شناسه خبر: ۱۶۱۴۸۶
لینک کوتاه کپی شد

زمین‌لرزه‌ها چه تاثیری بر بحران انسانی افغانستان داشته است؟

ماه گذشته، افغانستان با زمین‌لرزه‌های ویرانگر که بحران بشردوستانه قابل توجه این کشور را تشدید کرد، تحت تاثیر قرار گرفت.

زمین‌لرزه‌ها چه تاثیری بر بحران انسانی افغانستان داشته است؟

به گزارش مشهد فوری به نقل از ویفروم، سازمان‌های بین‌المللی و گروه‌های بشردوستانه درخواست‌های فوری برای تأمین مالی صادر و نیروهای امدادی را مستقر کردند. زمین‌لرزه‌ها بحران انسانی مزمن را در مناطق آسیب دیده تشدید کرد.

بر اساس برآوردهای سازمان ملل، زلزله بیش از ۱۵۰ هزار نفر را تحت تاثیر قرار داد و بیش از ۱۰۰۰ کشته برجای گذاشت و  ۱۰‌ها هزار خانه نیز ویران شده یا به شدت آسیب دیدند.

فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر درخواست خود را برای ۱۲۰ میلیون فرانک سوئیس برای حمایت از کارهای بشردوستانه در این کشور تکرار و گروهی را برای ارزیابی نیازها در مناطق آسیب دیده اعزام کرد.

حوالی ساعت ۱۱ صبح روز هفتم اکتبر که اولین زلزله رخ داد، بیشتر زنان و کودکان در خانه بودند و به همین دلیل زنان و کودکان به‌طور نامتناسبی تحت تاثیر قرار گرفتند. تعداد روستاهای آسیب دیده حدود ۵۰۰ روستاست و برخی از آنها کاملاً ویران شده‌اند، بنابراین نیاز به موارد اولیه بقا - آب، غذا و سرپناه- کاملاً حیاتی است.

تلاش مهمی برای اطمینان از تامین این وسایل اولیه وجود دارد اما شاید مهم‌ترین آنها تامین سرپناه باشد زیرا باید خیلی سریع قبل از رسیدن زمستان فراهم شود. باید گزینه‌های سرپناه زمستانی وجود داشته باشد که بتواند در برابر طوفان مقاومت و بتواند زمستان سختی را تحمل کند و در اسرع وقت، باید گزینه‌های سرپناه دائمی وجود داشته باشد.

روستاهای آسیب دیده بسیار فقیر و مردم دارای حداقل دارایی و معیشت شکننده مبتنی بر کشاورزی معیشتی هستند. زلزله‌ها دارایی‌ها و معیشت را از بین برده است. علاوه بر آن، آسیب‌های روانی شدید ناشی از زندگی در حوادث و از دست‌دادن نزدیکان غم انگیز وجود دارد.

با توجه به مشکلات گذشته و این زلزله‌ها فقر برای بسیاری از مردم به واقعیت تبدیل می‌شود. هر بحرانی در این کشور نیازمند سرمایه‌گذاری‌ها و واکنش‌های متفاوتی است. به عنوان مثال، جوامعی که تحت تأثیر زلزله قرار گرفته‌اند، در شرایط بسیار بحرانی هستند که در آن کمک‌های بشردوستانه فوری برای اطمینان از اصول اولیه بقا مورد نیاز است و چه این پول از طرف دولت‌ها باشد و چه از بخش‌های خصوصی، همه منابع مالی حیاتی محسوب می‌شوند.

برای ایجاد بهبود اقتصادی پایدار خانوار، به تعهد طولانی‌مدت دولت‌ و بخش خصوصی نیاز است. یکی از چالش‌هایی که ما در افغانستان با آن روبرو هستیم، تاکید بر کمک‌های کوتاه مدت برای رسیدگی به مشکلات اجتماعی و اقتصادی است که نیازمند رویکرد توسعه‌ای است و بازسازی اقتصادی خانوار باید در اولویت قرار گیرد. 

 

ارسال نظر