شناسه خبر: ۱۶۱۸۶۲
لینک کوتاه کپی شد

سنددار شدن بلندمرتبه سازی در مشهد

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی و دبیر کمسیون ماده پنج شهرداری گفت: نسخه اولیه سند بلندمرتبه سازی در مشهد بعد از چند سال تاخیر توسط شهرداری این کلانشهر تهیه شد.

سنددار شدن بلندمرتبه سازی در مشهد

به گزارش مشهد فوری؛ وحید داعی افزود: با توجه به مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری در زمان تصویب طرح جامع شهر مشهد در سال ١٣٩۵، مقرر شده بود سند بلندمرتبه‌سازی شهر مشهد در پیوست این طرح تهیه و به تصویب برسد که این مهم انجام نشد.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت سند بلندمرتبه‌سازی و نقش آن در آینده شهرسازی شهر مشهد مقدس، کمیسیون ماده پنج مقرر کرد قبل از ارائه این طرح به دبیرخانه کمیسیون و ورود به فرآیند بررسی کمیته فنی کمیسیون، این سند توسط شهرداری به صورت عمومی منتشر و نظرات متخصصان و سایر گروه‌های مربوطه در مساله بلندمرتبه‌سازی دریافت شود.

داعی با بیان اینکه سند بلندمرتبه سازی هنوز وارد مراحل بررسی قانونی نشده است، گفت: اکنون نیز دبیرخانه کمیسیون ماده پنج در انتظار ارائه جمع‌ بندی نشستهای کارشناسی عمومی و نظرات نخبگانی توسط شهرداری است تا با صورت‌ بندی نهایی این دیدگاه‌ ها نسبت به نحوه ادامه بررسی این سند به صورت بازنگری کلی یا اصلاحات جزئی تصمیم‌گیری شود.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی ضمن قدردانی از عملکرد دغدغه‌مندانه شهرداری مشهد در انتشار این سند و برگزاری جلسات عمومی متعدد برای دریافت دیدگاه‌های مختلف، گفت: با توجه به تکلیف شورای عالی شهرسازی و معماری، از این پس هرگونه پاسخگویی به درخواستهای موردی، صرفا در چارچوب سند بلندمرتبه سازی امکان‌پذیر خواهد بود.

شایان ذکر است: کمیسیون ماده پنج یکی از کمیسیون های مهم وابسته به شهرداری و موضوع ساخت و ساز است. براساس ماده۹۷ قانون اصلاح پاره‌ای از مواد و الحاق مواد جدید به قانون شهرداری مصوب ۱۳۳۴ش ‌که در تاریخ ۲۷/۱۱/۱۳۴۵ش به تصویب رسید، شورای‌ عالی شهرسازی با هدف رعایت اصول شهرسازی، بررسی و تصویب نقشه‌ های مربوط به امر شهرسازی تشکیل گردید. تصویب این قانون و تشکیل این شورا، زمینه‌ای شد تا چند سال بعد، با تصویب قانون دیگری، شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران شکل گیرد. پس از تشکیل وزارت آبادانی و مسکن و گسترش فعالیت در زمینه تهیه طرحهای جامع شهری، با تصویب ‌قانون تأسیس شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران، این شورا به‌عنوان عالی‌ترین مرجع سیاستگذاری و تصویب ضوابط معماری و شهرسازی و طرحهای جامع شهرهای کشور تعیین گردید. وفق ماده ۵ این قانون، وظیفه بررسی و تصویب طرحهای تفصیلی شهری بر عهده کمیسیونی نهاده شد که از آن پس به‌عنوان کمیسیون ماده پنج شناخته شد.

در سال ۱۳۹۷ لحاظ نشدن ضوابط و پهنه های بلند مرتبه سازی از نواقص طرح جامع مشهد بود لذا مقرر شد مستندات بلندمرتبه سازی به عنوان نقیصه این طرح، در طرحهای تفصیلی مشخص و برای تصویب به شورای عالی معماری و شهرسازی کشور ارسال شود. بر این اساس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای وقت شهر به شهرداری مشهد مهلت یک ماهه برای ارائه پهنه های بلند مرتبه سازی داد تا پس از ارائه این طرح توسط شهرداری، طرح به کمیسیون ماده پنج و سپس شورای عالی معماری شهرسازی برای تصویب ارسال شود اما این مهم تا امروز انجام نگرفت.

 

ارسال نظر