

وی افزود: مرکز وکلا می‌تواند آسیب‌شناسی درست از قوه‌ قضاییه و مجموعه‌های حکومت بدهد، قوه قضاییه فقط محکمه‌دار نیست، باید با توده‌های مختلف مردم ارتباط گرفت.

اژه ای تاکید کرد: مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه علاوه بر آسیب‌شناسی فرآیندها و روندهای معیوب، می‌تواند در مسیر اصلاح رفتارهای مسوولان و متصدیان بخش‌های مختلف قضایی و حکومتی نیز گام بردارد.

رییس قوه قضاییه افزود: باید با نگاه دلسوزانه و خیرخواهانه و اصلاح‌جویانه، هر جا را که بروز رفتاری از ناحیه کارگزاران حکومتی موجب نارضایتی مردم و سوء‌استفاده‌های احتمالی می‌شود، تصحیح و اصلاح کرد.

وی تصریح کرد: من نیز که مسوولیت ریاست قوه قضاییه را برعهده داشته و تکالیف سنگینی بر دوش دارم، بیش از همه نیازمند مشورت و نصیحت هستم، لذا من را نیز از مشاوره‌های خود بی‌بهره نگذارید و اطمینان داشته باشید که من و همکارانم گوش شنوایی برای استماع مشورت‌ها و اهتمام برای عمل به آن‌ها داریم.

اژه ای با اشاره به ضرورت پرهیز از سیاسی‌کاری در عینِ سیاسی بودن، گفت: نباید به هیچ‌وجه سیاسی‌کاری کنیم، سیاسی باشیم، اما سیاسی‌کاری نکنیم؛ اگر به سیاسی‌کاری افتادیم آنجا نقطه انحطاط ماست و به عدالت لطمه می‌زنیم.

رییس قوه قضاییه گفت: البته باید سیاسی باشیم و اولویت‌های زمان را تشخیص دهیم و شگردها و حربه‌های دشمن را بشناسیم.

وی به مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه دستور داد تا در راستای کاهش هزینه‌های دادرسی، وکالت و کارشناسی رسمی برای عموم مردم به‌ویژه اقشار کم‌بضاعت، هر چه بیشتر اقدام و تلاش کنید.

مردمی سازی دستگاه قضا

رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه نیز اظهار کرد: این مرکز در راستای مردمی‌سازی دستگاه قضا تمام توان خود را به کار گرفته است.

حسن عدلیان پور افزود: جدای مصادیق مرتبط با حقوق عامه و تلاش برای احیای آنها، از مصادیق مردمی‌سازی در مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه محسوب می‌شود.

عبدلیان‌پور با بیان اینکه مرکز وکلا در دو سال گذشته ماموریت ۲۰ ساله‌ای را برای خود تعریف و ترسیم کرده است، گفت: ما طی این مدت، اقدامات گسترده‌ای را در راستای علمی‌سازی مرکز و همچنین مقوله عدالت آموزشی دنبال کرده‌ایم.

رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه افزود: خانواده بزرگ و ۱۰۰ هزار نفره مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، همواره در بزنگاه‌های مختلف پای کار نظام بوده و امسال هم با شور و نشاطی مثال‌زدنی در راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن سراسر کشور حضور پیدا خواهد کرد.

فرزند شهید سیدرضی موسوی و از وکلای مرکز وکلا نیز گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی، پدر شهید من «سید رضی موسوی» و سایر شهدای جبهه مقاومت برای امنیت دختران کاپشن صورتی و گوشواره قلبی جان خود را فدا کردند و ما نیز در سنگر عدالت‌ورزی سعی خواهیم کرد تا نگذاریم هیچ مظلومی از دادخواهی باز بماند و صدای هیچ ستمدیده‌ای در مطالبه حقوقش بلرزد.

در پایان این مراسم از هشت نفر از وکلا و کارشناسان رسمی مرکز تقدیر شد.

گفتنی است؛ دومین گردهمایی ملی هیات مدیره‌های وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه روز جمعه، ٢٠ بهمن در مشهد برگزار شد.

 

ارسال نظر