شناسه خبر: ۱۶۱۸۱۲
لینک کوتاه کپی شد

آیت‌الله علم‌الهدی:

خشنودی ارباب ‎رجوع، مهم‎ترین تکلیف دستگاه‎های اجرایی است

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی گفت: این نظام دو رکن اساسی مشتمل بر جمهوریت و اسلام‌خواهی دارد؛ به‌طوری که اگر اسلام از آن ساقط شد تبدیل به حاکمیت طاغوت می‌شود اما بدون جمهور و مردم نیز امکان برپاداشتن دین خدا میسر نیست وحفاظت از کیان اسلامیت در بدنه نظام به حفظ ارکان مردم سالاری وابسته است.

 خشنودی ارباب ‎رجوع، مهم‎ترین تکلیف دستگاه‎های اجرایی است

به گزارش مشهد فوری به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، آیت ‎الله سید احمد علم ‎الهدی در دیدار با مدیران روابط عمومی دستگاه‎های اجرایی و فرمانداری‎های استان که صبح چهارشنبه به میزبانی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد، با بیان اینکه جریان روابط عمومی دو جنبه جمعی و فردی دارد، اظهار کرد: جنبه فردی این جریان مربوط به زمانی است که روابط عمومی‌ها به‌عنوان ویترین نمایش مجاهدت‌ها و تلاش‌های دستگاه‌ها پیش چشم مردم قرار می‌گیرند تا به‌موازات کنشگری رسانه‌ای، نفعی برای دستگاه خود داشته باشند و کار سازمان را به روش‌های مختلف جلو ببرند.

وی افزود: مهم‌ترین نفع برای هر دستگاه نیز مردمی بودن آن است تا جایی که می‌توان گفت هر دستگاهی که مردمی نباشد و از جریان ارتباط بی‌واسطه با مردم جا بماند، شکست آن یک امر غیرقابل کتمان خواهد بود. این مردمی سازی هم بر عهده شما مسئولان روابط عمومی‌هاست که حتی در بخش‌های امنیتی، میدانی و عملیاتی، روح مردمی به کار ببخشید و در تعامل بی‌واسطه و فراگیر با آحاد مختلف مردم باشید.

امام جمعه مشهد مقدس ادامه داد: برادران و عزیزان، این را بدانید که یکی از ارکان مهم مردمی سازی دستگاه‌های اجرایی، مدیریت ارباب‌رجوع است تا خشنودی خاطر مردم در هر سطح تأمین شود. اگر ارباب‌رجوع شما به‌صورت افراد سردرگم و نگران از این اتاق به آن اتاق حواله شوند، بیش از همه وجاهت مردمی دستگاه آسیب می‌بیند و شما باید در مقام پیشگیری، چاره‌ای در این باره بیندیشید.

روشنگری برای افکار عمومی، وظیفه روابط عمومی‌ها

آیت الله علم الهدی در تشریح جنبه جمعی فعالیت مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی خاطرنشان کرد: جایگاه اجتماعی خود را به‌واسطه حضور در کسوت روابط عمومی یک سازمان، غنیمت بدانید و از این پایگاه اجتماعی و همگرایی کاملی که میان مدیران شما وجود دارد، برای تسریع گره‌گشایی از مردم استفاده کنید. شما می‌توانید فضای کشور و استان را تغییر دهید. آگاه‌ سازی روشن‎بینانه افکار عمومی بر عهده شما عزیزان است و اگر این ظرفیت‌ها با یکدیگر پیوند بخورد، قوی‌ترین جریان تبیینی شکل می‌گیرد که در هر بُعد، مردم را در برابر تهاجمات بیرونی آگاه می‌کند.

وی ادامه داد: با وجود رسانه قدرتمند خارجی و برخی رسانه‌های غافل داخلی، دشمن در هر جایگاهی هم که ایستاده باشد، بازهم مؤثرترین جبهه پدافندی در عرصه رسانه شما مدیران روابط عمومی‌ها هستید. این جریان‎سازی رسانه‌ای بسیار فراتر از جایگاه دستگاه‌های متبوع شماست و محافظت از اصل نظام را در پی دارد زیرا دشمن متمرکز شده تا مردم را نسبت به خدمتگزار بودن دولت و نظام بدبین کند و روابط عمومی‌ها می‌توانند حقیقت را همان‌طور که هست، صادقانه با مردم در میان بگذارند.

حفظ اسلام بدون جمهوریت ممکن نیست

امام‌جمعه مشهد با بیان اینکه نظام اسلامی بر دو رُکن «جمهوری» و «اسلامی» استوار است، تصریح کرد: این نظام دو رکن اساسی مشتمل بر جمهوریت و اسلام‌خواهی دارد؛ به‌طوری که اگر اسلام از آن ساقط شد تبدیل به حاکمیت طاغوت می‌شود اما بدون جمهور و مردم نیز امکان برپاداشتن دین خدا میسر نیست و حفاظت از کیان اسلامیت در بدنه نظام به حفظ ارکان مردم‎سالاری وابسته است.

علم الهدی تأکید کرد: دشمن خیلی تلاش کرد تا به هویت اسلامی این نظام ضربه بزند اما نه‌تنها نتوانست بلکه در بسیاری از حوزه‌ها نتیجه عکس گرفت. در این شرایط، معاند این نظام و بدخواه این کشور بر خدشه واردکردن بر روحیه مردمی و بنیه جمهوریت نظام متمرکز شده تا مشارکت‌های سیاسی مردم را تضعیف کند و کار را به جایی برساند که میان مردم و نظام فاصله و جدایی بیفتد.

وی گفت: مشارکت در اندیشه سیاسی اسلام، مفهومی کاملاً متفاوت با نظام لیبرال دموکراسی دارد. در مکاتب فکری غرب، مشارکت سیاسی به‌عنوان یک حق بر ضمه مردم است که اگر خواستند از آن استفاده کنند و اگر نخواستند می‌توانند در انتخابات شرکت نکنند.

با این حال، مشارکت در اندیشه سیاسی اسلام هم به‌عنوان یک حق برخاسته از تکلیف مطرح است؛ به این معنا که رسول گرامی اسلام(ص) به‌صراحت می‌فرماید «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» یعنی کسی که روزگار بگذراند و به امور مسلمانان بی‌تفاوت باشد، مسلمان نیست و از این منظر، توجه به ضرورت‌های کنشگری اجتماعی نه شرط ایمان بلکه شرط اسلام است.

خدمت به مردم یک فریضه الهی

آیت‌الله علم‌الهدی خدمت به مردم را یک فریضه الهی خواند و گفت: موقعیت روابط عمومی در دستگاه‌های اجرایی، موقعیت مهم و شایسته احترامی است. هر کس بتواند خدمت خود را به مردم عرضه کند و مردم را از تلاش خود برای گره‌گشایی از مشکلات ملت آگاه کند، خواهد توانست بنیه مردمی را برای خود رقم بزند. چالش امروز دولت و بسیاری از مدیران نیز آن است که شبانه‌روز برای حل چالش‌ها در تلاش هستند اما با کم‌توجهی به حوزه رسانه، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی، شرایطی را رقم زده‌اند که مردم اطلاع کافی از این زحمات پیدا نمی‌کنند. اینجاست که نقش روابط عمومی‌ها اهمیت مضاعف پیدا می‌کند تا به میدان بیایند و حلقه واصل میان مردم و خادمانشان در بدنه دستگاه‌های مختلف باشند. 

 

ارسال نظر