شناسه خبر: ۱۶۱۲۰۷
لینک کوتاه کپی شد

معاون رایزن فرهنگی ایران: تبادلات علمی ایران و عراق در طلایی‌ترین زمان است

معاون رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: رویکرد دولت سیزدهم و دولت جدید عراق به هم نزدیک و همسو است و اکنون در طلایی‌ترین فرصت تبادلات علمی بین ایران و عراق به سر می‌بریم.

معاون رایزن فرهنگی ایران: تبادلات علمی ایران و عراق در طلایی‌ترین زمان است

محمدجواد نجفی در حاشیه رویداد بزرگ علمی "هفته علم جمهوری اسلامی ایران و عراق" گفت:  به دنبال این هستیم که با ایجاد پیوند بین دانشگاهیان دو کشور، گروه‌های تخصصی دانشگاهها با یکدیگر زنجیره ارتباطی تخصصی و هدفمند برقرار کنند تا در نهایت به تولید علم منتهی شود.

وی اضافه کرد: بطوریکه کمترین اقدام حضور دانشجویان دو کشور برای تحصیل در کشور مقابل باشد، بلکه برگزاری تبادلات علمی و برگزاری همایش های علمی مشترک در این مسیر باید در نظر گرفته شود.

معاون رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق بیان کرد: کشور عراق به دنبال رشد علم و فناوری است و ما نیز بر اساس پیوندهای تاریخی گذشته می توانیم در این موضوع نقش موثری ایفاء کنیم.

وی با اشاره به برگزاری رویداد بزرگ علمی "هفته علم جمهوری اسلامی ایران و عراق" گفت: برخی از مقامات علمی دولت عراق در چند ماه گذشته بازدیدی از مراکز علم و فناوری و دانشگاه های کشور داشتند و با ساز و کار آموزش عالی در ایران آشنا شدند.

نجفی ادامه داد: پیرو آن بازدید کمیته مشترکی تشکیل و جلساتی نیز برگزار شد و مقرر گردید تا این همایش در طول سال ۲ بار برگزار شود، به طوریکه هر ۶ ماه یکی از کشورها میزبان طرف مقابل باشند.

وی با اشاره به فعالیت های رایزنی علمی ایران در عراق و تاثیر آن در ارتباطات دانشگاهی افزود: تاکنون حدود هزار تفاهم نامه بین دانشگاه‌های کشور عراق با دانشگاه‌های ایران به امضا رسیده است تا فرصتی برای پیوند های دانشگاهی فراهم کند.

معاون رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: نزدیک ۷۰ هزار دانشجوی عراقی در کشور ایران درس می‌خوانند و بسیاری از استادان دانشگاهای کشور عراق نیز علاقه مند هستند تا دوره‌های پُست دکترای خود را در ایران بگذرانند که اکنون در حال بررسی و گفت و گو در این خصوص هستیم و شرایط در اختیار قرار دادن ظرفیت بزرگ علمی کشور به همسایگان وجود دارد.

نخستین رویداد بزرگ علمی "هفته علم جمهوری اسلامی ایران و عراق" ۱۵ تا ۲۰ مهرماه به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

 

ارسال نظر