شناسه خبر: ۱۶۱۷۹۱
لینک کوتاه کپی شد

بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ نوزاد در مشهد غربالگری بینایی شدند

رییس کلینیک نوزادان نارس بیمارستان تخصصی چشم پزشکی خاتم الانبیا(ص) مشهد گفت: ۲ هزار و ۲۸۳ نوزاد شیرخوار از ابتدای سال جاری تاکنون برای غربالگری بینایی به مرکز درمانی و تحقیقاتی رتینوپاتی (آسیب شبکیه) نوزادان نارس این بیمارستان مراجعه کرده‌اند.

بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ نوزاد در مشهد غربالگری بینایی شدند

به گزارش مشهد فوری؛ دکتر ناصر شعیبی با بیان اینکه این تعداد نوزاد بدنبال بیش از پنج هزار و ۶۶۰ جلسه معاینه از نوزادان انجام شده است، افزود: طی معاینات و غربالگری‌های انجام شده از این تعداد برای ۲۰۴ نوزاد عمل تزریق و برای ۲۰ نوزاد عمل لیزر انجام شده است.

وی ادامه داد: روزانه به طور میانگین بین ۳۰ تا ۴۰ نوزاد در مرکز کنترل و درمان رتینوپاتی نوزادان نارس بیمارستان خاتم الانبیا(ص) مورد معاینه و غربالگری بینایی قرار می‌گیرند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: از آغاز فعالیت مرکز آموزشی، درمانی، خدماتی و تحقیقاتی (ROP) بیمارستان خاتم الانبیا(ص) با تلاش اساتید شبکیه چشم، آموزش‌های مربوطه در سطح بخش‌های مراقبت‌های ویژه نوزادان (ان.آی.سی.یو) مراکز درمانی استان خراسان رضوی آغاز شده است و با همکاری متخصصان اطفال و ان.آی.سی.یو ارجاعات و نوبت‌دهی به صورت تلفنی انجام می‌شود.

شعیبی ادامه داد: آموزش حضوری والدین مراجعه‌کننده و آشنا نمودن آنها با اهمیت موضوع، اطلاع‌رسانی و آموزش در سایت بیمارستان، پیگیری مراجعه نوزادان در چندین مرحله و درخواست از مقام قضایی برای احضار والدین از جمله اقداماتی است که در بیمارستان خاتم الانبیا برای کاهش آمار ابتلا به رتینوپاتی و نابینایی نوزادان انجام شده است.

رتینوپاتی (retinopathy) به اختلالاتی گفته می شود که آسیب به شبکیه (رتین) چشم را موجب می شوند، لذا رتینوپاتی‌ها بسته به شدت می‌توانند موجب تاری دید تا کوری شوند.
بیمارستان خاتم الانبیا (ص) زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بزرگترین و مجهزترین بیمارستان چشم پزشکی در شمال شرق کشور است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی و هم چنین حدود ۵۰ مرکز تحقیقات پزشکی به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور به شمار می رود.

 

منبع : ایرنا

 

ارسال نظر