الف

آینده روشن برای فیلم‌سازی جوانان مشهدی


8 خرداد 1400 - 12:37
1f61ea4dc3
کارگردانان مشهدی احسان روحی و دانوش یزدان پناه دو جوان مشهد هستند که در اولین تجربه مشترکشان دست به ساخت فیلم سینمایی «پینگ پنک» در مشهد زده‌اند. فیلمی که می‌توان از آن به عنوان یک آینده روشن برای فیلم‌سازی جوانان مشهدی در شهر خودشان یاد کرد.

به گزارش مشهد فوری، احسان روحی و دانوش یزدان پناه دو جوان مشهد هستند که در اولین تجربه مشترکشان دست به ساخت فیلم سینمایی «پینگ پنک» در مشهد زده‌اند. فیلمی که می‌توان از آن به عنوان یک آینده روشن برای فیلم‌سازی جوانان مشهدی در شهر خودشان یاد کرد.

نویسنده و کارگردان این اثر سینمای در توضیح ایده ساخت یک اثر مشترک بیان کرد: با توجه به سابقه‌ای تئاتری‌ام و همچنین فعالیت در حوزه فیلم کوتاه که طی سال‌ها در مشهد داشته و دارم همیشه این دغدغه را داشتم که وارد ساخت فیلم بلند بشوم.

ایده اولیه نوشتن و ساخت این فیلم با دانوش یزدان پناه بود که به یک تجربه مشترک کارگردانی هم به عنوان اولین اثر بلند هر دوی ما منجر شد.

نگاه متفاوت به جنگ

وی ادامه داد: پینگ پنگ در ژانر اجتماعی نوشته شده است و داستان آن در اوایل دهه هفتاد اتفاق می‌افتد. درواقع سعی هر دوی ما خلق اثری بود که ویژگی های اجتماعی و خانوادگی داشته باشد. ما در این فیلم نگاه متفاوتی به تغییر فضای خانواده‌ها و زندگی مردم پس از اتفاقات جنگ داشته‌ایم که تلاش کرده‌ایم در پینگ پنگ بخش کوچکی از آن را به تصویر بکشیم.

روحی در توضیح انتخاب فیلم با توجه به فضای واقعی آن گفت: فضای فیلم کاملا رئالیستی است و انتخاب اسم فیلم هم دلایل خاصی دارد که مطمئنا با تماشای اثر به این دلایل پی می‌برید.

یک اثر مشترک

کارگردان جوان مشهدی در ادامه افزود: اشتراکی نوشتن و اشتراکی کارکردانی کردن اتفاقی است که سال‌های سال است که در سینما دنیا می‌افتد و در این چند ساله اخیر هم در سینمای داخلی هم به کرات دیده شده است.

ولی سابقه همکاری من و دانوش یزدان پناه مربوط به چند سال قبل است و در واقع هم در نوشتن و هم در کارگردانی به یک نقطه اشتراک رسیده‌ایم و در همین راستا سعی کرده‌ایم که با همکاری هم و مشورت با یکدیگر همه جوانب را رعایت کنیم تا هیچ دودستگی در نوشتن فیلمنامه و اجرای آن ایجاد نشود.

ادای دین پینگ پنگ به هنرمشهد

وی افزود: داستان به نوعی تعریف شده است که قابلیت این را داشت که در هرجایی از کشورساخته شود اما تلاش ما این بود که این قابلیت را به مشهد معطوف کنیم به دلیل اینکه این را برای خودمان وظیفه و ادای دینی به مشهد می‌دانستیم. و این ادای دین را در انتخاب عوامل فیلم هم نشان دادیم.

روحی ادامه داد: حمایت و پشتیبانی که از سوی اداره ارشاد و... و. از این فیلم می‌تواند نوید بخش این باشد که می‌توان به اینده روشن فیلمسازی در مشهد امیدوار بود. هر چند در این مدتی که از ساخت فیلم می‌گذرد تایم نسبت زیادی را به خاطر شیوع بیماری کرونا از دست دادیم ولی در مجموع از خروجی کار راضی هستیم.

مشهدی هایی که دیده نمی‌شوند

در همین رابطه دانوش یزدان پناه نویسنده و کارگردان دیگر این اثر در توضیح دلایل انتخاب بازیگران چهره در اولین اثر سینمای اش گفت: در انتخاب بازیگران به قابلیت نقش‌ها توجه داشتیم نمی‌توانم نگاهمان به گیشه را منکر شوم ولی به هر شکل برایمان در اولویت نبود و بیشتر بحث فنی و کیفی هنرنمایی این دوستان مد نظرمان بود.

کارگردان در پاسخ به این سئوال که چرا در همه این سال‌ها باتوجه به پتانسیل مشهد هیچگاه فیلمسازی در این شهر آن طور که باید و شاید خودش را نشان نداده اسات گفت: شاید بخشی از این شرایط به فرصت‌هایی که در گذشته در اختیار مشهد و هنرمندان مشهدی نبوده برمی‌گشت که مهم‌ترین گزینه بخش تصویربرداری است که البته جای خوشحالی است مشهد در این سال‌ها به لحاظ امکانات و تجهیزات و نیروهای فنی که در این زمینه فعالیت می‌کنند قوت گرفته و رشد کرده است و این باعث شده که شرایط به سمتی برود که فیلم سازی بیشتر رونق بگیرد در این چند ساله شاید چراغ خاموش عمل کرده ولی بی‌فعالیت هم نبوده است.

البته بعضی این را عنوان نمی‌کنند شاید به این دلیل است که کسانی که برای فیلمسازی از تهران به مشهد می‌آیند از گروه خودشان در تهیه اثر استفاده می‌کنند و چون تعداد کمی از بازیگران مشهدی را به کار می‌گیرند این قضیه خیلی خبرساز نمی‌شود.

روحی در پاسخ به این سئوال که چرا هنرمندان مشهدی آن طور که حقشان است دیده نمی‌شوند گفت: بخشی از پاسختان را در بالا دادم ولی چیزی که باید به آن اضافه کنم این است که هنرمندان مشهدی به کار گرفته نمی‌شوند ولی از آن طرف هم این قضیه را مد نظرداشته باشید که مگر یک فیلم سینمایی چند هنرپیشه می‌خواهد متاسفانه ما در مشهد تنوع هنرپیشه نداریم و این انتخاب را محدود می‌کند اط ریفی هم فلان کارگردان و تهیه کننده تهرانی هم که گروه تیم خودشان را دارند پس ما زمانی می‌توانیم برای به دیده شدن بازیگران مشهدی کاری بکنیم که در سال حداقل بین ۲۰ تا ۳۰ فیلم سینمایی درمشهد ساخته شود.

 

کارگردانان مشهدی احسان روحی و دانوش یزدان پناه دو جوان مشهد هستند که در اولین تجربه مشترکشان دست به ساخت فیلم سینمایی «پینگ پنک» در مشهد زده‌اند. فیلمی که می‌توان از آن به عنوان یک آینده روشن برای فیلم‌سازی جوانان مشهدی در شهر خودشان یاد کرد.

پایگاه خبری مشهد فوری (mashhadfori.com)

1f61ea4dc3
8 خرداد 1400 - 12:37

به گزارش مشهد فوری، احسان روحی و دانوش یزدان پناه دو جوان مشهد هستند که در اولین تجربه مشترکشان دست به ساخت فیلم سینمایی «پینگ پنک» در مشهد زده‌اند. فیلمی که می‌توان از آن به عنوان یک آینده روشن برای فیلم‌سازی جوانان مشهدی در شهر خودشان یاد کرد.

نویسنده و کارگردان این اثر سینمای در توضیح ایده ساخت یک اثر مشترک بیان کرد: با توجه به سابقه‌ای تئاتری‌ام و همچنین فعالیت در حوزه فیلم کوتاه که طی سال‌ها در مشهد داشته و دارم همیشه این دغدغه را داشتم که وارد ساخت فیلم بلند بشوم.

ایده اولیه نوشتن و ساخت این فیلم با دانوش یزدان پناه بود که به یک تجربه مشترک کارگردانی هم به عنوان اولین اثر بلند هر دوی ما منجر شد.

نگاه متفاوت به جنگ

وی ادامه داد: پینگ پنگ در ژانر اجتماعی نوشته شده است و داستان آن در اوایل دهه هفتاد اتفاق می‌افتد. درواقع سعی هر دوی ما خلق اثری بود که ویژگی های اجتماعی و خانوادگی داشته باشد. ما در این فیلم نگاه متفاوتی به تغییر فضای خانواده‌ها و زندگی مردم پس از اتفاقات جنگ داشته‌ایم که تلاش کرده‌ایم در پینگ پنگ بخش کوچکی از آن را به تصویر بکشیم.

روحی در توضیح انتخاب فیلم با توجه به فضای واقعی آن گفت: فضای فیلم کاملا رئالیستی است و انتخاب اسم فیلم هم دلایل خاصی دارد که مطمئنا با تماشای اثر به این دلایل پی می‌برید.

یک اثر مشترک

کارگردان جوان مشهدی در ادامه افزود: اشتراکی نوشتن و اشتراکی کارکردانی کردن اتفاقی است که سال‌های سال است که در سینما دنیا می‌افتد و در این چند ساله اخیر هم در سینمای داخلی هم به کرات دیده شده است.

ولی سابقه همکاری من و دانوش یزدان پناه مربوط به چند سال قبل است و در واقع هم در نوشتن و هم در کارگردانی به یک نقطه اشتراک رسیده‌ایم و در همین راستا سعی کرده‌ایم که با همکاری هم و مشورت با یکدیگر همه جوانب را رعایت کنیم تا هیچ دودستگی در نوشتن فیلمنامه و اجرای آن ایجاد نشود.

ادای دین پینگ پنگ به هنرمشهد

وی افزود: داستان به نوعی تعریف شده است که قابلیت این را داشت که در هرجایی از کشورساخته شود اما تلاش ما این بود که این قابلیت را به مشهد معطوف کنیم به دلیل اینکه این را برای خودمان وظیفه و ادای دینی به مشهد می‌دانستیم. و این ادای دین را در انتخاب عوامل فیلم هم نشان دادیم.

روحی ادامه داد: حمایت و پشتیبانی که از سوی اداره ارشاد و... و. از این فیلم می‌تواند نوید بخش این باشد که می‌توان به اینده روشن فیلمسازی در مشهد امیدوار بود. هر چند در این مدتی که از ساخت فیلم می‌گذرد تایم نسبت زیادی را به خاطر شیوع بیماری کرونا از دست دادیم ولی در مجموع از خروجی کار راضی هستیم.

مشهدی هایی که دیده نمی‌شوند

در همین رابطه دانوش یزدان پناه نویسنده و کارگردان دیگر این اثر در توضیح دلایل انتخاب بازیگران چهره در اولین اثر سینمای اش گفت: در انتخاب بازیگران به قابلیت نقش‌ها توجه داشتیم نمی‌توانم نگاهمان به گیشه را منکر شوم ولی به هر شکل برایمان در اولویت نبود و بیشتر بحث فنی و کیفی هنرنمایی این دوستان مد نظرمان بود.

کارگردان در پاسخ به این سئوال که چرا در همه این سال‌ها باتوجه به پتانسیل مشهد هیچگاه فیلمسازی در این شهر آن طور که باید و شاید خودش را نشان نداده اسات گفت: شاید بخشی از این شرایط به فرصت‌هایی که در گذشته در اختیار مشهد و هنرمندان مشهدی نبوده برمی‌گشت که مهم‌ترین گزینه بخش تصویربرداری است که البته جای خوشحالی است مشهد در این سال‌ها به لحاظ امکانات و تجهیزات و نیروهای فنی که در این زمینه فعالیت می‌کنند قوت گرفته و رشد کرده است و این باعث شده که شرایط به سمتی برود که فیلم سازی بیشتر رونق بگیرد در این چند ساله شاید چراغ خاموش عمل کرده ولی بی‌فعالیت هم نبوده است.

البته بعضی این را عنوان نمی‌کنند شاید به این دلیل است که کسانی که برای فیلمسازی از تهران به مشهد می‌آیند از گروه خودشان در تهیه اثر استفاده می‌کنند و چون تعداد کمی از بازیگران مشهدی را به کار می‌گیرند این قضیه خیلی خبرساز نمی‌شود.

روحی در پاسخ به این سئوال که چرا هنرمندان مشهدی آن طور که حقشان است دیده نمی‌شوند گفت: بخشی از پاسختان را در بالا دادم ولی چیزی که باید به آن اضافه کنم این است که هنرمندان مشهدی به کار گرفته نمی‌شوند ولی از آن طرف هم این قضیه را مد نظرداشته باشید که مگر یک فیلم سینمایی چند هنرپیشه می‌خواهد متاسفانه ما در مشهد تنوع هنرپیشه نداریم و این انتخاب را محدود می‌کند اط ریفی هم فلان کارگردان و تهیه کننده تهرانی هم که گروه تیم خودشان را دارند پس ما زمانی می‌توانیم برای به دیده شدن بازیگران مشهدی کاری بکنیم که در سال حداقل بین ۲۰ تا ۳۰ فیلم سینمایی درمشهد ساخته شود.

 

منبع: قدس آنلاین

325

نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.

اخبار ایران و جهان