شناسه خبر: ۱۶۱۱۶۸
لینک کوتاه کپی شد

بیش از ۱۸۱ هزار افغانستانی در تایباد آموزشهای «خطرات مین» را فرا گرفتند

رییس جمعیت هلال احمر تایباد گفت: ۱۸۱ هزار و ۱۵۶ مهاجر افغانستانی طی نیمه نخست امسال هنگام خروج از ایران در گذرگاه مرزی «دوغارون» تایباد، آموزشهای لازم در زمینه خطرات «مین» را فرا گرفته‌اند.

بیش از ۱۸۱ هزار افغانستانی در تایباد آموزشهای «خطرات مین» را فرا گرفتند

به گزارش مشهد فوری؛ هادی رمضانی گفت: این اقدام انسان‌دوستانه را جمعیت هلال احمر تایباد با برگزاری روزانه ۲۹ کلاس آموزشی در مرکز پیش آگاهی از خطرات مین انجام داده است.

وی ادامه داد: افرادی که آموزش می بینند شامل اتباعی هستند که به صورت خودخواسته و داوطلبانه قصد بازگشت به افغانستان را دارند و از سراسر ایران این مرز را برای برگشت به کشور خود انتخاب می کنند.

رییس جمعیت هلال احمر تایباد گفت: روزانه هشت مربی هلال احمر، اتباع افغانستانی را از نحوه نشانه گذاری مناطق مین گذاری شده و نحوه اجتناب از برخورد با مین و مواد منفجره نشده آگاه می کنند.

وی افزود: امسال به طور میانگین روزانه هزار و ۵۰۰ نفر در مرکز پیش آگاهی از خطرات مین در مرز دوغارون آموزش دیده اند.

رمضانی گفت: مرکز پیش آگاهی از خطرات مین جمعیت هلال احمر تایباد از سال ۱۳۸۴ در مرز دوغارون فعال شد که در سال ۱۳۹۸ و شیوع بیماری کووید ۱۹، به علت کاهش خروج اتباع افغانستانی از ایران، این مرکز آموزشی مدتی تعطیل شد.

رییس جمعیت هلال احمر تایباد، آموزش تشخیص انواع مین و گلوله های منفجر نشده، نحوه برخورد با مصدومان، آشنایی با رنگها، تابلوها و محلهای مین‌گذاری را از مهمترین آموزش های ارائه شده به مهاجران افغانستانی در این مرکز برشمرد.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه امسال، ۲ هزار و ۷۲۴ کلاس آموزشی برای اتباع افغانستانی در مرکز آموزشهای پیش آگاهی از خطرات مین مرز دوغارون این شهرستان برگزار شد.

رمضانی افزود: بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مرکز مین افغانستان از سال ۲۰۰۵ میلادی هر ماه ۱۷۲ نفر از شهروندان آن کشور بر اثر برخورد با مین جان باخته‌اند و در پی آموزشهای ارائه شده این رقم به ۴۰ نفر در ماه کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، سالانه افزون بر یک میلیون مسافر ایرانی و خارجی به صورت قانونی از طریق گذرگاه زمینی دوغارون بین ۲ کشور ایران و افغانستان رفت و آمد می کنند.

مرز دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد قرار دارد. شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد واقع در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۹۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.

 

ارسال نظر