شناسه خبر: ۱۶۲۳۳۵
لینک کوتاه کپی شد

کلات نادری کجاست؟ + آدرس و راه‌های دسترسی

این شهر منطقه‌ای مرزی در شمال‌ شرقی استان خراسان رضوی است که طبیعتی بسیار بکر و تماشایی دارد. در ادامه مطلب، به معرفی شهر کلات نادری و جاذبه‌های دیدنی آن می‌پردازیم. تا پایان مقاله همراه ما باشید.

کلات نادری کجاست؟ + آدرس و راه‌های دسترسی

اگر در فکر رزرو و خرید بلیط قطار قزوین مشهد و سفر به شهر بارگاه مطهر امام‌رضا (ع) هستید، بهتر است که بازدید از شهر زیبای کلات نادری را نیز در برنامه سفر خود قرار دهید. این شهر منطقه‌ای مرزی در شمال‌ شرقی استان خراسان رضوی است که طبیعتی بسیار بکر و تماشایی دارد. در ادامه مطلب، به معرفی شهر کلات نادری و جاذبه‌های دیدنی آن می‌پردازیم. تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

معرفی شهر کلات نادری

کلات نادری یکی از شهرهای ییلاقی در شمال ‌شرق ایران بوده که در نزدیکی مشهد (فاصله ۱۶۰کیلومتری از آن) واقع شده است. این شهر از شمال به کشور ترکمنستان، از شرق به سرخس، از غرب به درگز و از جنوب به کوه‌های هزارمسجد و شهر مشهد می‌رسد.

جالب است بدانید که این شهر به‌دلیل برخورداری از تاریخچه‌ غنی، با القابی مانند سرزمین گنج‌های ایران و دژهای نفوذناپذیر نیز شناخته می‌شود. درباره علت نامگذاری آن نیز بد نیست بدانید که «کلات» به‌معنای «ارگ، بارو و قلعه» بوده است و چون‌ در میان کوه واقع شده و دسترسی به آن سخت است، نام کلات را برای آن انتخاب کردند.

واژه نادری نیز که در پسوند نام این شهر آمده است، داستان جالب و خاص خود را دارد. در کتب تاریخی آمده که این منطقه پایگاه نظامی و دژ نفوذناپذیر نادرشاه افشار بوده است و علاوه‌بر‌آ،ن غنائم جنگی نیز در این شهر نگهداری می‌شدند.

Screenshot_20240422_225741_Office

 

جاذبه‌های دیدنی کلات نادری

کلات نادری ازجمله شهرهایی است که به‌واسطه موقعیت جغرافیایی و استراتژیک خود، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد. چنان‌چه قصد رزرو بلیط قطار قزوین مشهد و سفر به این شهر را دارید، بهتر است برای بازدید از مراکز گردشگری کلات نادری نیز زمانی را تعیین کنید. ازجمله مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های این شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کاخ خورشید

کاخ خورشید یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین بناهای شهر کلات است که دستور ساخت آن توسط نادر‌شاه پس از پیروزی در هند صادر شد. جالب است بدانید این بنا توسط اسیران هندی در سه طبقه ساخته شده است و معماری آن نیز شباهت زیادی به معماری‌های هند و مغول دارد. ضمن ذکر این نکته که متأسفانه طبقه سوم آن کاملا از بین رفته؛ اما بازدید از دو طبقه دیگر آن امکان‌پذیر است.

مسجد کبود گنبد

مسجد کبود گنبد یکی‌دیگر از بناهای تاریخی شهر کلات است که در نزدیکی (فاصله ۲۰۰متری) کاخ خورشید واقع شده است. علت نام‌گذاری این مسجد به کبود گنبد، داستان جالبی دارد و مربوط به رنگ‌ کبود کاشی‌های آن می‌شود. در کتاب‌های تاریخی آمده است که بنای اصلی مسجد در دوران سلجوقیان ساخته شده و در دوران نادر‌شاه مورد بازسازی قرار گرفته است. در زمان حکومت جلایری‌ها نیز مرمت‌هایی روی آن انجام شد.

آبشار ارتکند

دیگر جاذبه‌ تماشایی کلات نادری آبشاری به نام ارتکند بوده که در فاصله ۱۸کیلومتری از آن واقع شده است. برای رسیدن به این آبشار باید ابتدا وارد جنگل معروف این منطقه شوید و به سمت چپ بروید. در آن قسمت، رودخانه‌ای زیبا را مشاهده خواهید کرد که کمی جلوتر از آن غاری وجود دارد. در طرف دیگر غار، آبشار بلند ارتکند واقع شده است.

آبشارهای قره‌سو

دیگر آبشار تماشایی کلات نادری، قره‌سو نام دارد که در فاصله ۱۰کیلومتری جنوب ‌غربی شهر قرار دارد. در این منطقه، هشت آبشار زیبا را مشاهده خواهید کرد. بازدید از این جاذبه‌های گردشگری به تمام مسافرانی پیشنهاد می‌شود که تماشای طبیعت و شنیدن صدای شرشر آب‌ها برای آن‌ها جذابیت دارد.

جنگل خواجه پسته

جنگل تماشایی خواجه پسته یکی از جذاب‌ترین و زیباترین جنگل‌های ایران بوده که به‌واسطه موقعیت جغرافیایی خاص خود همچنان بکر و دست‌نخورده باقی‌مانده است. همان‌طور‌که از نام این جنگل مشخص است، درختان پسته زیادی دارد.

بند نادری

بند نادری نام سدی بزرگ و محکم در شهر کلات است که دستور ساخت آن توسط سلجوقیان صادر شد. بعدها نادرشاه افشار آن را مورد بازسازی و مرمت قرار داد. ضمن ذکر این نکته که این اثر تاریخی در فاصله ۴کیلومتری از شهر واقع شده است.

دربند ارغوان‌شاه

دربند ارغون‌شاه یکی‌دیگر از جاذبه‌های تاریخی کلات نادری بوده که در گذشته به‌عنوان ورودی اصلی شهر کاربرد داشته است. در این بنا، برج‌های بلند ۸ تا ۹متری قرار دارد که از آن برای نگهبانی استفاده می‌کردند.

کتیبه نادری

در فاصله ۲۰۰متری از دربند ارغوان‌شاه، بنای تاریخی دیگری به نام کتیبه نادری قرار دارد که در دل کوه حجاری شده است. مورخان، تاریخ ساخت این بنا را به دوران افشاریه نسبت می‌دهند. جالب است بدانید این کتیبه ۲۴ بیت شعر دارد که ۴ بیت اول آن به زبان پارسی و مابقی به زبان ترکی نگارش شده‌ است.

Screenshot_20240422_225714_Office

بهترین فصل سفر به کلات نادری

همان‌طور‌که در قسمت‌های قبل اشاره شد، کلات نادری در دل کوه‌های بزرگ و استوار این منطقه واقع شده است؛ بنابراین، زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدلی دارد. ازآنجایی‌که سفر در فصل زمستان ممکن است با چالش‌هایی همراه باشد؛ پس بهتر است که در بهار و تابستان به این شهر سرسبز سفر کنید. با نزدیک‌شدن به روزهای زیبای بهاری و رزرو‌شدن زودهنگام بلیط های سفر، پیشنهاد می‌شود که در اولین فرصت، بلیط پیش فروش قطار قزوین به مشهد را برای خود خریداری کنید. برای سفر و بازدید از این شهر از مبدأ مشهد، تنها کافی است که سوار اتوبوس و تاکسی‌های کلات نادری شوید؛ پس از سه ساعت به مقصد خواهید رسید.

راهنمای خرید بلیط قطار قزوین مشهد

باتوجه‌به این‌که مشهد یکی از پر مسافرترین شهرهای کشور در تعطیلات عید نوروز بوده؛ بنابراین بهتر است که بلیط پیش فروش قطار سفر به این شهر را در تاریخ‌های اعلام‌شده از سایت فلای تودی خریداری فرمایید. فلای تودی یکی از بهترین و معتبرترین سایت‌های فروش بلیط قطار و هواپیماست که خدمات خوب و ارزنده‌ای را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. از‌طریق این سایت اینترنتی و تنها در کمتر از چند ثانیه می‌توانید بلیط قطار قزوین مشهد را با بهترین و مناسب‌ترین قیمت‌ها تهیه کنید. آیا تابه‌حال از خدمات این سایت اینترنتی استفاده کرده‌اید؟ اگر جواب شما مثبت است، آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 

ارسال نظر