شناسه خبر: ۱۶۱۷۴۰
لینک کوتاه کپی شد

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن:

شیر خشک شتر یکی از محصولات پرمنفعت برای صادرات است

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن شیر خشک شتر را یکی از محصولات جذاب و پرمنفعت برای صادرات دانست.


شیر خشک شتر یکی از محصولات پرمنفعت برای صادرات است

به گزارش مشهد فوری؛ مهدی مسروری با بیان اینکه به دنبال تقویت زنجیره‌ تولید شیر شتر هستیم تا در پرورش شتر از تک محصولی خارج شویم، افزود: در همین راستا سیاست توسعه تولید شیر خشک شتر را که یکی از محصولات جذاب و پرمنفعت برای صادرات است دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بردسکن با ظرفیت ۳۵۰۰ نفر شتر از ۱۱ هزار نفر شتر موجود در خراسان رضوی نیازمند تشکل قوی برای ساماندهی مسائل خود هست، تصریح کرد: هرچند در خراسان رضوی این تشکل تشکیل شده، اما در شهرستان بردسکن هم ایجاد شرکت تعاونی شترداران امری ضروری است.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن یکی از طرح‌های در حال انجام در زمینه توسعه پرورش شتر را ایجاد شهرک شترداری دانست و اظهار کرد: در این طرح برای مراکز شترداری سنتی و کم بازده مانند شهرک در حال احداث چاه محمد امین، زمین و پروانه شترداری اعطا می‌شود تا با ایجاد سالن‌های پرورش علاوه بر پرورش اصولی، فنی، بهداشتی و تغذیه فصلی و واکسیناسیون بتوان از تلفات حشی و حمله حیوانات وحشی به آنان جلوگیری کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با احداث این شهرک ضمن انجام فعالیت‌های اصلاح نژادی می‌توان با ایجاد زنجیره کامل تولید شتر و فرآورده‌های آن به آنها کمک کرد.

مسروری در ادامه از این شهرستان به عنوان قطب پرورش شتر در خراسان رضوی نام برد و بیان کرد: سایت شترداری بردسکن اولین سایت شترداری خراسان رضوی بوده که پیش از این با حضور مسئولان افتتاح شده است.

وی با بیان اینکه بردسکن با در اختیار داشتن ۱۶ درصد عشایر خراسان رضوی یکی از مهمترین شهرستان‌های عشایری در خراسان رضوی است، اذعان کرد: شهرستان بردسکن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی در حوزه صنعت پرورش شتر در استان دارد.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن در ادامه طول راه‌های عشایری شهرستان بردسکن را ۴۰۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: تلاش ما بر حفظ آنان در مناطق عشایری و ترویج و حمایت از تولید برای اشتغال پایدار و افزایش درآمد آنان و تنوع‌بخشی به فعالیت‌های عشایر است.

وی با بیان اینکه صنعت شترداری، گردشگری، گیاهان دارویی و صنایع‌دستی از جمله صنایعی هستند که می‌تواند عشایر را از تک‌محصولی خارج کند، افزود: شتر از علوفه‌های کم‌ارزش تغذیه و محصول با ارزش شیر و گوشت تولید می‌کند.

مسروری عنوان کرد: افزایش تولید گوشت و شیر شتر، ایجاد واحدهای پرورش نوین شتر با استفاده از فناوری‌های جدید و استفاده از ظرفیت شتر در گردشگری از برنامه‌های مورد توجه جهاد کشاورزی است.

وی یادآور شد: پرورش شتر در اقلیم کویری این شهرستان بازده اقتصادی بالایی دارد و در این راستا ایجاد شهرک شترداری مورد توجه قرار گرفته است.

مسروری تأثیر دانش فنی و ظرفیت‌های این صنعت را برشمرد و افزود: شترداری منطقه بردسکن در استان دارای یک جایگاه و ظرفیت تولید است که اجرای این برنامه‌ها نشان می‌دهد بردسکن از دیرباز در این صنعت پیشتاز بوده و الان هم علیرغم همه مشکلات حوزه دامی و کمبودهای آن در استان حرف برای گفتن دارد.

وی اذعان کرد: توسعه صنعت پرورش شتر و شترداری و استفاده از قابلیت‌های این صنعت یکی از کارآمدترین ابزارهای رونق اقتصادی، جذب گردشگر در مناطق کویرنشین و مستعد پرورش شتر از جمله بردسکن است. صنعتی که فواید بسیار زیادی را عاید بهره‌برداران این حوزه می‌کند. به علاوه استفاده از پوست، گوشت و کوهان شتر هریک به صورت مجزا، متقاضیان ویژه خود را دارد.

 

ارسال نظر