شناسه خبر: ۱۶۱۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد

افت ذخایر آب سدهای مشهد به ۸۰ میلیون متر مکعب رسید

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: اکنون سدهای تامین کننده آب در این کلانشهر فقط ۸۰ میلیون متر مکعب آب دارد که این میزان افت ذخایر آب سدها تاکنون بی‌سابقه بوده است.

افت ذخایر آب سدهای مشهد به ۸۰ میلیون متر مکعب رسید

به گزارش مشهد فوری؛ کاظم جم افزود: حجم آبی سدهای تامین کننده آب مشهد شامل «ارداک، دوستی، طرق و کارده» یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب است که اکنون فقط ۶ درصد از این حجم آب دارد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته حجم آب موجود در سدها ۲۲۹ میلیون متر مکعب بود.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب آب منطقه ای خراسان رضوی بیان کرد: همچنین هم اینک هشت درصد از حجم ذخیره سدهای استان آب دارد و میزان بارندگی در سال آبی جاری از ابتدای مهر ماه تاکنون ۱۰ و ۶ دهم میلی متر است که نسبت به سال آبی گذشته ۳۱ درصد و نسبت به میانگین بلند مدت ۳۵ درصد کاهش دارد.

جم افزود: با توجه به کاهش بارندگی و ادامه روند خشکسالی، مدیریت مصرف همچنان ضروری است و شهروندان باید همراهی لازم را داشته باشند.

 ٩٨ درصد پهنه شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی شدید و ۶٠ درصد از این مساحت در وضعیت خشکسالی بسیار شدید است.

خراسان رضوی دارای ۳۲ سد فعال است که در شهرستانهای «تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان» قرار دارند.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده است.

 

ارسال نظر