شناسه خبر: ۱۶۱۸۰۰
لینک کوتاه کپی شد

پیش بینی بیش‌از ۶هزار نیروی کارگری و تجهیزات زمستانی در مشهد

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد با اشاره به اقدامات خدمات شهری برای شب یلدا افزود: شهرداری خدماتی را در حد بضاعت خود اجرایی کرده تا در زمینه قیمت‌گذاری میوه‌ها کمک کند. ۴ مجموعه را آماده‌سازی کردیم که از ۲۷ آذرماه مشغول به کار شدند. این ۴ مجموعه در میدان جانباز، حاشیه هفت تیر کنار پارک لاله، ورودی پارک ملت و پارک بهشت قرار دارند.

پیش بینی بیش‌از ۶هزار نیروی کارگری و تجهیزات زمستانی در مشهد

به گزارش مشهد فوری؛ مهدی یعقوبی درخصوص شب یلدا و آغاز عملیات زمستانه که امروز در اداره تولیدات گیاهی سازمان پارک‌های شهرداری مشهد اظهار کرد: هرساله خدمات شهری در فصل‌های مختلف برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای دارد؛ در فصل زمستان عملیات‌هایی رو موقع بارش باران و برف داریم‌. وی افزود: با توجه به حجم فعالیت‌ها و تنوع خدمات شهرداری تمام کارکنان در حوزه های مختلف به ویژه حوزه خدمات شهری در ایام سال به صورت ۲ یا سه نوبته فعال هستند؛  در برخی فصول نیاز است خدمات ویژه ای ارائه شود تا خللی به خدمات رسانی عادی وارد نگردد، در فصل زمستان نیز با توجه به احتمال بارش باران، برف و یخبندان باید آمادگی های لازم را داشته باشیم. 

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد اظهار کرد: ١۶٠٠ کیلومتر کانال در شهر داریم که ٣٢٠ کیلومتر نیاز به لایروبی داشت و انجام شده است؛ نقاط مستعد آب افتادگی داریم که در این محدوده‌ها چاه‌های جذبی حفر شده و تاکنون بیش از ١۴٠ مورد حفر و لایروبی داشته‌ایم؛ تجهیزات، پمپ ها و امکانات در انبار حوادث داریم و متناسب با نوع نیاز به سطح شهر اعزام می‌شود. وی گفت: بیش از ۶ هزار نیروی کارگری و ۱۵۵ دستگاه تانکر جمع اوری آب‌های سطحی برای زمستان سال جاری پیش بینی شده است.

image_2023-12-19_14-18-53

فعالیت ۱۵۵ دستگاه تانکر جمع‌آوری آب‌های سطحی در عملیات زمستانه 

مهدی یعقوبی در ادامه عنوان کرد:۱۵۵ دستگاه تانکر جمع آوری آب سطحی، ۲۰۶ دستگاه برف روب، ۷۰۰ عدد باکس شن و نمک و ۲۰ باب سوله نگهداری تجهیزات و انبار نمک را در سال جاری پیش بینی و تجهیز کرده‌ایم. وی افزود: از ۱۵۵ دستگاه تانکر در بخش جمع آوری آب سطحی ۵۱ دستگاه قابلیت نصب بیل برف روب در صورت نیاز را دارا هستند، همچنین ۲۷۱ دستگاه انواع پمپ، ۳۱ مورد سپتیک جمع آوری آب سطحی، ۶۲۰۰ نفر نیروی کارگری و ۱۶۰۰ کیلومتر طول کانال هدایت آب سطحی در زمستان امسال آماده خدمت‌رسانی به شهروندان شده است. 

 معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد گفت:۲۲۰ نقطه آب افتاده و تجمع آب جدید در سال ۱۴۰۲ شناسایی و بیش از ۳۲۲ کیلومتر کانال های هدایت آب سطحی لایروبی شده است.همچنین ۱۴۳ حلقه چاه جذبی در نقاط فاقد شبکه جمع آوری آبهای سطحی و نقاط مستعد آبگرفتگی حفر و لایروبی شده و سامانه‌های ارتباطی و نظارت تصویری بروزرسانی و ارتقا یافته است؛ ضمن اینکه از از تجهیزات و امکانات موجود در انبارهای حوادث غیرمترقبه در سطح مناطق و رفع نواقص احتمالی نیز بازدیده های داشته ایم. 

یعقوبی اظهار کرد: تامین مواد یخ زدا، بازدید از تاسیسات سطوح غیر همسطح، آموزش عوامل کارگری، برگزاری مانورهای لحظه صفر در مناطق، اعلام نقاط بحرانی به حوزه معاونت عمرانی جهت رفع نواقص، حذف کارتکس و هوشمندسازی فرآیند ثبت صورت وضعیت های حوادث، بروزرسانی دستورالعمل ها و فرآیندها از دیگر اقدامات این معاونت است. وی افزود: بیش از ۵۵ میلیارد تومان در ۸ ردیف که عمدتا لایروبی کانال های هدایت آب سطحی، حفر و لایروبی چاه های جذبی، تامین تجهیزات حوادث غیر مترقبه، خرید شن و نمک و باکس شن و نمک بوده تاکنون توزیع و هزینه شده است. مانور عملیات زمستانه نیز ساعت ٩ صبح روز شنبه سوم دی ماه برگزار خواهد شد تا آمادگی خود را  جهت فعالیت زمستان پیش رو کامل کنیم.

 تعیین ٧٧ مکان برای دپوی موقت ضایعات

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد تأکید کرد: رئیس اداره فضای سبز، ناظران مقیم و نماینده پیمانکار در مدت انجام عملیات‌ تعیین شده در محدوده تحت نظارت حضور خواهند داشت و کارشناسان اداره کل بهبود محیط زیست شهری نیز روند اجرای عملیات را در این مدت کنترل خواهند کرد. ١٠٩٩ نفر در زمان بارش سبک، ١۵٨٩ نفر در زمان بارش متوسط و ٢١٩۶ نفر در زمان بارش سنگین در حال آماده‌باش خواهند بود. همچنین شناسایی و اولویت‌بندی باغچه‌های گل فصل بر اساس نوع گونه و حساسیت به سرما انجام شده است که ٢۶ هزار و ۵۴ متر مربع بوده است. ٧٧ مکان برای دپوی موقت ضایعات حاصل از قطاعی و هرس درختان در سطح مناطق ١٣گانه تعیین شده است.

هرس ۳۰۰ هزار اصله درخت در معابر اصلی مشهد

وی با اشاره به ضرورت فرم‌دهی مناسب و جلوگیری از رشد نامتعارف و بی‌رویه گونه‌های گیاهی، تصریح کرد: هر ساله در فصل زمستان و پس از خزان کامل درختان برای عملیات هرس زمستانه درختان اقداماتی صورت خواهد گرفت و زمان شروع عملیات هرس زمستانه درختان با توجه به شرایط آب و هوایی معمولاً از اوایل دی ماه هر سال است و تا اواخر بهمن ادامه دارد. تاکنون ٣٠٠ هزار اصله درخت در معابر اصلی و حدود ٢١ هزار درخت در معابر فرعی هرس شده است.

کابلینگ هزار و ۵۰۰ اصله درخت در زمستان 

وی با اشاره به دیگر عملیات‌ خدمات شهری، توضیح داد و گفت: عملیات کابلینگ درختان با هدف جلوگیری از شکستن شاخه‌های تاج درختان در هنگام بارش‌های برف سنگین انجام می‌شود و با برنامه‌ریزی انجام شده در سال جاری برای ١۵٠٠ اصله درخت این اقدامات انجام خواهد شد. عملیات یخ‌آب زمستانه روشی است که  غالباً در فصول سرد توصیه می‌شود، ابتدا خاک کلش شده و سپس در پیش بینی دمای حداقل منفی ۶ و ٧ درجه و مسیر‌های آلوده به آفات ریشه‌خوار به طور کامل آبیاری می‌شود. همچنین عملیات چالکود درختان به منظور تقویت و تغذیه درختان پهن برگ که با مشکل بستر و حاصل‌خیزی خاک و در عمق حدود ۷۰ سانتی‌متری خاک صورت می‌گیرد در سال جاری این عملیات برای حدود ٢۵ هزار اصله درخت شناسایی شده انجام خواهد شد.

وی تأکید کرد: تعداد ۵۵ تانکر آبیاری در بخش فضای سبز شناسایی شده که دارای پمپ و تجهیزات مناسب برای استفاده در شرایط بحران و درختان آماده‌باش هستند. در مواقع بارش و قبل از بارش از شهروندان خواستاریم زنجیر چرخ و ضدیخ برای وسایل نقلیه شخصی تهیه کنند، خودرو‌های خود را در زمان بارش برف پارک نکنند و سبب ایجاد راه‌بندان نشوند. فاضلاب‌های خانگی را به شبکه فاضلاب شهری متصل کنند. تولید زباله را کاهش دهند و از رهاکردن آن‌ در کانال‌های شهری به منظور جلوگیری از گرفتگی کانال‌ها و آب افتادگی در معابر خودداری کنند.  

وی ادامه داد: عدم ساخت‌وساز در نقاط خط القعر و حاشیه و حریم مسیل‌ها، عدم احداث پل روی کانال‌ها و کانیو‌ها به منظور جلوگیری از کاهش حجم رواناب عبوری از مسیر کانال‌های هدایت آب سطحی از دیگر اقداماتی است که شهروندان باید انجام دهند. همچنین هنگام بارش برف تردد‌های شهری را کاهش دهند و از وسایل  عمومی استفاده کنند. از پارک خودرو‌های شخصی در حاشیه معابر اصلی خودداری کنند، زیرا مانع از عملیات برف‌روبی و خدمت‌رسانی به موقع می‌شود. همچنین برف‌روبی معبر مقابل منازل و واحد‌های تجاری و خودداری از پاشیدن برف پشت‌بام‌ها به معابر، استفاده از شن و یخ‌زدا‌های تعبیه شده در تقاطع‌های غیرهمسطح در صورت نیاز برای رفع لغزندگی، خودداری از رهاکردن زباله‌ها در سطح شهر جهت جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر به دنبال ذوب یخ از دیگر کار‌هایی است که شهروندان باید انجام دهند.

برگزاری رویداد چلّه بازار از ۲۷ آذر تا اول دی ماه در چهار نقطه شهر مشهد

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد با اشاره به اقدامات خدمات شهری برای شب یلدا ادامه داد: شهرداری خدماتی را در حد بضاعت خود اجرایی کرده تا در زمینه قیمت‌گذاری میوه‌ها کمک کند. ۴ مجموعه را آماده‌سازی کردیم که از ۲۷ آذرماه مشغول به کار شدند. این ۴ مجموعه در میدان جانباز، حاشیه هفت تیر کنار پارک لاله، ورودی پارک ملت و پارک بهشت قرار دارند.

وی افزود: ۵۰ غرفه در این مجموعه‌ها در نظر گرفته شده و از تولیدکنندگان و کشاورزان دعوت شده تا عرضه مستقیم را بدون سود با عددی که در اختیار میدان بار قرار می‌دهند، انجام داده و حتی آجیل و خشکبار عرضه کنند. ۱۸ بازار میوه شهر ما نیز از ۲۷ تا ۳۰ آذرماه حداکثر ۵ میوه پر نیاز شامل سیب زرد، قرمز، پرتقال، انار و هندوانه را تنها با ۵ درصد بیش از قیمت کف میدان بار بفروشند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد بیان کرد: فرمانداری ۶۰ نقطه پیشنهادی اعلام کرده که در اختیار سازمان جهاد کشاورزی و اتاق اصناف قرار دهد تا پای کار بیایند و به تعدیل قیمت‌ها کمک کنند. تاکنون ۲۰ غرفه جانمایی شده‌اند. امسال پویش صددانه مهربانی را شروع کردیم که در ۱۸ بازار میوه شهر ما اجرایی شده است. شهروندان در این پویش می‌توانند زمان خرید میوه مقداری را اهدا کنند. حرکت خوب دیگر ایجاد سه بازار موقت اشتغال خانگی با ۶۰ غرفه بوده که یک ماه فعال خواهد بود و کمکی به مشاغل خرد خانگی است.

یعقوبی با اشاره به توسعه فضای سبز تأکید کرد: نیاز است در کنار کاهش آلودگی هوا، توسعه فضای سبز را در دستورکار خود قرار دهیم. البته باید گفت که دولت نیز در این خصوص سهمیه‌ای دارد. چمنی که در مشهد کشت می‌شود متناسب به اقلیم شهری است، اما همچنان به علت کمبود آب در حال کاهش سطح کاشت چمن در شهر هستیم.

وی با اشاره به اینکه در جا‌هایی که به چمن نیاز نبوده، الگوی کاشت را تغییر داده‌ایم و تا نوروز امسال این روند ادامه دارد، گفت: فضای مفرح و سبز مشهد را باید به سمت خشک شدن ببریم و سیاست ما این است به جز کلان پروژه‌ها توجه به پروژه‌های کوچک فضای سبز است.

وی با اشاره به کمبود آب، گفت: دو تصفیه‌خانه در آزادی و بزرگراه امام علی(ع) در نظر گرفته‌ایم تا پساب را وارد چرخه کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید تامین آب مورد نیاز فضای سبز را از وابستگی به منابع زیرزمینی خارج کنیم، تصریح کرد: قرار است قراردادی با آب‌منطقه‌ای، آبفا و شرکت دیگری منعقد کنیم که حجم بسیار خوبی از پساب تصفیه شده مورد نیاز فضای سبز را تامین خواهد کرد. این تحولی در تامین منابع آبی برای فضای سبز خواهد بود. پرداخت در سال اول تهاتری بوده و این پساب تا ۲۵ سال به صورت رایگان بیش از نیمی از نیاز ما را تامین خواهد کرد.

ارسال نظر