شناسه خبر: ۱۶۱۲۲۴
لینک کوتاه کپی شد

سایه شوم ناباروری بر جوانی جمعیت!

20 درصد زوجین استان نابارور هستند؛ آماری که علوم پزشکی مشهد آن را نگران کننده توصیف می کند

سایه شوم ناباروری بر جوانی جمعیت!
به گزارش مشهد فوری به نقل از روزنامه خراسان 20  درصد زوجین در استان با ناباروری دست و پنجه نرم می کنند؛ آماری که با توجه به حائز اهمیت بودن مسئله جوانی جمعیت، نگران کننده است. هر چند مسئولان ذی ربط برای پیشگیری و درمان ناباروری تمهیداتی داشته اند، اما با وجود اهمیت این مسئله، مطالعات در این حوزه چندان که باید عمیق نیست و هنوز میزان ناباروری به تفکیک شهرستان های استان مشخص نشده است، به طوری که مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد دراین باره اظهار می کند: «هنوز دانشگاه ها اقدام به بررسی جامعه تحت پوشش خود نکرده اند.» از سویی دیگر، آمارهای مستندی مربوط به ناباروری زنان و مردان به تفکیک نیز در دسترس نیست.
   
سبک زندگی ناسالم؛ عامل عمده ابتلا به ناباروری
محمد احمدیان، مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره وضعیت ناباروری در استان به «خراسان رضوی» می گوید: طبق رفرنس های بین المللی، آمار ناباروری در جوامع مختلف با هم فرق دارد و بین 15 تا 25 درصد ذکر شده است یعنی این میزان از زوجین در طول زندگی مشترک شان به صورت دایم یا موقت دوره ای از ناباروری را تجربه می کنند؛ البته این آمار جهانی است. در کشور ایران پیمایشی که در سال 1395 انجام شد،  نشان داد که این میزان در استان ما 20 درصد است. درخصوص ناباروری، استان ها به سه دسته با شیوع بالا، متوسط و پایین تقسیم شده اند که ما در دسته شیوع متوسط هستیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا ناباروری در استان نسبت به سال های گذشته افزایش یا کاهش داشته است؟ اظهار می کند: نسبت به سال های گذشته در کل کشور و استان افزایش داشتیم، اما شیب ملایمی بوده است، یعنی مثلا از 17 درصد به 20 درصد رسیده ایم. احمدیان در پاسخ به این سوال که کدام یک از شهرهای استان دارای بیشترین میزان ناباروری است؟ می گوید: این اطلاعات در سطح کشور است و بر اساس شهرستان نبوده است؛ هنوز دانشگاه ها اقدام به بررسی جامعه تحت پوشش خود نکرده اند. احمدیان در پاسخ به چیستی عمده ترین دلایل ناباروری نیز تصریح می کند: برای آقایان تغییر شکل اسپرم در بیش از 80 درصد موارد ریشه در سبک زندگی سالم دارد مثل تماس با آلاینده ها، تغذیه ناسالم از جمله مصرف فست فود، مصرف قهوه زیاد که حرکت اسپرم را کند می کند و... در 20 یا 30 درصد موارد هم علل ناباروری مردان مربوط به بیماری های زمینه ای است. در خانم ها علل ناباروری مربوط به تخمدان و سبک زندگی آن ها مثل تغذیه و حرکات فیزیکی است. وی در پاسخ به این سوال که از بین ناباروران استان چند درصد شامل زنان و چند درصد شامل مردان می شود؟ اظهار می کند: آمار مستند که بخواهیم بگوییم در استان ما وضعیت چگونه است، نداریم، اما این میزان بین 40 تا 50 درصد متغیر است و عموما میزان آن مساوی است. احمدیان می افزاید: بحث ناباروری دو مشکل عمده دارد؛ مشکل اول این که زوجین خیلی دیر به فکر ناباروری می افتند، مشکل دوم هم این که زمانی هم که متوجه می شوند، راه درمانی درستی را در پیش نمی گیرند. وی تصریح می کند: مشکل از آن جا شروع می شود که بیماری های غیرواگیر به دلیل سبک ناسالم زندگی مثل دیابت و...شیوع می یابد، این افراد در دوران جوانی زمینه اختلالات پیدا می کنند، اما در سنین بالا ازدواج می کنند؛ یعنی زمانی که ریسک شان برای ابتلا به بیماری های غیرواگیر افزایش یافته است. زمانی هم که ازدواج می کنند از ازدواجشان تا تصمیم به فرزند آوری زمان می گذرد. این باعث می شود فرایند فرزند آوری را درسن بالاتر تجربه کنند و آن موقع اگر متوجه ناباروری شان شوند، درمان خیلی سخت می شود.

download

پوشش 90 درصدی بیمه های دولتی برای درمان ناباروری
احمدیان در پاسخ به این سوال که اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای کاهش ناباروری چیست؟ می گوید: پیرو ابلاغ قانون جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اتاق فکر تشکیل داد. ما ضمن ترغیب ازدواج بهنگام و در سنین جوانی، تمام مراکز ارائه خدمات بهداشتی شامل خانه بهداشت در روستاها و پایگاه های سلامت در شهرها را  آموزش دادیم که اگر خانم یا آقایی متاهل مراجعه کرد و فرزند آوری نداشت، یک سری سوالاتی را مطرح کنند و براساس آن سوالات به نابارور بودن فرد تردید کنند؛ این فرایند غربالگری ناباروری در سطح اول است. وی در توضیح ادامه این فرایند می افزاید: پس از این که تردید کنند به ناباروری شخص، می توانند به سطح دوم کلینیک های ویژه که بیمارستان های دولتی هستند، ارجاع بدهند. آن جا متخصصان اورولوژی و متخصص زنان ویزیت می کنند و اگر ناباروری تایید شده باشد، درمان را شروع می کنند. اگر درمان دارویی موفق نباشد، ارجاع به سطح سه در مراکز درمان فوق تخصصی ناباروری می شود. مثلا کلینیک دولتی میلاد در این راستا فعالیت می کند، البته 5 کلینیک تخصصی هم در این حوزه فعال هستند. سن شناسایی ناباروری هر چه پایین تر باشد، ضریب موفقیت درمان بسیار بالاتر و هزینه های درمان کمتر است. احمدیان در پاسخ به چگونگی پوشش بیمه ای ناباروران بیان می کند: هر کدام از عزیزانی که درگیر ناباروری هستند، یک بیمه پایه دارند. سازمان بیمه گر امکانی فراهم کرده که در سامانه نسخه نویسی الکترونیک یک تیک یا نشانه برای این فرد فعال شود.  از زمان فعال شدن این نشانه با آن تمهیداتی که سازمان های بیمه گر قائل شدند، تمام هزینه های درمانی این عزیزان مشمول بسته های حمایتی بیمه می شود. یعنی برخلاف تصور غلط برخی از عزیزان که اگر نابارور بودند، به آن ها تخفیف یا هزینه ای داده می شود، این گونه نیست. وی می افزاید: پس از فعال شدن علامت ناباروری، دارو را باقیمت کمتری می خرند و این فرانشیزها به صورت خودکار برای آن ها اعمال می شود. برای درمان سرپایی، ویزیت و دارو، فرانشیز دارویی آن ها  یک باره 90 درصد کاهش می یابد. احمدیان تصریح می کند: پوشش های بیمه ای از حدود یک سال و نیم پیش برای افراد نابارور اعمال شده است، اما برداشت غلط بعضی ها که می گویند بیمه حساب نشده درحالی که روز اولی که پیش متخصص می رفتند باید علامت ناباروری می خورده است، این تعرفه بندی بین بخش خصوصی و دولتی فرق می کند و در بخش دولتی 90 درصد اعمال می شود، اما درباره بخش خصوصی اطلاعی ندارم.
 
ضریب موفقیت درمان ناباروری در سال گذشته؛ 30 درصد
احمدیان در پاسخ به این سوال که استان چه تعداد زوج نابارور دارد؟ بیان می کند: مطابق آمارهای مرکز ناباروری میلاد،  در سال گذشته حدود ۶ هزار سونوگرافی، 5 هزار و ۴۶۰ ویزیت متخصص نازایی، ۵۴۰ ویزیت اورولوژی مردان، ۴۸۹ تخمک کشی، ۷۰۹ انتقال جنین و ۲ هزار و ۲۸۷ آزمایش در مرکز  ناباروری  میلاد انجام شده است. روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ نفر از شهرهای استان خراسان رضوی و مشهد، دیگر استان‌ها و حتی خارج از کشور پذیرش می‌شوند که نسبت بومی و غیربومی آن ۷۰ به ۳۰ است. وی در پاسخ به این سوال که چند درصد ناباروری ها درمان شده است؟ نیز می گوید: مطابق آمار مرکز درمان ناباروری میلاد ضریب موفقیت در سال 1401 چیزی حدود 30 درصد بوده است. احمدیان درباره نگران کننده بودن وضعیت ناباروری در استان نیز اظهار می کند: وضعیت به صورت مقایسه با دیگر مناطق نگران کننده نیست، اما با توجه به این که می خواهیم جوانی جمعیت را رقم بزنیم، نگران کننده است، چون قشری از کسانی که می توانند و دوست دارند فرزندآوری کنند، به خاطر یک بیماری نمی توانند. این برای ما تلنگری است که پیشگیری کنیم.

 

ارسال نظر