الف

فیلم «چاقی» روایت خیانت بی‌هیچ دلیل را مطرح می‌کند


24 دی 1399 - 16:29
eee81ac64d
یک جامعه شناس در خصوص فیلم سینمایی «چاقی» گفت: در حالی که در فیلم‌های متعددی که به موضوع خیانت پرداخته‌اند، عواملی همچون اشتغال بیرون از خانه زن و عدم توجه به فضای خانه و شوهر، تنوع طلبی مرد و آشنایی با یک دختر جوان در محل کار، سردی روابط زناشویی و... را مطرح کرده‌اند، فیلم چاقی روایت خیانت بی‌هیچ دلیل را مطرح می‌کند.

به گزارش مشهد فوری، حامد بخشی در خصوص نقد فیلم‌ سینمایی «چاقی» اظهار کرد: فیلم چاقی اگرچه به روابط فرازناشویی می‌پردازد که این سال‌ها موضوع فیلم‌های سینمایی زیادی بوده است اما روایت متفاوتی از آن ارائه می‌دهد.

این جامعه‌شناس افزود: در حالی که در فیلم‌های متعددی که به موضوع خیانت پرداخته‌اند، عواملی همچون اشتغال بیرون از خانه زن و عدم توجه به فضای خانه و شوهر، تنوع طلبی مرد و آشنایی با یک دختر جوان در محل کار، سردی روابط زناشویی و... را مطرح کرده‌اند، فیلم چاقی روایت خیانت بی‌هیچ دلیل را مطرح می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: فیلم با تکرار مکرر بیت شعری که برای متن یک فیلم توسط شخص ثالث رابطه (شادی) خوانده می‌شود، موضع خود را نسبت به آنچه در این فیلم خیانت زناشویی را رقم می‌زند، مشخص می‌کند، «همواره عشق بی‌خبر از راه می‌رسد  همچون مسافری که به ناگاه می‌رسد».

بخشی ادامه داد: زمینه روابط زناشویی امیر و بهار بدون مشکلی خاصی است. همسرش مهربان است و در خانه به او می‌رسد. توقع زیادی از زندگی ندارد و به او فشار نمی‌آورد، بهانه‌گیری نمی‌کند، زیبا است، فرزندی دارند که هر دو دوستش می‌دارند و نسبت به او احساس مسئولیت می‌کنند.

این جامعه‌شناس عنوان کرد: علی مردی است که نسبت به وظایف زناشویی‌اش مسئولیت‌پذیر می‌نماید. هر شب برای دخترش کتاب داستان می‌خواند تا خوابش ببرد. اهل گپ‌وگفت و نظربازی بیرون از خانه نیست. فردی جدی و کم حرف است. حتی از شادی، شخص سوم مثلث عشقی، در ابتدا بدش می‌آید اما عشق «بی خبر از راه می‌رسد» و او درگیر رابطه عشقی می‌شود.

وی اضافه کرد: اگرچه رابطه آن‌ها به جایی نمی‌رسد و خیلی زود علی متوجه می‌شود که عشق فرازناشویی ایجاد شده بر همسر و دخترش تاثیر منفی گذاشته و آن‌ها را آزرده است. به همین خاطر در عین دوست داشتن او، رابطه را ترک می‌کند تا زندگی زناشویی‌اش لطمه‌ای نبیند.

بخشی روایت گفته شده در فیلم چاقی را ارائه یک رابطه فرازناشویی معرفی می‌کند و در پاسخ به این سوال که این روایت آیا با واقعیت رخداد عشق‌ها و روابط فرازناشویی مطابقت دارد یا خیر، تشریح کرد: بررسی‌های اجتماعی نشان می‌دهد روابط فرازناشویی مختص زناشویی‌های پرکشمکش نیست؛ ۵۴ درصد مردان و ۳۶ درصد زنانی که در ایالات متحده خیانت زناشویی خود را گزارش کرده‌اند، زندگی زناشویی خود را «رضایت‌بخش» یا «خیلی رضایت‌بخش» توصیف کرده‌اند.

این جامعه‌شناس ادامه داد: به عبارت دیگر نیمی از روابط فرازناشویی در مردان و بیش از یک سوم در زنان، ارتباطی با کاستی‌ها و کژکارکردهای خانوادگی نداشته است بلکه در بستر یک زندگی زناشویی رضایت‌بخش عشق سومی پیش آمده و فرد درگیر آن شده است.

وی عنوان کرد: روایت «چاقی» از عشق فرازناشویی بدین خاطر ارزشمند است که به جای طرح روایت مکررا بیان شده «زناشویی آسیب‌زده» به عنوان عامل خیانت، به این جنبه قابل توجه از واقعیت اجتماعی روابط فرازناشویی توجه می‌کند که چنین مسائلی خاص روابط زناشویی دچار اختلال نیست، بلکه در یک زناشویی رضایت‌بخش نیز ممکن است به ناگاه عشق‌های فرازناشویی رخ دهد.

بخشی اضافه کرد: با این حال سرمایه اجتماعی ذخیره شده در رابطه زناشویی سالم و مطلوب، همانطور که فیلم نشان می‌دهد، موجب بازگشت مرد به خانه می‌شود. نحوه برخورد «بهار» با این مساله و به اصطلاح «به روی او نیاوردن» این رابطه، موجب می‌شود تا «امیر» راه بازگشت به خانه را همچنان باز ببیند؛ هر چند خانه‌ای که او بدان بازگشته، دیگر خانه پیشین نیست و این را از رفتار همسرش متوجه می‌شود.

وی تصریح کرد: فیلم چاقی به نوعی رابطه فرازناشویی را «اتفاقی» معرفی می‌کند که ممکن است بی‌خبر و به ناگاه در هر رابطه‌ای رخ دهد. این اولین گزاره ارزشمندی است که فیلم مطرح می‌کند و آن را خاص روابط پر آسیب نمی‌بیند.

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: دومین گزاره قابل استخراج از روایت این فیلم آن است که در خانواده‌های با روابط و سرمایه اجتماعی سالم که زن و مرد به وظایف نقشی خود آگاه و متعهد هستند، چنین مسائلی می‌تواند «ترمیم» شود. امیر در این فیلم به خاطر دختر و خانواده‌اش، که متوجه می‌شود از این قضیه رنج می‌برند، رابطه پیش آمده را رها می‌کند، هرچند حس عشقی که به شادی دارد، زایل نشده و شاید مدت‌ها طول بکشد تا بتواند با این قضیه کنار بیاید.

بخشی ادامه داد: این دو گزاره اصلی، ویژگی روایت خاصی است که «چاقی» از مسئله روابط فرازناشویی می‌دهد که هم منطبق با واقعیت اجتماعی زندگی اجتماعی ماست و هم متفاوت با کلیشه‌های تکراری فیلم‌هایی با این مضمون است.

گفتنی است؛ فیلم سینمایی چاقی محصول سال ۱۳۹۳ به کارگردانی راما قویدل است که بازیگرانی از جمله علی مصفا، حمید فرخ‌نژاد، مهسا کرامتی، امید روحانی و... به ایفای نقش پرداخته‌اند. در خلاصه این فیلم آمده است «چاقی، روایتی است از یک انتخاب؛ انتخابِ عشق یا وِجدان».

یک جامعه شناس در خصوص فیلم سینمایی «چاقی» گفت: در حالی که در فیلم‌های متعددی که به موضوع خیانت پرداخته‌اند، عواملی همچون اشتغال بیرون از خانه زن و عدم توجه به فضای خانه و شوهر، تنوع طلبی مرد و آشنایی با یک دختر جوان در محل کار، سردی روابط زناشویی و... را مطرح کرده‌اند، فیلم چاقی روایت خیانت بی‌هیچ دلیل را مطرح می‌کند.

پایگاه خبری مشهد فوری (mashhadfori.com)

eee81ac64d
24 دی 1399 - 16:29

به گزارش مشهد فوری، حامد بخشی در خصوص نقد فیلم‌ سینمایی «چاقی» اظهار کرد: فیلم چاقی اگرچه به روابط فرازناشویی می‌پردازد که این سال‌ها موضوع فیلم‌های سینمایی زیادی بوده است اما روایت متفاوتی از آن ارائه می‌دهد.

این جامعه‌شناس افزود: در حالی که در فیلم‌های متعددی که به موضوع خیانت پرداخته‌اند، عواملی همچون اشتغال بیرون از خانه زن و عدم توجه به فضای خانه و شوهر، تنوع طلبی مرد و آشنایی با یک دختر جوان در محل کار، سردی روابط زناشویی و... را مطرح کرده‌اند، فیلم چاقی روایت خیانت بی‌هیچ دلیل را مطرح می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: فیلم با تکرار مکرر بیت شعری که برای متن یک فیلم توسط شخص ثالث رابطه (شادی) خوانده می‌شود، موضع خود را نسبت به آنچه در این فیلم خیانت زناشویی را رقم می‌زند، مشخص می‌کند، «همواره عشق بی‌خبر از راه می‌رسد  همچون مسافری که به ناگاه می‌رسد».

بخشی ادامه داد: زمینه روابط زناشویی امیر و بهار بدون مشکلی خاصی است. همسرش مهربان است و در خانه به او می‌رسد. توقع زیادی از زندگی ندارد و به او فشار نمی‌آورد، بهانه‌گیری نمی‌کند، زیبا است، فرزندی دارند که هر دو دوستش می‌دارند و نسبت به او احساس مسئولیت می‌کنند.

این جامعه‌شناس عنوان کرد: علی مردی است که نسبت به وظایف زناشویی‌اش مسئولیت‌پذیر می‌نماید. هر شب برای دخترش کتاب داستان می‌خواند تا خوابش ببرد. اهل گپ‌وگفت و نظربازی بیرون از خانه نیست. فردی جدی و کم حرف است. حتی از شادی، شخص سوم مثلث عشقی، در ابتدا بدش می‌آید اما عشق «بی خبر از راه می‌رسد» و او درگیر رابطه عشقی می‌شود.

وی اضافه کرد: اگرچه رابطه آن‌ها به جایی نمی‌رسد و خیلی زود علی متوجه می‌شود که عشق فرازناشویی ایجاد شده بر همسر و دخترش تاثیر منفی گذاشته و آن‌ها را آزرده است. به همین خاطر در عین دوست داشتن او، رابطه را ترک می‌کند تا زندگی زناشویی‌اش لطمه‌ای نبیند.

بخشی روایت گفته شده در فیلم چاقی را ارائه یک رابطه فرازناشویی معرفی می‌کند و در پاسخ به این سوال که این روایت آیا با واقعیت رخداد عشق‌ها و روابط فرازناشویی مطابقت دارد یا خیر، تشریح کرد: بررسی‌های اجتماعی نشان می‌دهد روابط فرازناشویی مختص زناشویی‌های پرکشمکش نیست؛ ۵۴ درصد مردان و ۳۶ درصد زنانی که در ایالات متحده خیانت زناشویی خود را گزارش کرده‌اند، زندگی زناشویی خود را «رضایت‌بخش» یا «خیلی رضایت‌بخش» توصیف کرده‌اند.

این جامعه‌شناس ادامه داد: به عبارت دیگر نیمی از روابط فرازناشویی در مردان و بیش از یک سوم در زنان، ارتباطی با کاستی‌ها و کژکارکردهای خانوادگی نداشته است بلکه در بستر یک زندگی زناشویی رضایت‌بخش عشق سومی پیش آمده و فرد درگیر آن شده است.

وی عنوان کرد: روایت «چاقی» از عشق فرازناشویی بدین خاطر ارزشمند است که به جای طرح روایت مکررا بیان شده «زناشویی آسیب‌زده» به عنوان عامل خیانت، به این جنبه قابل توجه از واقعیت اجتماعی روابط فرازناشویی توجه می‌کند که چنین مسائلی خاص روابط زناشویی دچار اختلال نیست، بلکه در یک زناشویی رضایت‌بخش نیز ممکن است به ناگاه عشق‌های فرازناشویی رخ دهد.

بخشی اضافه کرد: با این حال سرمایه اجتماعی ذخیره شده در رابطه زناشویی سالم و مطلوب، همانطور که فیلم نشان می‌دهد، موجب بازگشت مرد به خانه می‌شود. نحوه برخورد «بهار» با این مساله و به اصطلاح «به روی او نیاوردن» این رابطه، موجب می‌شود تا «امیر» راه بازگشت به خانه را همچنان باز ببیند؛ هر چند خانه‌ای که او بدان بازگشته، دیگر خانه پیشین نیست و این را از رفتار همسرش متوجه می‌شود.

وی تصریح کرد: فیلم چاقی به نوعی رابطه فرازناشویی را «اتفاقی» معرفی می‌کند که ممکن است بی‌خبر و به ناگاه در هر رابطه‌ای رخ دهد. این اولین گزاره ارزشمندی است که فیلم مطرح می‌کند و آن را خاص روابط پر آسیب نمی‌بیند.

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: دومین گزاره قابل استخراج از روایت این فیلم آن است که در خانواده‌های با روابط و سرمایه اجتماعی سالم که زن و مرد به وظایف نقشی خود آگاه و متعهد هستند، چنین مسائلی می‌تواند «ترمیم» شود. امیر در این فیلم به خاطر دختر و خانواده‌اش، که متوجه می‌شود از این قضیه رنج می‌برند، رابطه پیش آمده را رها می‌کند، هرچند حس عشقی که به شادی دارد، زایل نشده و شاید مدت‌ها طول بکشد تا بتواند با این قضیه کنار بیاید.

بخشی ادامه داد: این دو گزاره اصلی، ویژگی روایت خاصی است که «چاقی» از مسئله روابط فرازناشویی می‌دهد که هم منطبق با واقعیت اجتماعی زندگی اجتماعی ماست و هم متفاوت با کلیشه‌های تکراری فیلم‌هایی با این مضمون است.

گفتنی است؛ فیلم سینمایی چاقی محصول سال ۱۳۹۳ به کارگردانی راما قویدل است که بازیگرانی از جمله علی مصفا، حمید فرخ‌نژاد، مهسا کرامتی، امید روحانی و... به ایفای نقش پرداخته‌اند. در خلاصه این فیلم آمده است «چاقی، روایتی است از یک انتخاب؛ انتخابِ عشق یا وِجدان».

منبع: ایسنا

316

نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.

اخبار ایران و جهان