شناسه خبر: ۱۶۱۳۰۳
لینک کوتاه کپی شد

توزیع یک میلیون و ۸۰۰ هزار قوطی شیرخشک در داروخانه‌های خراسان رضوی

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یک میلیون و ۸۷۴ هزار و ۵۴۰ قوطی شیر خشک از ابتدای سال جاری تا کنون در داروخانه‌های مناطق زیر پوشش این دانشگاه توزیع شده است.

توزیع یک میلیون و ۸۰۰ هزار قوطی شیرخشک در داروخانه‌های خراسان رضوی

به گزارش مشهد فوری به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، علی روحبخش با بیان اینکه تعداد یک میلیون و 69 هزار و 636 قوطی شیر خشک در داروخانه‌های مشهد توزیع شده است، اظهار داشت: در 6 ماه نخست امسال تعداد 852 هزار و 115 قوطی شیر خشک و در مهرماه نیز 217 هزار و 521 قوطی شیر خشک در داروخانه‌های مشهد توزیع شده است.

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این میزان شیر خشک توزیع شده مربوط به جمعیت بومی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اتباع خارجی ساکن در این مناطق است.

روحبخش در خصوص سهمیه شیر خشک نوزادان زائران و مجاورانی که از سایر استان‌ها به خراسان رضوی و مشهد سفر می‌کنند، گفت: مکاتبات و پیگیری‌های لازم برای اختصاص یافتن میزان شیر خشک بیشتری به مشهد که شهری زائرپذیر است انجام شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون شیرخشک معمولی (رگولار) خارجی توزیع نشده است ادامه داد: مرکز بهداشت شیر خشک یارانه‌ای را توزیع می کند که هزینه کمتری نسبت به شیر خشک غیریارانه‌ای دارد.

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص سهمیه شیر خشک در داروخانه‌های دولتی و خصوصی گفت:برای داروخانه‌ها محدودیتی در دریافت شیر خشک وجود ندارد و هر میزان شیر خشکی که به شرکت پخش استانی ارسال شود همان میزان بین تمامی داروخانه‌های دولتی و خصوصی توزیع می‌شود.

 روحبخش با بیان اینکه در راستای توزیع عادلانه شیرخشک طرح ثبت اطلاعات فروش شیرخشک با درج کدملی و تاریخ تولد کودکان زیر 2 سال توسط داروخانه‌ها از تاریخ بیستم مهرماه امسال آغاز شده است افزود: داروخانه‌ها باید به ازای هر شیرخشک تحویلی، کدملی کودک زیر 2 سال را در سامانه "تیتک" ثبت کنند.

وی در خصوص اینکه ماهانه چند قوطی شیر خشک به هر نوزاد تعلق می‌گیرد ادامه داد: تعداد قوطی شیر خشک برآورد شده بر اساس نیاز کودکان در سنین مختلف متفاوت است، اما برآورد بین چهار تا 9 قوطی شیر خشک است و در حال حاضر محدودیتی ندارد.

روحبخش درباره کمبود شیر خشک بیان کرد:بر اساس شیر خشک مصرفی در 6 ماه دوم سال1400 و 1401 و 6 ماهه نخست امسال، به طور میانگین 250 هزار قوطی شیر خشک در هرماه مصرف می‌شود علاوه بر آن در شرایط کنونی به علت تغییر نرخ ارز و قیمت کم شیرخشک اطفال، از آن به عنوان مکمل ورزشی و غذایی و مکمل شیر مادر نیز استفاده می‌کنند.

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که درکنار این مصارف، اخبار کمبود این محصول باعث خرید هیجانی و در بعضی موارد نیز خرید نابجا توسط برخی افراد می‌شود و البته افراد سودجو نیز همیشه در کمین شیرخشک برای قاچاق آن به دیگر کشورهای همسایه نیز هستند که می تواند بر این کمبود دامن بزند.

روحبخش افزود: این اقدامات باعث می‌شود شیر خشک به کودکان نیازمند به آن در سنین مختلف کمتر از 2 سال که مصرف کننده واقعی شیرخشک هستند کمتر برسد و خانواده‌ها سرگردان بمانند.

 

ارسال نظر