شناسه خبر: ۱۶۱۷۵۴
لینک کوتاه کپی شد

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه مطرح کرد

احیاء هویت و پیشینه تاریخی تربت حیدریه با مرمت آثار فرهنگی تاریخی

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت حیدریه گفت: با مرمت و ساماندهی آثار فرهنگی تاریخی، بخشی از هویت و پیشینه تاریخی شهر تربت حیدریه احیا خواهد شد.

احیاء هویت و پیشینه تاریخی تربت حیدریه با مرمت آثار فرهنگی تاریخی

به گزارش مشهد فوری؛ علی محمدی از آغاز عملیات مرمتی با مشارکت خیران و دوستداران میراث‌فرهنگی تربت حیدریه خبر داد و افزود: مرمت و ساماندهی مسجد تاریخی جواد الائمه(ع) و سردرب سرای تاریخی حاج رئیس با مشارکت خیران و دوستداران میراث فرهنگی آغاز شد.

وی بیان کرد: این آثار فرهنگی تاریخی که مربوط به دوران قاجاریه است در داخل بافت تاریخی شهر تربت حیدریه واقع شده و با مرمت و ساماندهی آن‌ها بخشی از هویت و پیشینه تاریخی شهر تربت حیدریه احیا خواهد شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت حیدریه ادامه داد: در سطح شهر تربت حیدریه ۵ مسجد تاریخی وجود دارد که مسجد جوادالائمه(ع) تنها نمونه باقی مانده از نوع مسجد محله است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری ۶ اثر تاریخی دیگر از جمله سرای امین، مسجد عماد، آب انبار شیرچهارسوق و رباط تاریخی طبسی، رباط لاری و رباط علیا با مشارکت مالکان و سرمایه‌گذاران مرمت و ساماندهی شده است.

محمدی افزود: وجود ۹ کاروانسرا و پنج سرای تاریخی در سطح شهرستان تربت حیدریه نشان از رونق تجاری این منطقه درگذشته  و تردد زیاد کاروانیان تجاری و زیارتی به دلیل موقعیت ویژه شهرستان و قرارگیری در مسیر جنوب کشور به مشهد مقدس بوده است.

تربت حیدریه در فاصله حدود ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد مقدس و مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

 

ارسال نظر