شناسه خبر: ۱۶۱۶۰۵
لینک کوتاه کپی شد

مدیر جهاد کشاورزی:

برداشت زعفران در رشتخوار ۵۰ درصد کاهش یافت

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار اظهار کرد: برداشت گل زعفران در این شهرستان در مقایسه با پارسال بالغ‌بر ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

برداشت زعفران در رشتخوار ۵۰ درصد کاهش یافت

به گزارش مشهد فوری؛ علیمردان خزاعی گفت: میزان سطح زیر کشت زعفران در سال قبل ۶۵۰۰ هکتار بود که در مجموع ۹۷۵۰ کیلوگرم محصول زعفران برداشت و ۳۵۰۰ کیلوگرم نیز به صورت تضمینی از زعفران کاران خریداری شد.

وی افزود: از سوی زعفران کاران ۶۰۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی رشتخوار در سال جاری زیر کشت زعفران قرار گرفت که پیش‌بینی می‌شود برداشت زعفران در سال جاری ۴۰۰۰ کیلوگرم باشد.

خزاعی علت کاهش بیش از ۵۰ درصدی برداشت گل زعفران امسال در مقایسه با سال گذشته در رشتخوار را ناشی از عواملی همچون سرمای شدید زمستان سال قبل، کاهش نزولات جوی و خشکسالی، بی‌آبی دو سال اخیر سد شهید یعقوبی، عدم تغذیه منابع آبی نظیر قنوات و چشمه‌سارهای فصلی به‌ ویژه در ابتدای سال جاری و گرمای تابستان و همچنین کاهش سطح زیر کشت زعفران دانست.

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار یادآور شد: به دلیل کاهش میزان بارندگی، دبی بسیاری از قنوات شهرستان کاهش یافت و مالکانی که از قنوات، مزارع زعفران خود را آبیاری می‌کردند نتوانستند مزارع را آبیاری کنند و به همین دلیل برخی از زعفران کاران مزارعشان را رها کردند.

وی در همین خصوص گفت: آنچه به نظر می‌رسد با توجه به کمی زعفران، این محصول امسال از قیمت بهتری برخوردار باشد، هرچند قیمت تمام شده تولید زعفران و درآمد خالص از آن هنوز هم رضایت‌بخش نیست.

خزاعی افزود: کشاورزان رشتخواری در همه روستاهای بخش مرکزی مزارع زعفران دارند و امسال زعفران کاری در روستاها فتح‌آباد، براکو، مهدی‌آباد، عشرت‌آباد و علی‌آباد دامن از رونق بیشتری برخوردار بود.

گل‌چینی، گل‌فروشی و گل پرکنی در ماه‌های آبان و آذر رونق خاصی به بازار زعفران در رشتخوار می‌دهد و اغلب زعفران کاران و روستانشینان و برخی کسبه و دلالان در شهر مشغول فعالیت خرید و فروش این کشت زراعی شده و روند زندگی روزمره آن‌ها تحت تأثیر برداشت، فرآوری و خرید و فروش زعفران که به طلای سرخ مشهور است قرار می‌گیرد.

رشتخوار با ۶۶ هزار نفر جمعیت متشکل از ۲ بخش مرکزی و جنگل با ۶۹ روستا در فاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب مشهد و بین مسیر مواصلاتی خواف به تربت‌حیدریه واقع شده‌ است.

 

ارسال نظر