شناسه خبر: ۱۶۱۳۶۹
لینک کوتاه کپی شد

خراسان بزرگ پر از گسل است / خراسان رضوی ۴٧گسل دارد

معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله گفت : در خراسان رضوی به تنهایی بسته به میزان دقت و ریزبینی بین ٢١ تا ۴٧ گسل مطرح وجود دارد و در مقاطع مختلف درباره این‌ها مطالعات انجام شده است.

خراسان بزرگ پر از گسل است / خراسان رضوی ۴٧گسل دارد

به گزارش مشهد فوری؛ فریبرز ناطقی الهی در گفت‌وگو با اخبار مشهد درباره گسل‌های استان خراسان اظهار کرد : خراسان بزرگ منطقه‌ای پر از گسل است و همچنین در خراسان رضوی به تنهایی بسته به میزان دقت و ریزبینی بین ٢١ تا ۴٧ گسل مطرح وجود دارد و در مقاطع مختلف درباره این‌ها مطالعات انجام شده است.

استاد نمونه مهندسی زلزله ایران و بنیانگزار مقاوم سازی گفت: در آن سوی مرز و در پهنه افغانستان هم گسل‌های بسیاری وجود دارد که بزرگ ترین آن‌ها گسل هرات است که در طی این مدت فعالیت بسیاری داشته است.

وی افزود: طبق نقشه‌های زمین شناسی گسل‌های کشف رود و سنگ‌بست شاندیز از کنار مشهد و گسل‌های توس و جنوب مشهد و چناران دقیقا از روی مشهد می‌گذرند و این گسل‌ها سوابق تاریخی هم دارند. ناطق‌الهی بیان کرد: با توجه به تعداد گسل‌ها و سوابق تاریخی آن‌ها باید گفت خراسان رضوی در منطقه پرخطر کشور قرار دارد.

استاد نمونه مهندسی زلزله ایران و بنیانگزار مقاوم سازی ادامه داد: زلزله بسته به محتوای فرکانسی، میزان بزرگی، طول زمان زلزله و فاصله تا کانون زلزله تاثیر‌های متفاوتی بر روی ساختمان‌های مختلف می‌گذارد و زلزله اگر در زیر مشهد باشد ساختمان‌های تا چهار طبقه بیشترین خسارت را خواهند دید ولی اگر زلزله با فاصله مثلا ١٠٠کیلومتری از مشهد باشد آن موقع ساختمان‌های بلند ما آسیب بسیاری خواهند دید.

وی تصریح کرد: در سطح کلان برای مدیران و عموم مردم باید تصور این باشد که مشهد تمامأ روی گسل است تا شاید  اقدامات لازم انجام بدهند تا آسیب‌پذیری مشهد کاهش بیابد.

خبرنگار : حامد بهروزی راد

 

ارسال نظر