حضور فیلمسازان مشهدی در جشنواره فیلم کوتاه فجر | فرصتی برای دیدهشدن
دو فیلم کوتاه «پیام» به کارگردانی سعید ملتجی و «تفنگ چخوف» ساخته سیدعباس حسینی، به بخش مسابقه فیلم کوتاه داستانی چهلوسومین جشنواره فیلم فجر راه یافتهاند.
در میان اسامی آثار راهیافته به بخش مسابقه فیلم کوتاه داستانی چهلوسومین جشنواره فیلم فجر، نام دو فیلم کوتاه از مشهد، «پیام» به کارگردانی سعید ملتجی و «تفنگ چخوف» ساخته سیدعباس حسینی، با روایتهایی متفاوت و محتوایی عمیق، وجود دارد.
این آثار نمایانگر توانمندی و خلاقیت فیلمسازان مشهدی در سینمای کوتاه هستند؛ جریانی که در سالهای اخیر باوجود تمامی چالشها، توانسته جایگاه خود را در سینمای ایران تثبیت کند. فیلم کوتاه «تفنگ چخوف» بهویژه با مفاهیمی فلسفی درباره جایگزینی واقعیت توسط رسانهها، توجه منتقدان را به خود جلب کرده است. در ادامه، گفتوگوی ما را با سیدعباس حسینی، کارگردان این فیلم میخوانید و با نگاه او به جشنواره فجر آشنا میشوید.
سیدعباس حسینی درباره محتوای فیلمش توضیح میدهد: فیلم درباره یک کودک است که در یک ویرانشهر زندگی میکند و تلاش میکند باوجود کمبودها، پدرش را نجات دهد. مضمون اصلی فیلم به مفهومی فیلسوفانه میپردازد؛ اینکه رسانه چگونه میتواند واقعیتی جایگزین بسازد که بهمرور جایگزین واقعیت روزمره انسان شود و او آن را بهعنوان حقیقت زندگیاش باور کند.
جشنواره فجر و تأثیر آن بر دیدهشدن فیلمهای کوتاه
او با اشاره به اهمیت جشنواره فجر در ارتقای سطح فیلمهای کوتاه بیان میکند: جشنواره فیلم فجر، بهعنوان بزرگترین رویداد سینمایی کشور، امسال بیش از سالهای گذشته به فیلم کوتاه توجه کرده و این توجه میتواند ظرفیتهای تازهای ایجاد کند. اولین حضورم در این جشنواره قطعاً به من کمک میکند تا مسیر ساخت فیلمهای بعدی را هموارتر کنم.
این فیلمساز درباره آینده حرفهای خود میگوید: برنامهای برای ساخت فیلم بلند دارم، اما احتمالاً این اتفاق در سهچهار سال آینده رخ میدهد؛ زمانی که تجربه بیشتری کسب کرده باشم.
فیلم کوتاه، سکویی برای ورود به سینمای حرفهای یا هنر مستقل؟
حسینی درباره نقش فیلم کوتاه در سینمای ایران توضیح میدهد: فیلم کوتاه نباید صرفاً سکویی برای ورود به سینمای بلند باشد. این نگاه خطرناک باعث شده تا فیلمهای کوتاهی تولید شوند که زیباییشناسی مستقلی ندارند و صرفاً بهعنوان یک رزومه برای کارگردانان به کار میروند. در حالی که بسیاری از فیلمسازان موفق، فیلم کوتاه را بهعنوان هنری مستقل میبینند و از آن بهرهبرداری میکنند.
راهکار برای استقلال فیلم کوتاه
او درخصوص راههای حفظ استقلال فیلم کوتاه بیان میکند: برای ایجاد تعادل بین نگاه مستقل و ورود به سینمای بلند، فیلم کوتاه باید استقلال اقتصادی داشته باشد. اگر ورودی مالی فیلم کوتاه بتواند خروجی آن را تضمین کند، این سبک از سینما روی پای خود خواهد ایستاد. جشنوارههایی مانند فجر با اکران فیلمهای کوتاه توجه زیادی به این آثار جلب میکنند و از آنجا که توجه، پول را نیز به همراه میآورد، این مسیر میتواند به استقلال فیلم کوتاه کمک کند.
ارسال نظر