شناسه خبر: ۱۶۱۸۶۶
لینک کوتاه کپی شد

گنبد تاریخی کلیدر نیشابور پاکسازی شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور از پاکسازی گنبد تاریخی کلیدر نیشابور با همت انجمن میراث فرهنگی خبر داد.

گنبد تاریخی کلیدر نیشابور پاکسازی شد

به گزارش مشهد فوری به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، کمال خانی با اعلام این خبر گفت: با تلاش و همت انجمن میراث‌فرهنگی، دهیاری و شورای اسلامی روستای کلیدر، این گنبد تاریخی که طی سالیان و به مرور زمان با انباشتی از خاک و مصالح پر شده بود، تخلیه و پاکسازی شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین و سرشناس ترین روستاهای خراسان رضوی، کلیدر است که در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال غربی نیشابور در بخش سرولایت قرار دارد و وجود بنای گنبد کلیدر، قلعه کهنه و بنای خواجه ابوالقاسم، دلالت بر پیشینه تاریخی کلیدر دارد.

وی  تصریح کرد: گنبد کلیدر یکی از معروف‌ترین بناهای این روستا و گنبدی کم ارتفاع با تخته سنگ‌های صاف و بدون تزئینات ساخته شده است.

خانی گفت: قدمت این بنای چهار طاقی به قرن هشتم و نهم هجری قمری مقارن با دوران ایلخانان و تیموریان می‌رسد، گنبد تاریخی کلیدر ۲۳ مرداد ۱۳۷۸ با شماره ۲۳۷۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

image_2023-12-25_12-37-11

ارسال نظر