شناسه خبر: ۱۶۲۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد

سه سد تامین کننده آب مشهد از مدار بهره برداری خارج شده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت:هم اکنون از چهار سد تامین کننده آب این کلانشهر، سه سد از مدار بهره برداری خارج شده است و آب فقط از سد دوستی برداشت می شود.

سه سد تامین کننده آب مشهد از مدار بهره برداری خارج شده است

به گزارش مشهد فوری؛ حسین اسماعیلیان افزود: نیاز آبی شهر مشهد از چهار سد «طُرُق، اَرداک، دوستی و کاردِه» می شود که سد دوستی مهم‌ترین آنهاست.

وی اضافه کرد: از مهرماه امسال تاکنون ۲۳ میلیمتر بارندگی در مشهد ثبت شده است که نسبت به دوره بلند مدت ۶۰ درصد کاهش دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: بارندگی های انجام شده هم غیرموثر بوده است و رواناب و ورودی به سدها نداشته ایم.

اسماعیلیان افزود: هم اینک با ۶۰ درصد کاهش میزان ذخیره آب سدها نسبت به سال قبل مواجه هستیم و سال سختی را به لحاظ تأمین آب برای این کلانشهر در پیش رو داریم و حتی اگر در روزها و ماه های آینده، بارندگی داشته باشیم، باز هم اثرات سه سال خشکسالی پیاپی جبران نخواهد شد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی سختی های تامین آب سه سال گذشته هم اضافه شده است و همان طور که در بحث اجرای طرحها باید پروژه های ویژه تر، خاص تر و سخت تری را اجرا کنیم و در حوزه مدیریت مصرف هم باید اقدامات ویژه تری را انجام داد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: در راستای تصمیمات قرارگاه عملیاتی پایش آب مشهد، چندین محور در اولویت قرار گرفته و کاهش ۲۰ درصد مصرف آب انجام شده است و انشعاب آب آن دسته از اداراتی که مصرف متعادل را رعایت نکنند قطع خواهد شد.

اسماعیلیان افزود:طی سال های گذشته اقدامات مدیریت مصرف در شروع فصل تابستان و هم زمان با اوج مصرف در دستور کار بود اما به دلیل شرایط بحرانی، امسال این کار را از فصل زمستان شروع کرده ایم.

وی ادامه داد: بسیاری از مشترکان خوش مصرف هستند و انتظار دارند با بخشی از مشترکان که بد مصرف هستند برخورد شود و در همین خصوص انشعابات عمومی متعلق به مجتمع های مسکونی که دارای استخر هستند و نیز انشعاب آب باغ ویلاهای داخل و اطراف شهر مشهد که مصرف نامتعارف دارند قطع خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: فضاهای عمومی مثل هتل ها و کارواش ها به شکل دقیقی پایش شده اند و مصرف بخش زیادی از آنها با اقداماتی نظیر نصب تجهیزات کاهنده مصرف متعادل شده است و انشعاب بخشی که مصرف نامتعارف دارند قطع می شود.

اسماعیلیان افزود: الزام برای کاهش ۲۰ درصدی مصرف آب ادارات اطلاع رسانی شده و با ادارات و سازمان هایی که مصرف آب نامتعارف دارند برخورد و آب این ادارات قطع می شود.

وی تاکید کرد: مشهد با ادامه خشکسالی و عدم بارندگی با کاهش ۴۰ درصدی آب رو به رو است.

سدهای تامین کننده آب مشهد شامل سدهای "دوستی، طُرُق، اَرداک و کاردِه" است که به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی در شرایط بسیار نامناسبی قرار دارند.

بر اساس اعلام سازمان های حوزه آب، ۱۰۰ درصد وسعت مشهد در وضعیت "بسیار شدید خشکسالی" قرار دارد.

 

ارسال نظر