شناسه خبر: ۱۶۲۲۹۹
لینک کوتاه کپی شد

دیفای 2.0 چیست ؟

DeFi یک نوآوری محبوب مبتنی بر بلاک چین است که با سرعت سرسام آوری در حال پیشرفت است و توجه علاقه مندان به بلاک چین را به خود جلب کرده است.

دیفای 2.0 چیست ؟

DeFi 2.0 چیست و چه تفاوتی با DeFi 1.0 دارد؟

اگر به تازگی به اصل مفهوم DeFi پی برده اید، هوشیار باشید، زیرا ارتقاء DeFi 2.0 در راه است. اما DeFi 2.0 دقیقاً چیست و آیا می‌تواند به رفع مشکلات نسل اول DeFi کمک کند؟

DeFi یک نوآوری محبوب مبتنی بر بلاک چین است که با سرعت سرسام آوری در حال پیشرفت است و توجه علاقه مندان به بلاک چین را به خود جلب کرده است.

با وجود آنکه ثابت شده است DeFi قادر به انجام بسیاری از فعالیت ها و ایجاد یک مزیت جدید در حوزه مالی سنتی و محافظه کار است، اما پروتکل های DeFi هنوز از برخی اشکالات مانند چالش های نقدینگی و مقیاس پذیری، تجربه کاربری ضعیف، پیامدهای امنیتی و غیره رنج می برند.

DeFi 2.0 به عنوان راه حلی برای مشکلاتی که DeFi با آن روبرو بوده است عرضه شده است. اما آیا می تواند آنها را حل کند و انتظارات جامعه بلاک چین را برآورده کند؟

برای درک بهتر DeFi 2.0، ویژگی‌های کلیدی، اهداف و خطرات آن، و همچنین اطلاعاتی در مورد پروژه‌های اخیر DeFi 2.0، این مقاله را تهیه کرده ایم.

در این رابطه بدانید: دستاورد مهم ترون در صنعت ارزهای دیجیتال

DeFi 2.0 چیست و چه تفاوتی با DeFi 1.0 دارد؟

DeFi 2.0 یک حرکت جدید در دنیای بلاک چین است که شامل مجموعه ای از پروتکل های مالی غیرمتمرکز است که بر اساس دستاوردهای قبلی DeFi بنا شده است.

این پروژه‌ها با هدف تکیه بر تلاش‌های DeFi 1.0 و بهبود جنبه‌هایی مانند نقدینگی، مقیاس‌پذیری، حاکمیت، تجربه کاربری، امنیت ارائه شده و همچنین انگیزه های بیشتری در راه ازادی مالی به مصرف‌کنندگان ارائه میدهد.

انتظار می‌رود نسل دوم امور مالی غیرمتمرکز میراث پروتکل‌های DeFi مانند Uniswap، Aave، MakerDAO، Compound و بسیاری دیگر را حفظ کند. همچنین قرار است راه‌حل‌های جدید دیگری نیز ارائه شود که به اقتصاد رو به رشد DeFi کمک می‌کنند.

ویژگی ها و قابلیت های کلیدی DeFi 2.0 چیست؟

 

 

2

با توجه به اینکه DeFi 2.0 به عنوان راه حلی برای مشکلات DeFi 1.0 ارائه شده است، لازم است که کاستی های اولین DeFi را بررسی کنیم و پی ببریم که DeFi 2.0 چگونه آنها را حل میکند.

دیفای 2.0 و کمک به کسب سود بیشتر از دارایی های سهامگذاری شده

در نسخه اولیه از امور مالی غیرمتمرکز، کاربران می‌توانستند توکن‌های خود را در یک استخر نقدینگی سهام گذاری کنند و به عنوان پاداش توکن‌های ارائه‌دهنده نقدینگی (LP) دریافت کنند. با DeFi 2.0، این امکان وجود دارد که کاربران با ارائه لایه‌های کاربردی بیشتر، از ارزش بیشتری در دارایی‌های سهام گذاری شده برخوردار شوند و بهترین حفاظت را از خطرات مالی فراهم آورند. DeFi 2.0 همچنین امکان بیمه قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند که در صورت وقوع حوادث ناگوار، از سرمایه‌گذاران محافظت می‌کند.

 DeFi 2.0 از انواع بلاک چین ها استفاده می کند و مقیاس پذیری بیشتری را ارائه می دهد

اکثریت غالب پروتکل‌های نسل اول DeFi مبتنی بر بلاک چین اتریوم هستند که قبل از انتقال به اثبات سهام در 15 سپتامبر 2022، بر مکانیزم اجماع اثبات کار متکی بود.

زمانی که اتریوم از اجماع اثبات کار استفاده می کرد، به طور متوسط می توانست تنها 15 تراکنش در ثانیه انجام دهد. یعنی در پروتکل‌های DeFi، تراکنش‌ها بسیار کند و بسیار گران بودند.

اما DeFi 2.0 قرار است مقیاس پذیری بیشتری ارائه دهد و طیف گسترده‌تری از بلاک‌چین‌ها را در بر بگیرد که برجسته‌ترین آن‌ها Solana، Binance Smart Chain، Cardano و Polkadot هستند. این پلتفرم ها به خاطر ظرفیت تاثیر گذار عملکرد و کارمزد تراکنش های متوسط شناخته شده اند.

DeFi 2.0 تجربه کاربری را بهبود میدهد

باید گفت که همه پروتکل‌های DeFi از تجربه کاربری راحتی برخوردار نیستند. بسیاری از راه حل های DeFi امروزی دارای رابط کاربری گیج کننده‌ای هستند و فاقد مواد توضیحی هستند که به آموزش مبتدیان در مورد اصول عملکرد پلت فرم کمک می کند. این چالش ها مانع پذیرش بیشتر امور مالی غیرمتمرکز هستند و بسیاری از علاقه مندان احتمالی را نسبت به پذیرش این فناوری جدید دلسرد میکنند.

برای افزایش پذیرش انبوه و جذب کاربران بیشتر به تکنولوژی DeFi 2.0 ،DeFi تمرکز خود را بر قابلیت استفاده معطوف کرده است. بنابراین پروژه‌های DeFi 2.0 تلاش می‌کنند تا حد امکان قابل استفاده و قابل دسترس باشند.

علاوه بر این، نسخه دوم DeFi به خدمات مالی سنتی اجازه می دهد تا به راحتی پروتکل های DeFi 2.0 را با کمک API ها و اوراکل ها در پلتفرم های خود ادغام کنند. این امر به کاربران امکان می دهد تا از پروتکل های DeFi مستقیماً از برنامه های معمول TradFi و همچنین رابط های وب استفاده کنند.

DeFi با مشکلات متمرکز سازی سرو کار دارد

هدف اولیه DeFi حذف اشخاص ثالث و واسطه ها از خدمات بانکی بود. با این حال، تعداد زیادی از پروتکل های DeFi شامل برخی از عناصر متمرکز هستند و برخی از اصول سازمان غیرمتمرکز خودمختار (DAO) را نیز شامل نمی شوند. وجوه کاربران در قراردادهای هوشمند ذخیره می شود که توسط گروه خاصی از افراد کنترل می شود. این جنبه متمرکز منجر به تردید در بین مشتریان DeFi شده است.

از طرف دیگر، نسل دوم پروتکل‌های DeFi، از قدرت DAOها در برخورد با عملیات پروتکل بهره می‌برد و به کاربران این امکان را می‌دهد تا در توسعه و مدیریت بیشتر پروتکل شرکت کنند.

چه پروتکل های DeFi 2.0 وجود دارد؟

 

 

3

 

تعدادی از پروژه‌های DeFi 1.0 مانند Compound، Curve، Aave، و dYdX قدرت عظیم امور مالی غیرمتمرکز را به نمایش گذاشته‌اند و هیچ‌ شکی نیست که آنها ویژگی‌های جدیدی را ارائه خواهند داد.

اما اکنون زمان آن است که با برخی از تغییرات جدید و متحول شده صنعت بازی DeFi 2.0 آشنا شوید که انتظار می رود اقتصاد DeFi را تقویت کنند.

در زیر، نگاهی به پروتکل‌های جدید DeFi مانند Olympus DAO، Convex Finance، و Abracadabra.money خواهیم داشت و خواهیم دید که دقیقاً چگونه می‌توانند به DeFi کمک کنند.

Olympus DAO

Olympus DAO به عنوان یکی از پیشگامان جنبش DeFi 2.0 در نظر گرفته می شود. ویژگی منحصر به فرد این پروتکل، مدل نقدینگی متعلق به پروتکل (POL) پیشرفته آن است.

با مدل POL، پروژه Olympus DAO به جای به دست آوردن نقدینگی از ییلد فارمینگ، از اوراق قرضه استفاده می کند. در نتیجه، کاربران می‌توانند توکن‌های LP را از اشخاص ثالث خریداری کنند و دارایی‌های خود را در ازای توکن‌های OHM بومی پلتفرم با تخفیف به خزانه‌داری Olympus بفروشند.

قابل ذکر است که توکن های OHM توسط استیبل کوین های DAI و FRAX پشتیبانی می شوند که به آنها کمک می کند تا ثبات قیمت را حفظ کنند. دارندگان OHM، به نوبه خود، می توانند از توکن ها برای رأی دادن در تصمیمات مهم حاکمیت DAO استفاده کنند، آنها را برای کسب درآمد سهام گذاری کنند، و از آنها در سایر سیستم عامل های DeFi استفاده کنند.

Convex Finance

بر اساس گزارش Curve Finance (CRV)، پلتفرم Convex Finance یک پلت فرم پیشرفته DeFi است که در تلاش است عملکرد و تجربه کاربری Curve را بخبود بخشد.

این پلتفرم عمدتاً بر علایق و الزامات دو دسته اصلی کاربر، دارندگان توکن CRV و ارائه دهندگان نقدینگی Curve متمرکز است. هدف پروژه DeFi این است که با ارائه یک پلتفرم کاربرپسند و آسان برای ناوبری برای تعهد CRV و استخراج نقدینگی، به کاربران کمک کند پاداش های خود را افزایش دهند و از UX بهتر لذت ببرند.

Abracadabra.money

Abracadabra.money یک پلت فرم وام دهی است. این پلتفرم توکن بومی خود، SPELL، را ارائه می دهد که میتوان از آن برای رای دادن در مورد پیشنهادات و تصمیمات استفاده کرد و به کاربران امکان می دهد با قرار دادن آن، کارمزد پلتفرم را دریافت کنند.

علاوه بر این، پلتفرم DeFi به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا از توکن‌های بهره‌دار خود به‌عنوان ابزاری برای وثیقه جهت استقراض و استخراج مجیک اینترنت مانی (MIM) متعلق به Abracadabra، که یک استیبل کوین با دلار است، استفاده کنند.

به لطف این امر، مشتریان Abracadabra می توانند از مزایای بسیاری برخوردار شوند از جمله بهبود استفاده از وجوه خود، افزایش درآمد کاربر، کاهش هزینه های استقراض و نرخ بهره پایدار.

باید روی DeFi 2.0 سرمایه گذاری کرد؟

قبل از اینکه تصمیم بگیرید در یک پروژه DeFi 2.0 سرمایه گذاری کنید، باید تحقیقات گسترده‌ای انجام دهید و مطمئن شوید که به طور کامل تمام جزئیات آن را درک کرده اید.

علاوه بر این، باید مطمئن شوید که پروژه DeFi انتخابی شما با اهداف و انتظارات مالی شما مطابقت دارد. در غیر این صورت، تضمینی بابت موفقیت و درآمد زایی آن نیست.

درک این نکته مهم است که کل مفهوم DeFi یک سرمایه گذاری مخاطره آمیز است و شما باید هوشیار باشید و در مورد نحوه انجام آن به دنبال مشاوره حرفه ای باشید.

در نیپوتو مارکت امکان خرید و فروش تتر برای شما فراهم شده است.

 

منبع خبر: https://nipoto.com/mag/what-is-defi-2-0-and-what-to-expect-from-it/

 

ارسال نظر