عباس جهانگیریان:

نوع نگاه جامعه به کودک در کارهای هنری این حوزه اثر منفی گذاشته است


29 آبان 1398 - 16:56
5dd53f062490c_5dd53f0624915
داستان نویس حوزه كودك و نوجوان با بیان اینكه كار برای بزرگسالان به مراتب راحت تر است و راحت تر هم دیده می شود، گفت: نوع نگاه جامعه به کودک در کارهای هنری این حوزه اثر منفی گذاشته است.

عباس جهانگیریان داور بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه 4 كشور با مثبت ارزیابی كردن كارهای اجرا شده در این مرحله از جشنواره به خبرنگار مشهد فوری گفت:‌ كارهای اجرا شده می‌توانست بهتر از این هم باشد و این تقویت كارها به پیش از برگزاری جشنواره مربوط می شود.

 

وی با اشاره به اینكه دست اندركاران برگزاری این جشنواره باید پیش از برگزاری آن آموزش‌های مناسبی را برای شركت كنندگان داشته باشند، ادامه داد: اعزام افرادی برای آموزش به شهرستان‌ها به خصوص مناطق كم برخوردار باعث برقراری عدالت بین شركت كنندگان می شود چرا كه نمی توان امكانات شهرهای بزرگی مثل تهران و اصفهان و مشهد را با جزیره های كوچكی مثل هرمز مقایسه كرد. آموزش به مراكز كانونی در شهرهای كم برخوردار سطح كارها را قطعا ارتقا خواهد داد.

 

این داستان نویس حوزه كودك و نوجوان گفت: بعد از برگزاری جشنواره نیز برگزیده‌های این مرحله نباید رها شوند بلكه باید عیب و ایراد كارهای آن ها مشخص شود، مثلا قصه گوها باید با استفاده بیشتر از قدرت تصور و تجسم به قوه تخیل و تصور مخاطب كمك كنند.

 

وی ادامه داد: برای مثال فیلم كارهای برگزیده‌های مرحله منطقه ای در اختیار داوران این مرحله قرار بگیرد تا با ریزبینی بیشتری ایرادات كار گفته شود چرا كه این افراد منتخب ما داوران هستند و ما باید از انتخاب های خود دفاع كنیم و به آن‌ها كمك كنیم كه در سطحی عالی تر ظاهر شوند.

 

جهانگیریان درباره كم و كاستی‌های حوزه كودك گفت:‌ اصولا همانطور كه كودك كوچك است و دیده نمی شود افرادی كه در این حوزه هم كار می‌كنند نیز دیده نمی‌شوند.

 

وی با بیان اینكه كار برای بزرگسالان به مراتب راحت تر است و راحت تر هم دیده می شود، ادامه داد:‌ برای نمونه احساس می‌كنم كسی كه تاریخ ادبیات داستانی را تدوین كرده به هیچ یك از نویسندگان كودك و نوجوان در كتاب خود اشاره نكرده است در حالی كه تعدادی نویسنده حتی در سطح جهانی فعالیت دارند كه از دید این محقق اصلا نویسنده كودك و نوجوان اصلا نویسنده نیست.

 

این پژوهشگر و منتقد سینما افزود: یا مثلا افرادی كه سال های بسیار برای كودك فیلم ساخته و دیده نشده‌اند با ساخت دو فیلم برای بزرگسال به راحتی در سینمای ایران شناخته شده می‌شوند.

 

وی با بیان اینكه متاسفانه دستمزدها در حوزه كار كودك و نوجوان هم پایین است، گفت:‌ به جرات می توانم بگویم دستمزد كار در حوزه بزرگسال دو برابر حوزه كودك است حتی برای افرادی كه به صورت حرفه ای در حوزه كودك كار می‌كنند.

 

جهانگیریان با اشاره به اینكه متاسفانه علت این تبعیض سنی به دلیل نوع نگاه به كودك و نوجوان در جامعه است، گفت: در بسیاری از كشورها از جمله آلمان، ژاپن،‌ چین و كانادا كسانی كه برای كودك كار می كنند نه تنها تبعیضی احساس نمی‌كنند بلكه از حمایت و توجه خاصی هم برخوردارند.

 

وی بیان كرد: متاسفانه چهره‌هایی همچون كیارستمی و كیومرث پوراحمد كه سال‌ها در سینمای كودك فعال بودند اما شاهدیم كه به مرور به حوزه سینمای بزرگسال روی می آورند. یا در ادبیات داستانی چهره‌هایی همچون محسن هجری و شاه آبادی هم به همین صورت. خود من نیز علاوه بر مخاطب كودك، برای مخاطب بزرگسال هم كتاب می نویسم. هر چند همه ما مایل به ترك حوزه كودك و نوجوان نیستیم.

 

داور بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه 4 كشور با تشكر از كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان به عنوان متولی برگزاری جشنواره بین المللی قصه‌گویی گفت: برگزاری این جشنواره جای تقدیر دارد و از كانون خراسان‌رضوی نیز به خاطر مدیریت خوب مرحله منطقه ای این جشنواره و مراكز استانی كه در این جشنواره شركت كردند تشكر و قدردانی می كنم.

 

وی گفت: امیدوارم تمام شركت كنندگانی كه رتبه كسب نمی‌كنند و با حسرت و غصه این جشنواره را ترك نكنند و خود را در شادی برگزیده‌ها شریك كنند. 

داستان نویس حوزه كودك و نوجوان با بیان اینكه كار برای بزرگسالان به مراتب راحت تر است و راحت تر هم دیده می شود، گفت: نوع نگاه جامعه به کودک در کارهای هنری این حوزه اثر منفی گذاشته است.

پایگاه خبری مشهد فوری (mashhadfori.com)

5dd53f062490c_5dd53f0624915
29 آبان 1398 - 16:56

عباس جهانگیریان داور بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه 4 كشور با مثبت ارزیابی كردن كارهای اجرا شده در این مرحله از جشنواره به خبرنگار مشهد فوری گفت:‌ كارهای اجرا شده می‌توانست بهتر از این هم باشد و این تقویت كارها به پیش از برگزاری جشنواره مربوط می شود.

 

وی با اشاره به اینكه دست اندركاران برگزاری این جشنواره باید پیش از برگزاری آن آموزش‌های مناسبی را برای شركت كنندگان داشته باشند، ادامه داد: اعزام افرادی برای آموزش به شهرستان‌ها به خصوص مناطق كم برخوردار باعث برقراری عدالت بین شركت كنندگان می شود چرا كه نمی توان امكانات شهرهای بزرگی مثل تهران و اصفهان و مشهد را با جزیره های كوچكی مثل هرمز مقایسه كرد. آموزش به مراكز كانونی در شهرهای كم برخوردار سطح كارها را قطعا ارتقا خواهد داد.

 

این داستان نویس حوزه كودك و نوجوان گفت: بعد از برگزاری جشنواره نیز برگزیده‌های این مرحله نباید رها شوند بلكه باید عیب و ایراد كارهای آن ها مشخص شود، مثلا قصه گوها باید با استفاده بیشتر از قدرت تصور و تجسم به قوه تخیل و تصور مخاطب كمك كنند.

 

وی ادامه داد: برای مثال فیلم كارهای برگزیده‌های مرحله منطقه ای در اختیار داوران این مرحله قرار بگیرد تا با ریزبینی بیشتری ایرادات كار گفته شود چرا كه این افراد منتخب ما داوران هستند و ما باید از انتخاب های خود دفاع كنیم و به آن‌ها كمك كنیم كه در سطحی عالی تر ظاهر شوند.

 

جهانگیریان درباره كم و كاستی‌های حوزه كودك گفت:‌ اصولا همانطور كه كودك كوچك است و دیده نمی شود افرادی كه در این حوزه هم كار می‌كنند نیز دیده نمی‌شوند.

 

وی با بیان اینكه كار برای بزرگسالان به مراتب راحت تر است و راحت تر هم دیده می شود، ادامه داد:‌ برای نمونه احساس می‌كنم كسی كه تاریخ ادبیات داستانی را تدوین كرده به هیچ یك از نویسندگان كودك و نوجوان در كتاب خود اشاره نكرده است در حالی كه تعدادی نویسنده حتی در سطح جهانی فعالیت دارند كه از دید این محقق اصلا نویسنده كودك و نوجوان اصلا نویسنده نیست.

 

این پژوهشگر و منتقد سینما افزود: یا مثلا افرادی كه سال های بسیار برای كودك فیلم ساخته و دیده نشده‌اند با ساخت دو فیلم برای بزرگسال به راحتی در سینمای ایران شناخته شده می‌شوند.

 

وی با بیان اینكه متاسفانه دستمزدها در حوزه كار كودك و نوجوان هم پایین است، گفت:‌ به جرات می توانم بگویم دستمزد كار در حوزه بزرگسال دو برابر حوزه كودك است حتی برای افرادی كه به صورت حرفه ای در حوزه كودك كار می‌كنند.

 

جهانگیریان با اشاره به اینكه متاسفانه علت این تبعیض سنی به دلیل نوع نگاه به كودك و نوجوان در جامعه است، گفت: در بسیاری از كشورها از جمله آلمان، ژاپن،‌ چین و كانادا كسانی كه برای كودك كار می كنند نه تنها تبعیضی احساس نمی‌كنند بلكه از حمایت و توجه خاصی هم برخوردارند.

 

وی بیان كرد: متاسفانه چهره‌هایی همچون كیارستمی و كیومرث پوراحمد كه سال‌ها در سینمای كودك فعال بودند اما شاهدیم كه به مرور به حوزه سینمای بزرگسال روی می آورند. یا در ادبیات داستانی چهره‌هایی همچون محسن هجری و شاه آبادی هم به همین صورت. خود من نیز علاوه بر مخاطب كودك، برای مخاطب بزرگسال هم كتاب می نویسم. هر چند همه ما مایل به ترك حوزه كودك و نوجوان نیستیم.

 

داور بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه 4 كشور با تشكر از كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان به عنوان متولی برگزاری جشنواره بین المللی قصه‌گویی گفت: برگزاری این جشنواره جای تقدیر دارد و از كانون خراسان‌رضوی نیز به خاطر مدیریت خوب مرحله منطقه ای این جشنواره و مراكز استانی كه در این جشنواره شركت كردند تشكر و قدردانی می كنم.

 

وی گفت: امیدوارم تمام شركت كنندگانی كه رتبه كسب نمی‌كنند و با حسرت و غصه این جشنواره را ترك نكنند و خود را در شادی برگزیده‌ها شریك كنند. 

196

نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.