شناسه خبر: ۱۶۲۵۹۰
لینک کوتاه کپی شد

مجازات حمل شیشه 1403

مجازات حمل شیشه اگر برای اولین بار باشد، هیچ تفاوتی با فردی که برای چندمین بار این کار را انجام م‌ دهد، ندارد. اما اگر فرد هیچ سابقه‌ای نداشته باشد و در ادامه برای اولین بار هم مرتکب جرم حمل مواد مخدر شیشه شده باشد، وکیل مواد مخدر می‌تواند تخفیف زیادی از دادگاه برای متهم دریافت نماید.

مجازات حمل شیشه 1403

حمل شیشه نیز مانند سایر مواد مخدر دارای سود کلانی است، اما در مقابل جریمه و مجازات‌های سنگینی دارد که حتی به اعدام ختم می‌شود. مجازات حمل شیشه در سال 1403 تغییراتی داشته که در برخی از موارد جریمه‌ها سنگین‌تر شده است. در ادامه به بررسی دقیق هر یک از بندهای مجازات حمل شیشه می‌پردازیم.

اگر به وکیل مواد مخدر تضمینی نیاز دارید با شماره های زیر تماس بگیرید:

09121722840

یا

02144141581

شیشه چیست؟

ماده مخدر شیشه یا مت آمفتامین یک ماده بسیار محرک برای اعصاب مرکزی بدن است. معمولا افراد برای ایجاد حالت سرخوشی، شادی، کاهش اضطراب و یا حتی لاغری از این ماده استفاده می‌کنند. شیشه هیچ گونه رنگ، بو و مزه‌ای ندارد. گفته می‌شود اعتیاد به این ماده مخدر به حدی سریع رخ می‌دهد، که فرد تنها با یک بار استفاده به آن اعتیاد پیدا می‌کند. بنابراین سن مصرف کنندگان در این حالت پایین آمده و افراد زیادی با سن کم، ماده مخدر شیشه را با خود حمل می‌کنند، بدون آنکه از مجازات حمل شیشه اطلاع داشته باشند.

جرم استفاده از شیشه چیست؟

به طور کلی مصرف، حمل، نگهداری، خرید و فروش، تولید و صادرات و واردت شیشه جرم محسوب می‌شود وهر یک از این موارد دارای مجازات و حکم مخصوص به خود است. مجازات حمل شیشه نیز مانند تریاک با توجه به مقدار آن مشخص می‌شود.

کمترین میزان شیشه‌ای که مجازات برای آن تعیین شده؛ ۵ سانتی گرم و بیشترین مقدار آن ۳۰ گرم به بالا است. توجه داشته باشید که اگر فرد متهم از کارمندان دولتی و شرکت‌های وابسته به دولت باشد، علاوه بر اینکه مجازات مربوطه برای او اعمال می‌شود، انفصال دائم از خدمات دولتی هم اجرا می‌شود.

مجازات حمل شیشه چیست؟

ماده ۸ قانون اصلاحی مواد مخدر به حمل و نگهداری شیشه اشاره دارد. در این قانون گفته شده که هر فردی هروئین، مرفین، کوکائین و دیگر مشتقات شیمیایی مرفین و کوکائین و یا لیزرژیک اسید دی اتیل آمید (ال اس دی)، متیل اکسی مت آمفتامین ( ام. دی. یا اسکتاسی)، گاما هیدروکسی بوتیریک اسید (جی اچ بی)، فلونیترازپام، آمفتامین، مت آمفتامین (شیشه) و یا دیگر مواد مخدر با روان گردانهای صنعتی غیر دارونی که فهرست آنها به تصویب مجلس شورای اسلامی میرسد را وارد کشور کند و یا مبادرت به ساخت تولید، توزیع صدور ارسال خرید یا فروش نماید و یا در معرض فروش قرار دهد و یا نگهداری مخفی یا حمل کند با رعایت تناسب و با توجه به میزان مواد به شرح زیر مجازات خواهد شد. اصلاحی مصوب ۱۳۸۹٫۰۵٫۰۹

مجازات حمل شیشه بر اساس میزان

طبق قانون جدید مواد مخدر، مجازات حمل شیشه در سال 1403 مطابق با موارد زیر است:

  • مجازات حمل و نگهداری تا ۵ سانتی گرم شیشه:

فرد به ۲۰ الی ۵۰ ضربه شلاق و به پرداخت جزای نقدی از پانصد هزار ریال تا یک میلیون ریال محکوم می‌شود.

* جزای نقدی مندرج در این ماده به موجب مصوبه مورخ ۱۳۹۹٫۱۲٫۲۵ هیات وزیران به (پانزده ۱۵,۰۰۰,۰۰۰ تا سی و پنج ۳۵,۰۰۰,۰۰۰) میلیون ریال تعدیل شد.

  • مجازات حمل شیشه از پنج سانتی گرم تا یک‌ گرم شیشه:

فرد به ۳۰ الی ۷۰ ضربه شلاق محکوم شده و علاوه برآن باید جزای نقدی از دو میلیون تا شش میلیون ریال جریمه نقدی بپردازد.

* جزای نقدی مندرج در این ماده به موجب مصوبه مورخ ۱۳۹۹٫۱۲٫۲۵ هیات وزیران به (سی 30,۰۰۰,۰۰۰ تا نود 90,۰۰۰,۰۰۰) میلیون ریال تعدیل شد.

  • مجازات حمل و نگهداری شیشه بیش از یک گرم الی چهار گرم:

حمل کننده به ۲ تا ۵ سال حبس، ۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی از 8 میلیون ریال الی 20 میلیون ریال محکوم می‌شود.

* جزای نقدی مندرج در این ماده به موجب مصوبه مورخ ۱۳۹۹٫۱۲٫۲۵ هیات وزیران به (صد 100,۰۰۰,۰۰۰ تا دویست و پنجاه 250,۰۰۰,۰۰۰) میلیون ریال تعدیل شد.

  • مجازات حمل و نگهداری شیشه بیش از ۴ گرم الی ۱۵ گرم:

متهم به مجازات ۵ الی ۸ سال حبس،۲۰ الی 40 میلیون ریال جزای نقدی و ۳۰ تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود. بنابراین مجازات حمل ۱۰ گرم شیشه و مجازات حمل ۵ گرم شیشه مشمول این بند می‌شود.

* جزای نقدی مندرج در این ماده به موجب مصوبه مورخ ۱۳۹۹٫۱۲٫۲۵ هیات وزیران به (دویست 200,۰۰۰,۰۰۰ تا پانصد و پنجاه 550,۰۰۰,۰۰۰) میلیون ریال تعدیل شد.

  • مجازات حمل شیشه بیش از ۱۵ گرم تا ۳۰ گرم:

متهم به ۱۰ الی ۱۵ سال حبس، جزای نقدی 40 الی ۶۰ میلیون ریال و ۳۰ تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

* جزای نقدی مندرج در این ماده به موجب مصوبه مورخ ۱۳۹۹٫۱۲٫۲۵ هیات وزیران به (سیصد 300,۰۰۰,۰۰۰ تا ششصد 600,۰۰۰,۰۰۰) میلیون ریال تعدیل شد.

  • مجازات حمل شیشه بیش از ۳۰ گرم:

اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم.

- برای جرم حمل و نگهداری یک کیلو گرم شیشه، متهم مفسد فی العرض شناخته شده، اما مجازات آن با ۳۱ گرم شیشه هیچ تفاوتی ندارد. در نهایت حکم اعدام و مصادره اموال برای او صادر می‌شود.

مجازات حمل شیشه در صورت تکرار جرم:

در صورت تکرار جرم حمل و نگهداری شیشه تا ۳۰ گرم، مجازات متهم یک برابر و نیم می‌شود. برای بار سوم، دو برابر و اگر جمع وزن شیشه دفعات مرتکب شده، به ۳۰ گرم رسید؛ او مفسد فی العرض محسوب شده و مجازات اعدام و مصادره اموال برای او صادر می‌شود.

مجازات حمل شیشه برای اولین بار چیست؟

مجازات حمل شیشه اگر برای اولین بار باشد، هیچ تفاوتی با فردی که برای چندمین بار این کار را انجام م‌ دهد، ندارد. اما اگر فرد هیچ سابقه‌ای نداشته باشد و در ادامه برای اولین بار هم مرتکب جرم حمل مواد مخدر شیشه شده باشد، وکیل مواد مخدر می‌تواند تخفیف زیادی از دادگاه برای متهم دریافت نماید.

 وکیل مواد مخدر در این نوع از دادگاه‌ها می‌تواند به خوبی مراحل قانونی را طی نموده  و تا حکم فرد کاهش پیدا نماید. همچنین اگر فرد با نیروی انتظامی همکاری نماید و به کشف شبکه‌ مواد مخدر کمک کند، باعث تخفیف گرفتن در حکم حمل شیشه می‌شود.

در صورتی که فرد با نیروی انتظامی و پلیس مبارزه با مواد مخدر همکاری نماید، توصیه نامه‌ای از سوی آن‌ها نوشته شده و قاضی با بررسی آن در مجازات متهم تخفیف قائل می‌شود. همچنین اگر فرد برای بار اول باشد که در دادگاه حاضر می‌شود، دادگاه او را به حکم اعدام محکوم نمی‌کند، بلکه به جای آن به ۳۰ سال حبس محکوم می‌شود.

جرم هروئین بیشتر است یا شیشه؟

جرم حمل و نگهداری هروئین با شیشه متفاوت است. درست است که هر دو جزء مواد مخدر صنعتی هستند. اما حکم آنها با یکدیگر متفاوت است. هروئین از مشتقات ماده مخدر تریاک محسوب می‌شود. این ماده مخدر ۱۰ برابر قوی‌تر از مورفین است. عوارض هروئین و شیشه تقریباً مشابه‌اند. از این رو قانون‌گذاران به دلیل خطرناک بودن آن‌ها مجازات‌های سنگین و منع‌کننده‌ای را برای این دو مواد مخدر در نظر گرفته اند. اما مجازات حمل و نگهداری بیش از 330 گرم هروئین مانند شیشه، حکم اعدام  و مصادره اموال فرد را به همراه دارد.

مصرف شیشه جرم محسوب می‌شود؟

دقت داشته باشید که تنها حمل مواد مخدر شیشه جرم محسوب نیست. بلکه مصرف شیشه هم جرم محسوب می‌شود، حتی اگر برای اولین بار باشد. در این حالت نیز فرد طبق قانون مبارزه با مواد مخدر مجازات می‌شود. طبق ماده ۱۵ قانون ماده مخدر شخص مصرف کننده مجرم است، مگراینکه برای دریافت گواهی تحت درمان مراجعه کند.

فرد در صورت دریافت گواهی توسط مقام قضایی به مدت ۱ تا ۳ ماه به مراکز درمانی فرستاده می‌شود. از سوی دیگر طبق ماده ۱۹ این قانون در صورتی که فرد برای اولین بار شیشه مصرف کند به ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و تا ۱۰ میلیون جریمه نقدی محکوم می‌شود. حتی اگر فرد به صورت تفریحی برای اولین بار مصرف کند.

 

ارسال نظر